1970. július 30-án született az Egyesült Királyságban a filmkészítés egyik meghatározó alakja: Christopher Edward Nolan. Napjainkig tíz nagyjátékfilmet láthattunk tőle, amelyeket széles vásznon is bemutattak és éppen most kerülne mozikba legújabb filmje, a Tenet. A rendező 50. születésnapja alkalmából érdemes feltérképezni pályafutását és sorra venni, milyen rendhagyó és fordulatos alkotásokat álmodott a mozikba.
Manapság elképzelhetetlen, hogy egy újonnan érkező filmhez ne készüljön előzetes, amelynek célja, hogy bemutassa, körülbelül mit várhatunk az alkotástól. Számos esetben ez azzal jár, hogy a film kulcsjeleneteit vagy egészen konkrétan a cselekményét már itt megismertetik, így a moziban ülve nem vár minket nagy meglepetés. Természetesen akadnak olyan rendezők, akik pontosan ügyelnek arra, hogy a lehető legkevesebb információt osszák meg a nézőkkel, így mi az előzetes után nem igazán tudjuk összefoglalni, pontosan mi lesz a film cselekménye. Ugyanakkor előfordul az is, hogy az elkészült alkotás megtekintése után is kétségek merülnek fel bennünk, hogy pontosan mit is láttunk az elmúlt órákban. Ennek az egyik nagy mestere Nolan, aki csavarokkal és feszültséggel teli történetekkel lepi meg a közönséget – mondjuk ki –, előszeretettel „szexel” a nézők agyával. Filmjeiben állandó jelleggel jelenik meg az idő fontossága, az epikus történetmesélés és az elgondolkodtató cselekmény.
Christopher Nolan filmek utáni érdeklődése már egészen korán kezdődött. Hét éves korában kölcsönvette édesapja Super 8-as kameráját és azzal forgatott, segítségül hívva játékfiguráit. Ezek közül volt olyan szárnypróbálgatása, amelyet stop-motion technikával készített, és a Star Wars előtt tisztelegve a Space Wars címet viselte. Tinédzserkorában már eldöntötte, hogy professzionális filmes szeretne lenni, és ekkor belekezdett a filmkészítésbe. Első két rövidfilmje, a Tarantella (1989) és a Larceny (1996) sajnos nem elérhetők a nyilvánosság előtt, azonban az 1997-es Doodlebug megtalálható a YouTube felületén. A mindössze három perces rövidfilmben Jeremy Theobald játszik, aki az említett – egy hétvége alatt leforgatott – Larceny-ben, továbbá Nolan A Csapda (Following, 1998) című első nagyjátékfilmjében is főszerepet vállalt, amelyben egy fiatal írót alakít. A 69 perces játékfilm zenéjét David Julyan szerezte, akivel Nolan egészen 2004-ig minden filmjében együtt dolgozott, továbbá érdekesség, hogy a film operatőre maga Christopher Nolan volt.
2000-ben jelent meg a rendező egyik átütő filmje, a Mementó. Az eredeti szinopszist Christopher testvére, Jonathan írta meg egy utazása során. A történet egy anterográd amnéziás (az amnézia egy súlyos fajtája, amely során az információ nem tud átjutni a hosszútávú emlékezetbe – szerk.) férfiról szól, aki gyakorlatilag képtelen a hosszútávú emlékezésre, így cetlikkel és magára tetovált információk segítségével próbálja megtalálni felesége gyilkosát. Mindezt a nem megszokott helyzetet egy nem mindennapi történetmeséléssel mutatja be a rendező. Az operatőr itt már nem Christopher Nolan volt, hanem Wally Pfister, akivel egy hosszabb távú együttműködés kezdődött meg.
Az eddig említett alkotások közül a Mementó volt az első, amely már a fekete-fehéren kívül színes jeleneteket is tartalmazott. Ez kezdetben azért is volt jellemző, mivel Nolan nem rendelkezett profi felszerelésekkel, így például az esetleges megvilágítási hibákat is ki tudták kerülni.
Miután Steven Soderbergh producer látta a Mementót, egyből tudta, hogy megtalálta az Álmatlanság rendezőjét. A 2002-ben megjelent film egy remake-je volt az azonos című svéd változatának, amely 1997-ben Stellan Skarsgård szereplésével készült. Kétségtelen, hogy a Nolan-féle változatban a szereplőgárda láttán felkapja az ember a fejét, hiszen Al Pacino és Robin Williams nem gyakran látható együtt egy filmben. Christopher Nolan karrierje során ez az egyetlen alkotás, amelyet ő rendezett, de forgatókönyvként nem jegyzett.
