A Ráth György-villában január 20-án nyílt Dresszkód: Katti Zoób elnevezésű kiállítás nem egyszerűen csak a ruhákról szól. A magyar haute couture jeles képviselőjének darabjai párbeszédbe elegyednek a múltszázad szecessziós berendezéseivel.

Katti Zoób kezdte

Adobi, Nannushka, Nobu és Romani (az előző Dresszkód kiállítás szereplői) már jó pár éve ismert nevek, de egyik se működik olyan régóta, mint a Katti Zoób divatház, amely lassan már harminc éve ontja magból egyedi ruhakölteményeit. A márka 1994-es indulása óta megjárta Párizs, London, New York, Sanghaj és legutóbb Dubai kifutóit. Több színielőadásra is készített jelmezterveket.

Mesterséges múlt

A Ráth György-villa az Iparművészeti Múzeum első főigazgatójának szállása volt, aki korában maga is jelentős gyűjteménnyel rendelkezett. 2018 óta A mi szecessziónk című állandó kiállítás található itt, amely a stílus három meghatározó (brit, francia, osztrák) irányzatát enteriőrökben mutatja be. Mindez olyan hatást kelt, mintha egy korabeli otthonba látogatna az ember. A stílussal való kapcsolat nem véletlen, hiszen a villa hall és lépcsőház bútorzata a magyar szecesszió egyik kiemelt képviselője, Horti Pál tervei szerint készült.

Ráth Györgyék ebélőjében: (balról jobbra) Fűző (nyers selyem és gyapjú szállal hímzett gobelin), Szoknya (nyers selyem, rusztikus, rojtozott szövet) a 2003-as őszi-téli kollekcióból; Mellény (nyers selyem, rusztikus szövet, 18. századi antik selyemhímzés rátéttel), Ruha (selyem-organza); Estélyi ruha (zsakard csíkos selyem-organza, mellén antik virágos csipke rátét) – utóbbi kettő a 2018-as Fairy Tale Haute Couture-kollecióból.

Ebbe a szimulált környezetbe lépnek be Zoób Kati öltözékei, melyek a szobák berendezésével ellentétben nem a múltat kívánják tükrözni. A színvonalas viseletek inkább kommunikáló viszonyban állnak a szecessziós garnitúrával.

Jól kijönnek egymással

A tárlat minden szobájához tartozik egy vagy két Katti Zoób darabot viselő manöken, amely az adott enteriőrrel harmonizál. Esetenként az uralkodó színnel, de van, ahol nem ennyire egyértelmű a kapcsolat. Például a fő irányzatok mellett az egyik szoba erdélyi és magyar nemzeti hatásokra fókuszál; itt egy fekete-fehér ruha az, ami a paraszti öltözködés puritánságát idézi. A kiállítás keleti hatásokat bemutató részében elhelyezett darab pedig az arannyal kapcsolódik a tárgyakhoz.

Osztrák irányzatot bemutató terem: Fűző (organza és selyem szatén, tüll szoknyával); Stóla (moher-kasmír és selyem-zsakard habszövet, Katti Zoób logómintás az 1998-as Párizsi-kollekcióból.

Minden szoba berendezésében egyedi. A hozzá kiválasztott Katti Zoób ruhák pedig karaktert adnak, a máskülönben statikus enteriőröknek. Kétségtelen, hogy a manökenek nélkül sem egy Ikea-kiállítótér élménye köszönne vissza, hiszen minden bútordarab egyedi mestermunka. Nem kell sok időt eltölteni a villa szobáiban ahhoz, hogy érezhetővé váljon a távolság aközött, ami volt egykor a valódi iparművészet, és ami mára lett a tömegtermelt lakberendezési tárgyakkal. Jól lehet, a minimalista dizájn hűvösségének előnye, hogy jól illeszkedik bárhová, míg egy sajátos szecessziós darab önmagában is olyan erős: muszáj, hogy hozzá igazodjon minden más berendezés, különben éktelenkedő giccsé silányulhat.

