Hegedüs Lászlóval, alias Hegével ültem le beszélgetni. A veterán közösség- és kultúraszervezőt arról kérdeztem, hogy tulajdonképpen milyen munkával is jár egy fesztivál megszervezése, valamint górcső alá vettük magát az Alterába Fesztivált is.

Kezdésként mesélj kicsit arról, honnan is jött a körmendi fesztivál szervezésének ötlete?

Az alapvető koncepció onnan ered, hogy a fesztiválok ára nagyon megemelkedett és sorra érkeztek a fiatalok, hogy hol tudnának hitelt felvenni, hogy el tudjanak menni egy-egy fesztiválra. Ha valaki el szeretne menni egy nagyobb rendezvényre, akkor az a szülőnek elég megterhelő tud lenni, a környéken ráadásul nem is volt ilyen jellegű program – ugye a legközelebbi nagyobb fesztivál is Sopronban van. Erre az elképzelésre építettünk fel először egy háromnapos programot az alapján, hogy milyen klubzenekarok játszanak nagy létszámban, kik a kedvencek. Fontos volt, hogy az alternatív zenei vonalról válogassunk, hiszen mint a nevében is benne van, főleg ez az irányvonala a fesztiválnak. A fő cél is ez volt, hogy a Rába mentén, ahol találtunk ideális helyet a rendezvénynek, a megszokottól kissé eltérő zenei rendezvénye legyen a fiataloknak.

 

Mit gondolsz, mik elengedhetetlenek egy ilyen program összeállításához és megvalósításához?

Az egyik legfontosabb a szakmai felkészültség és a kapcsolati tőke. Illetve az, hogy az ember több ízben vegyen részt szervezőként vagy háttérmunkálatokban nagyobb fesztiváloknál. Nálam ez egyrészt a korábbi zenekarom miatt volt meg, másrészt 25 éve szervezek kisebb rendezvényeket és voltam már színpadmester is. Ezeket át kell látni, mert elég komplex dolog. Ezután össze kell állítani a költségvetést. Ez is egy borzasztóan nehéz feladat, főleg a legelső alkalommal. Jelenleg mondhatjuk, hogy a fesztiválok országa vagyunk, statisztikák alapján az év minden napjára három fesztivál jut – ez rengeteg. Ebből következik, hogy egyfajta tisztulásnak kell végbemennie, ez tovább nehezíti a dolgokat. Emellett elengedhetetlen egy kőkemény elhivatottság, illetve az, hogy a minőségen rontani sohasem szabad, hanem mindig csak javítani kell.

Mi alapján dől el, hogy kik fognak fellépni a jövő évi fesztiválon?

Ez mindig érzékeny pontja a szervezésnek, mert a fellépők határozzák meg, hogy mennyien jönnek el a fesztiválra. Nálunk minden éven van beleszólása a közönségnek, felmérjük, hogy kiket szeretnek nagyon és ezeket figyelembe vesszük az összeállításnál. Kis költségvetésű fesztivál révén minket eléggé behatárol a pénz. Ebből következik, hogy nem tudunk mindenkit elhívni, akit szeretnénk, mert nem tudjuk kitermelni az árát. A helyszín mérete miatt megadott számú embert tudunk csak beengedni, így nem tudunk mindent megengedni magunknak. A belépőárakat nem lehet megemelni túlzottan, hiszen akkor a saját filozófiánkkal mennénk szembe. Ezek alapján felépítjük a programkeretet és ahhoz a költségvetést, ez körülbelül három hónapos meló. Ezután építjük mellé az infrastruktúrát.

Forrás: vaskarika.hu

Mesélj a VIP szektorról! Milyen ott az élet, mit szabad, mit nem szabad?

Nálunk ez kicsit más, mint más rendezvényeknél. A megszokott eljárás az, hogy a zenekar elküldi, mire van szüksége és azt megkapja a VIP részlegbe. Az Alterába Fesztiválon ilyen nincsen, ugyanis minden, amit szeretnének, ott van a hűtőben a megfelelő kiszolgálás mellett. Az sem mindegy, hogy ki szolgálja ki a fellépőket, nálunk Dancsecs Bojána, kick-box világbajnok, Európa-bajnok, világkupa-győztes látja el ezt a feladatot. Ő nagyon kedves mindenkivel, sosem volt rá panasz és tulajdonképpen azért csinálja, hogy találkozzon személyesen azokkal a zenekarokkal, akiket szeret. Összességében nagyon jó hangulat van ott is.

Hogyan működnek a dolgok a Kft.-n belül? Ki milyen szerepkört lát el?

Jelenleg mondhatjuk, hogy a Kft. egy személyben én vagyok! Én csinálom meg a szervezőmunkát, és a fesztivál ideje alatt 40-50 segítőm van, akik különböző feladatokat látnak el, ami nekem már sok lenne.

Hege Pásztor Annával

Hogyan tervezed a fesztivál jövőjét? Meddig lesz Alterába?

Most nyáron lesz a kilencedik, a tizediket pedig mindenképpen meg szeretném szervezni még, utána meglátjuk, hogyan tudunk fennmaradni a fesztiválok világában, változtatni biztosan kell majd. Jelenleg a helyszín is veszélyben van, ugyanis a Rába-parton lesz majd egy komplett átalakítás, ezalatt majd kell egy alternatíva. Ez pont a tizediket fogja érinteni. Utána is szeretném folytatni, de majd elválik, hogyan megy.

Borítókép forrása: Aurora Zenekar