Több rendező nevét fel lehetne sorolni annak kapcsán, hogy kik filmesítették meg a híres DC-hős, Batman történetét. Ezek közül kétségtelenül ki kell emelni Nolan nevét, hiszen egy rendhagyó Batman, pontosabban A sötét lovag trilógiát alkotott. Az első rész 2005-ben a Batman: Kezdődik címmel jelent meg, amiben figyelemmel kísérhetjük a szuperhős karakterének születését, hogyan vált Bruce Wayne Batmanné. A címszereplőt a trilógiában Christian Bale játszotta, aki látványos fizikai átalakuláson ment keresztül a szerep kedvéért, főként, ami az izomépítést jelenti. A Wayne család házvezetőjét, Alfred-ot Michael Caine alakította, aki ettől az alkotástól kezdve a rendező szinte mindegyik filmjében feltűnik valamilyen szerepben. A Nolan-féle Batman-filmek további állandó szereplői között megemlíthető még Gary Oldman, aki Jim Gordon rendőrt formálta meg, továbbá Morgan Freeman, aki Lucius Fox-ot, a technológiai segédet játszotta. A koherencia végett, maradva a trilógiánál, érdemes A sötét lovag című második részre térni, amely 2008-ban került a mozikba. A három rész közül esélyes, hogy a legmeghatározóbb fejezetről beszélünk, amelynek oka egyértelműen a Heath Ledger által megformált Joker karaktere. Rendhagyó, történelmi és félelmetes volt, ahogyan játszott. Erre az egyik legjobb példa az, amikor a forgatások során először találkozott az egyik jelenetben Ledger és Caine, az angol színész pedig elfelejtette a szöveget az ijedtségtől. Sajnos amennyire páratlan a trilógia, úgy két tragédia is kötődik hozzá. Az egyik a A sötét lovag kapcsán, hiszen a film bemutatása előtt néhány hónappal Heath Ledger meghalt, amelynek okán voltak pletykák, hogy Joker karaktere volt rá negatív hatással és ezért saját maga vetett véget életének. Ezt biztosra sosem tudjuk meg, azonban a családja elmondta, hogy régóta küzdött depresszióval és álmatlansággal.
Azonban ez volt az első olyan filmje Nolannek, amely Oscar-díjat kapott, ráadásul egyből kettőt is. Az egyiket posztumusz díjként Heath Ledger-nek a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában, a másikat pedig a hangvágásért ítélték oda. A befejező részre 2012-ig kellett várni, amely A sötét lovag: Felemelkedés címet viseli, és Tom Hardy, Anne Hathaway, illetve Marion Cotillard is feltűnik benne. Az említett tragédiák közül ehhez a filmhez kapcsolódik a második, amely egy Coloradoban elindított vetítést követően történt. Egy férfi elkezdett lövöldözni, amely során 12 ember vesztette életét és körülbelül 70-en megsérültek. Elvileg Christian Bale a megrázó esemény miatt a mai napig nem látta a végső változatát az utolsó résznek. Végül érdemes a trilógia kapcsán megemlíteni, hogy a cselekmény nem egy az egyben a képregények alapján készült, inkább úgy kell elképzelni, hogy Nolan tulajdonképpen a karaktereket kölcsönözte a DC-től, és egy általa megalkotott történetbe helyezte el őket.
Christopher Nolan neve hallatán sok rajongónak egyszerre eszébe jut Hans Zimmer is, aki a Batman: Kezdődik című résznél még James Newton Howarddal közösen alkotta meg a filmzenét, azonban a további két rész zenéje már kizárólag Zimmer nevéhez fűződik. A sötét lovag után az összes eddig vászonra került Nolan-film zenéjét Hans Zimmer komponálta.
Azonban a történetmesélés időkezelésének manipulálásához Christopher Nolan sokkal jobban ért, így visszaugorva a kronológiához, 2006-ban került a mozikba A tökéletes trükk. A film Christopher Priest azonos című regényét veszi alapul. A két főszereplőt Christian Bale és Hugh Jackman játssza, akik két ellentétes bűvész szerepét töltik be, rengeteg áldozatot hozva a siker és a rivalizálás miatt. Nolan itt még David Julyannal dolgozott a filmzenén, és csak ezután az alkotás után lett a zenei alkotásban állandó társa Hans Zimmer.
A sötét lovag és a Felemelkedés között sem tétlenkedett a rendező, hiszen az idén éppen a tíz éves Eredet című filmet alkotta meg. Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Cillian Murphy és Marion Cottilard is szerepel az epikus filmben, amely az álmok világát egy lenyűgözően látványos és izgalmas perspektívából mutatja be. A cikk elején említett csavarok és rendhagyó történetmesélés természetesen az Eredet esetében is érvényes, amire a legbeszédesebb példa, hogy a japán televízióban, amikor ez a film van a műsoron, a szerkesztők a képernyő sarkában feltüntetik, hogy éppen melyik álomszinten tart a cselekmény, hogy a közönség véletlenül se vesszen el a film közben.