Ezért is különleges már önmagában az állandó kiállításban, ahogy különböző enteriőrök összhangját kialakították. A Katti Zoób divatmárka beillesztése ebbe a szépen megkomponált rendszerbe nagy rizikót rejt magában, azonban egy-két apró kilengéstől eltekintve, a legtöbb szobához tökéletesen párosulnak a viseletek. Egyes terekbe belesimulva másokból kicsúcsosodva, de nem kiszakadva.

Nem mellékes egyebek

Külön érdemes még megemlíteni, hogy Ráth György gyűjteményének egy része és más festmények is díszítik a villa termeit az otthonosság illúzióját erősítve. Ugyancsak nem szabad elfeledkezni a számtalan Zsolnay-porcelánról, melyek a magyar szecessziós kézművesség legismertebb képviselői; és itt is van egy kapocs. Ugyanis a Katti Zoób márka és a Zsolnay gyár kollaborációjának eredményei azok az ékszerek, melyeket több manöken visel a nívós ruhadarabokkal együtt.

Ráth György képtára: Kabát (vízesés selyem, Lesznai Anna mesevilága által inspirált nigel lamé [damil- és selyemszállal szőtt], brokát applikációval) 2018; Ruha (csipke és zsakard taft) a 2017-es Kiegyezés-kollekcióból.
Zoób Kati, a divatmárka alapítója a majdnem harminc éves karrier alatt csapatával újabbnál újabb kollekciókkal rukkolt elő. Mivel szobánként egy-két darabbal nehezen reprezentálható az eddigi sokszínű életmű, így a villának két emeleti termében időszakos kiállítás keretein belül csak Katti Zoób-ruhák láthatók. Habár 28 év munkáját nem képes egybefogni, a válogatás kísérletet tesz Zoób Kati stílusának megragadására.

Dresszkód? Katti Zoób?

Talán illene kiállításhoz öltözni talán nem. Félreértéseket elkerülve: nyilván egy Katti Zoób-darab nem fast fashion árkategória. „Felsőtízezer”, „úri mulatság”. Bevallom, a megnyitón részben rám tört az osztályszorongás, de aztán utat engedtem az esztétikának. Bármilyen giccsesen is hangzik, a villában tett minden egyes lépés után az ember egyre inkább elfeledkezik magáról, csak ez van: ez a belakhatatlan mesevilág.

Szecessziós ebédlő: (balról jobbra) Estélyi ruha (négyrétegű zsakard moiré, diagonál szabással, rojt díszítéssel), 2001 tavaszi-nyári kollekció; Koktélruha (kétarcú üvegtaft, fűzőszabású ruha dísztűzéssel a 2005-ös tavaszi-nyári kollekcióból.

A divattervező munkáiban felfedezhető art nouve- (szecesszió) és art déco-hatás a kapocs, ami összeköti a ruhadarabokat az enteriőrökkel. Nemcsak a ruhák reflektálnak a maguk átemelt jegyeivel a stílus eredeti darabjaira, hanem maguk a berendezések is reagálnak a kortárs vonásokra. A tárgyak között kialakult kommunikatív aktus, mondhatni feloldja a szobabelsőkben rejlő maradék múzeumos jelleget, és időtlenné teszik egymást. Nem a múlt, nem is a jelen, a szecesszió és Zoób Kati találkozása ez a könnyed báj.

A Dresszkód: Katti Zoób kiállítás március közepéig tekinthető meg a Ráth György-villában. Ez alatt az idő alatt Zoób Kati kétszer is tart tárlatvezetést; február 3-án és március 10-én.

A kiemelt képet (Szecessziós fogadószoba: Estélyi ruha kétarcú taft áttört bőrhímzett rózsával, 2016. Fairy Tale Haute Couture-kolleció) és a többi fotót a szerző készítette