A városi házfalak vásznak, az utca pedig nyílt galéria. A street art természetétől idegen a nyugalom, így meglepő ilyen alkotásokat egy klasszikusnak mondható kiállítási környezetben látni. Az művészeti irányzat hazai nagyjaival megtöltött tárlaton át lehetne rohanni, de érdemesebb lekésni másról, ha inkább jól szeretné érezni magát bármelyik korosztály.
A budapesti Fashion Street boltjai között megbújik a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria, röviden a D17. Már a névből könnyen lehet következtetni, a galéria első számú közönsége a gyermekek, fiatalok, célja pedig, hogy közelebb hozza számukra a kortárs művészetet. A Budapest Street Archæology kiállítás témája pontosan egybevág ezzel a misszióval. Azonban a galéria senkit nem szeretne törvénysértésre bíztatni, mivel „falfirka elhelyezésével” 2010 óta rongálást követ el, aki így tesz, és szabadságvesztéssel is sújtható.
Steril terep stencilnek és egyébnek
A D17 termében a szürke fővárost színesítő alkotók műviére most nem csak futó pillantást lehet vetni. Egy darab előtt sokáig elálldogálni mégsem érdemes. Gyorsan világgossá válik, hogy ez a műfaj igazodik a rohanó élethez. Könnyen befogadható, de nem unalmas.
Annak ellenére, hogy a kiállítás anyaga az utca tágas galériájából került négy fal közé, a 11 alkotó munkája jól megfér egymás mellett, sőt a sűrűség atmoszférát teremt. Nem hátrány az összefüggő tér sem, a művek nem tolják ki, inkább támogatják egymást. Egyvalamit mégis tisztázni kell: az utcán nincsen ilyen szép rend.
Tisztán látni a sűrűjében
Ki itt belép, amit kap: utcaművészettörténeti díszszemle. 0036 Mark, az 1000% csoport, DTM (Durva Trabantos Matrica), Fat Heat, iamsuzie, Kolodko Mihály, Miss KK, Nikon One, RAPA 73, Void és Szárnyas Doboz; közölük sokan már a 90-es évek óta húzónevei a magyar kultúrkörnek. Az alkotások mellett a kiállítás a hazai street art történelembe is betekintés nyújt.
Itt fontos előre leszögezni: a street art nem graffiti, vagyis nem csak az. Ahogy „nem minden rovar bogár, de minden bogár rovar”, úgy nem mindem street art graffiti, de minden graffiti street art. Tágabb értelmezésben graffitik azok az alkotások, amik festékszóró sprayvel készültek közterületen (lásd: az utcán!), míg street art minden egyéb is, pl. matricák vagy kihelyezett tárgyak. Van olyan megkülönbözetés, ami szerint a graffiti szó alapú alkotás, mint a tagelés, a street art pedig kép alapú. Emiatt is sok cikkben egyszerre hivatkoznak Banksyre, hol graffitisként, hol street art művészként.
Mi a felállás?
Ha nem egy házfalon látja, az emberre lecsap a felismerés, hogy ezek az alkotások nem is állnak annyira távol a pop art stílusától. 0036 Mark alkotásaiban főleg a magyar rajzfilmvilág gyöngyszemei láthatók más szereposztásban, de összeáll Antall József és a Kacsamesék is. Humoros, ötletes fúziók, amik némi nosztalgiát is ébresztenek, miközben érzékeltetik, hogy a popkultúra mára egy kollektív kultúra részévé, valamiféle hagyományelemmé vált.
A szórakoztatóipar szintén visszaköszön Miss KK babáin. Ezek a kollázsmutánsok mindig egy idézettel kezdődnek, ahhoz illeszkedő szett és a megfelelő híres fej. Ott van még Szárnyas Doboz sajátos figurája, ami Keith Haring munkásságát idézi, aki szintén nem idegenkedett az utcai művészettől.
A street art többféle eszközön keresztül tud megnyilvánulni, a tárlat ezek bemutatására kellő hangsúlyt fektet. A festékszóró sprayvel felfújt alkotások mellet a matricahasználat művészi médiummá válik, Kolodko Mihály gerillaszobrászata pedig 3D-be helyezi az eddig síktérbe szorított mozgalmat. Paste up és stencil technikákon kívül van betű, egy-két darab, amit akár installációnak is lehetne nevezi, egyéb megvalósításokra pedig fotók szolgálnak bizonyítékként.
Más lett, de rendben van
A kísérlet lényegében megvolt rá, hogy bele sűrítsék az utcát egy galériába, de mégse lett Filatori gát. A kipingált vörös postaláda és KRESZ-táblák, faldarabok, vagy egyszerűen a D17 fala mint vászon: egy szimuláció érzését adja, annak azonban mindenképp szórakoztató. Némely elemeivel a kiállítás olykor elbizonytalanító. Részben arhív, részben élő és aktuális akar lenni.
Egy biztos, a D17 kifejezetten gyerekbarát tárlatot hozott össze a hazai street art krémjéből. Ez nem jelenti, hogy ne lehetne minden korosztály számára érdekes, a kérdés, hogy kiben maradt még bármi gyermeki. A kiállított alkotókban biztos: játékosak, kreatívok, és nem utolsó sorban merészek. Nem egy komoly kiállítás a Budapest Street Archæology, de olyan se, amit ki kéne hagyni. Kissé félszegek az alkotások négy fal között, mert odakint, ha csak futólag érik is pillantások, az utcán ez a művészet mindenkié.
Természetes környezetén kívül, fogságban december 17-ig lehet őket megtekinteni a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria Budapest Street Archæology kiállításának ketrecein belül.
Kiemelt kép: a szerző fotója