2014-ben csakugyan egy elgondolkodtató témát járt körül Nolan. A Csillagok között című film jelentősen hajaz a Kubrick által rendezett 1968-as Űrodüsszeia látványára és történetére, amely különben az egyik kedvence volt Nolan-nek. A rendezőnek Matthew McConaughey főszereplésével egy drámai hangulatba öltöztetett és az emberiség jövőjével kapcsolatos történetet alkotott. Nolan-re egész eddigi karrierje során jellemző volt, hogy szereti a forgatásokat olyan reálisan csinálni, mint ahogyan azt a nézőnek látnia kell. Ez alatt azt kell érteni, hogy egy űrben játszódó filmje során is a legminimálisabban használta a zöld hátteret. A filmben látható űrhajót is egy az egyben felépítették, sőt a színészek is mindig a filmben látható valós szituációkba kerülnek a rendező által. A Csillagok közöttben látható homokviharral is meg kellett küzdeniük, mivel azt sem számítógépes technikával varázsolták oda utólag. A hitelesség jegyében a film állandó alkotótársa volt Dr. Kip Throne fizikus, aki például a féreglyuk legélethűbb megalkotásában segédkezett és gyakorlatilag – a film témájára való tekintettel – egy tanácsadó volt. Ettől a filmtől kezdve már Hoyte Van Hoytema az operatőre Nolan további alkotásainak.
Christopher Nolan legutóbb mozikba került filmje 2017-ben volt látható Dunkirk címmel. Talán az első olyan témát feldolgozó mű, amely történelmi eseményeken alapul, és a rendező megszokott, úgymond elgondolkodtató és néha „megőrjítő” élményt maga után hagyó szokása csupán az idősíkok kezelésében volt fellelhető. Visszatérő színészek is kerültek a filmbe, mint például Tom Hardy és Cillian Murphy. A rendező szokásához híven a filmben szereplő légi felvételek mind valósak, és Nolan olyannyira ügyelt az autentikusságra, hogy az angol katonák karakterét játszó főszereplőknek pontosan meg kellett tanulniuk, miképpen kötötték be a bakancsukat a Dunkirknél szorult igazi angol katonák.
2020-at írunk, amikor Christopher Nolan 50. születésnapját ünnepli, és éppen most nyáron lenne az új filmje, a Tenet bemutatója. Nem viccelődés céljából, de ezúttal is beigazolódik, hogy nehéz egy újonnan érkező Nolan-film előzeteséből bármit megtudni. Az idő, ahogyan annak fontossága számos alkotásában, úgy itt is biztosan fontos szerepet fog kapni, illetve azt is tudjuk, hogy Robert Pattinson és Denzel Washington fia, John David Washington is szerepet kapnak a filmben. A zenét ezúttal nem Hans Zimmer, hanem Ludwig Göransson komponálta, akinek nevéhez a The Mandalorian című sorozat zenéje is köthető. A Tenet bemutatója körül rengeteg változás történt a koronavírus miatt, de éppen a napokban tettek közzé egy dátumot, ami szerint – ha minden jól megy – augusztus 26-án láthatjuk a hazai mozikban.
Érdekesség, hogy az Eredet, a Dunkirk és a Tenet az a három film, amelyek forgatókönyvét egyedül Christopher Nolan írta (bár a Memento esetében is csak az ő neve szerepel, de a rövid szkriptet a testvére vetette papírra). Emellett fontos, hogy a forgatókönyvírásnál gyakran dolgozik Jonathan Nolannel, a testvérével, azonban a rendezést kizárólag egyedül végzi.
Magánéletéről roppant keveset szokott beszélni, feleségével Emma Thomasszal már az egyetem alatt megismerkedett és vele együtt alapították a Syncopy Inc. nevű stúdiót. Különben Christopher filmjeinél általában Emma a feleség mellett az állandó producer szerepét is betölti.
Christopher Nolan hagyományos filmképzésben sosem részesült, ennek ellenére láthatjuk, hogy mennyire meghatározó alakja a filmvilágnak. Alkotásaival összesen 10 Oscar-díjat gyűjtött – bár rendezésért még eddig nem kapott szobrot –, azonban rendezései közül mindössze A csapda, az Álmatlanság és a Dunkirk nem szerepel az IMDB által összeállított Top 250-es listán.