Miért hagyják el rengetegen a harmincas éveikre a művészeti pályát? Hogyan tudnak elhelyezkedni a fiatal művészek, milyen intézményekbe tudnak belépni, milyen munkalehetőségek és karriermodellek állnak előttük? Mennyit ér a szimbolikus elismertség, és milyen fajtái vannak? Mi az egyéni érvényesülés titka, és milyen alternatív intézményi válaszokat lehet adni ezzel szemben? Hogyan viszonyul egymáshoz az „autonóm” művészeti mező, a művészeti piac és az állami kultúrpolitika? Ez a viszony milyen hozzáállást követel meg egy fiatal alkotótól? Melyik állami intézményeket bojkottálják a művészek, és miért? Mi a művész társadalmi szerepe a NER-ben, és milyen más politikai, társadalmi és gazdasági folyamatokkal van ez összefüggésben? Hogyan maradjunk pályán? És ha elhagyjuk, merre?

f21

Nagy Kristóf és Szarvas Márton nemrég átfogó szociológiai dolgozatot írtak a pályakezdő művészek anyagi és intézményes lehetőségeiről, valamint az ezekhez kapcsolódó megküzdési stratégiáikról. Munkájuk fókuszában a NER kultúrpolitikája és az arra adott intézményes és egyéni alkotói válaszok állnak. Kutatásuk során a József Attila Kör, a Fiatal Írók Szövetsége és a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület tagjaival készítettek interjúkat, hogy felmérjék, milyen központosított, piaci vagy alternatív érvényesülési lehetőségek elé állítja fiatal alkotóit a kortárs művészeti mező.

Február 25-én a Késelés Villával beszélgetéssorozat Nagy Kristóf és Szarvas Márton vendégeskedésével folytatódott, és központi témája a művészeti pálya elhagyása volt. Ha lemaradtál a beszélgetésről, az f21.hu-n most meghallgathatod az estről készült hangfelvételt. Kövess minket SoundCloudon is, hogy ne maradj le legfrissebb podcastjainkról és interjúinkról.

Nagy Kristóf a CEU Szociológia és Szociálantropológia Tanszékének doktorandusza, a Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet és az ELTE PPK munkatársa. Emellett tagja a Helyzet Műhelynek, szerkesztője a Fordulat társadalomelméleti folyóiratnak. Kutatási területe a kulturális termelés politikai gazdaságtana, különös tekintettel későszocialista és posztszocialista időszakra. Doktori disszertációjában a Magyar Művészeti Akadémia múltját és jelenét vizsgálja.

Szarvas Márton a CEU Szociológia és Szociálantropológia Tanszékének doktorandusza, a Helyzet Műhely tagja. Szakdolgozata a rendszerváltás utáni közművelődési intézmények átalakulását vizsgálja.

Az est házigazdái Csete Soma és Vida Kamilla.

A Késelés Villával támogatója a Fiatal Írók Szövetsége.

Kiemelt kép: A művészeti pálya elhagyása (fotó: Siteri Nóra)