Budapest utcáit járva gyakran eszembe jutott, hogy miért mindenhol csak a megszokott, gyakran ízléstelen és közhelyes ajándéktárgyakat lehet megvásárolni fővárosunkkal, országunkkal, identitásunkkal kapcsolatban. Nemrég azonban találkoztam az interneten olyan szuvenírekkel, amelyek megváltoztatták a véleményemet. Egy felvidéki testvérpár ugyanis olyan projektbe fogott bele, ami nem csak az én megítélésemet változtatta meg, hanem országos elismeréshez is vezette a Sátor testvéreket, Tamást és Dénest. Velük beszélgettem alkotásaikról és a Sator Space-ről.
Bár alkotásaitok elég népszerűek, rólatok nem sok mindent lehet tudni. Honnan származtok, mit tanultatok, mivel foglalkoztatok a Sator Space előtt?
Tamás: Hat év korkülönbség van közöttünk, mindketten a Csallóközből, Alistálból származunk. Én először Budapesten jártam a Corvinus Egyetemre, ahol közgazdaságtant és marketinget, majd Hollandiában a Maastrichti Egyetemen online médiakultúrát tanultam. Ide először fél évre cserediákként kerültem, majd kimentem elvégezni még egy mesterképzést. Ezt követően dolgoztam négy évig a Google európai központjában, Dublinban, ahol online hirdetésekkel foglalkoztam. Két éve jöttem haza, azóta csináljuk ezt a közös vállalkozást Dénessel. Nekem most a Sator Space a főprofil, vannak kiegészítő projektek is, de egyre kevesebb idő jut azokra.
Dénes: Én a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre jártam, szintén Budapesten, és a középiskolát is itt, Magyarországon végeztem el. Egészen pontosan Győrben, ahol képzőművészetet tanultam. A sulik befejezése után elkezdtem tanítani szobrászatot és emellett van a tervezés-vonal, vagyis a közös projektünk
Mi volt az első ötlet?
D.: A legelső ötletünk az EggMap volt. Ebből még sajnos nincs megvásárolható termék. Ez egy egyetem melletti szerelemgyermek volt. Magát a koncepciót egy lufis ötlet adta, amikor egy meglepetés bulira szövegeket írtunk a lufikra, és megfigyeltük, hogy rugalmasságuknak köszönhetően miként viselkednek a szövegek, ha felfújjuk, vagy ha leengedjük a lufikat. Sikert hozott, de nincs legyártva, csak a koncepció, a prototípusok vannak készen. Ennek a legfőbb oka, hogy a tömeggyártás finanszírozása csúszott, először egy sikertelen közösségi Kickstarter kampány, majd egy visszavont pályázat miatt, jelenleg viszont piaci befektetőt keresünk, így bízunk benne, hogy sikerül megvalósítanunk mielőbb a gyártást. A HUNCUTS vagy ezKÉSZ termékvonalunk előállítása viszont sokkal egyszerűbb, csak magyarországi gyártókkal és alvállalkozókkal dolgozunk, ezek a termékeink már elérhetőek és nagyon népszerűek itthon és a külföldi turisták körében is
Mikor döntöttétek el, hogy ezzel komolyan kell foglalkozni?
T.: Két éve döntöttünk az EggMap nagyon pozitív médiavisszhangja után, hogy ebbe belevágunk. Ekkor jöttem haza Dublinból és elkezdtünk valami sajátot, közösen, családi vállalkozásként létrehozni.
Hol vagytok elérhetőek?
D.: A termékek elérhetőek és megrendelhetőek online a saját webshopunkon, ezenkívül eladókon keresztül számos design- és szuvenírboltban megtalálhatóak a HUNCUTS-ok Budapesten. Igyekszünk a turisták körében népszerű pontokon megjelenni, így kint vannak a termékek a Várban, a Vörösmarty téren, a Széchenyi fürdőben vagy a Király utcán is különböző izgalmas helyszínen, mint a most ősszel nyílt Spájzban vagy a Pálinkamúzeumban is. Emellett részt veszünk vásárokon, fesztiválokon, nyáron például kint voltunk végig a Szigeten is
Mindketten ugyanúgy kiveszitek a részetek a vállalkozásból?
T.: Klasszikusan elkülönített, szigorú munkamegosztás nincsen közöttünk, hiszen csak ketten vagyunk, pici cég, vannak olyan helyzetek, amikor mindenki csinál mindent. A feladatok operatív része abszolút közös munka, az elméleti tervezés általában Dénestől indul, és onnan pedig közösen fejlesztjük az ötleteket piacon is értékesíthető termékekké.
Milyen sikereket hozott eddig a közös vállalkozás?
D.: Az EggMap koncepciója a Highlights of Hungary versenyen Magyarország legkreatívabb projektje díjat nyerte el 2016-ban. Kreatív szakemberekből, egyetemi tanárokból, neves szakértőkből állt fel a kurátori bizottság, akik beválasztottak minket is a jelöltek közé, a díj sorsa pedig nyílt online szavazáson dőlt el.
T.: 2017-ben Szlovákiában az Év Fiatal Magyar Vállalkozója versenyen a 2. helyezést hoztuk el a Magyar Nemzeti Kereskedőház különdíjával, aminek szintén borzasztóan örültünk. Idén pedig a Best of Budapest and Hungary megmérettetésén a Legjobb szuvenírbolt elismerést kaptuk meg a HUNCUTS termékcsalád miatt, ami óriási meglepetés és öröm volt mindkettőnknek.
Külföldön is rendelhetőek a termékek, oda is szállítotok?
D.: A termékek rendelhetőek online külföldön is természetesen. A rendelések többsége Magyarországról érkezik, de akadt már számos európai megrendelés is, sőt a Metrjoskából már Tokióba is küldtünk karácsonyi csomagot.
Miért pont HUNCUTS? Ez a legismertebb, legelismertebb termékcsalád.
T.: Ez egy szójáték, ami magyarul és angolul is értelmezhető, és az elnevezés is a tárgyak játékosságára, humorára utal; magyarul a huncut szóval, angolul pedig a Hungarian cuts (magyar szeletek) rövidítése.
Milyen termékek vannak még?
D.: A legújabb termékünk ebből a családból a mézeskalácsos autóillatosító a karácsonyi szezonra. Ezenkívül továbbra is újdonság a több mint 80 modellre elérhető ezKÉSZ telefontokok, amikkel a nyáron jelentünk meg. A család hat különböző kollekcióból áll (1873, Hunoir, Tecsodás, Riviéra, Ella, Megéregyestet), amelyek a budapesti barangolások és a balcsis hétvégék különböző hangulatait ragadják meg; a lényeg, hogy ezeknek a pillanatoknak egy darabja mindig veled maradhat. Nem porfogóként, hanem funkcionális tárgyként a mindennapokban
Mik a tervek a jövőben?
T.: A legnagyob prioritású jövőbeli tervünk az EggMap legyártása, a fókuszunkban így ez áll majd 2019-ben. Emellett szeretnénk a HUNCUTS mintájára több külföldi termékcsaládot, amik az adott helyi kulturális sajátosságokat képezik le egyedi tárgyak formájában. Nagyon szeretnénk például egy szlovákiai vagy ausztriai vonalat is, sőt számos egyéb országgal kapcsolatban is több ötlet van még a tarsolyunkban.
A kiemelt kép Bozzai Kriszti fotója