„Egy pici tengeri uborka vagyok az akvárium fenekén. A tengeri uborkák nem zavarnak senkit. A tengeri uborkák láthatatlanok” – fogalmazza meg sok iskoláskorú gyerek érzéseit Gimesi Dóra Emma csöndje című könyvében, ami 2022-ben jelent a Pagony Kiadó gondozásában. A mese új, izgalmas vállalása, hogy középpontjában egy szuperérzékenységgel küzdő kislány áll, hiszen ilyen irányú érzékenyítéssel ritkán találkozunk. 

A történet az önelfogadásról szóló mesék ismerős alaphelyzetével indít: a hétéves Emmát csúfolják osztálytársai. A csendes, visszahúzódó kislány ugyanis nem szeret beszélni, és érzékeny a hangos zajokra (mint például a kiabálás vagy az autók zaja). Azonban Emma csak az emberek világában érzi kényelmetlenül magát, ugyanis van egy különleges képessége: beszél az állatok, elsősorban a tengeri állatok nyelvén.

Emma az önelfogadás megszokott útját járja be, érzékenysége, ami kezdetben akadályozza őt a mindennapokban, egyedi, különleges képességgé válik: felfokozott figyelme lehetővé teszi számára, hogy közvetítővé váljon az emberi és a tengeri világ között. A szerző az olvasó tapasztalatára, fantáziájára bízza, hogy milyen probléma/zavar felől közelít Emma történetéhez. A hangok ingerlő hatása, a csend és a nyugalom iránti vágy az én olvasatomban a szuperérzékenység-értelmezés felé mutatnak, ami még inkább különlegessé és egyedivé teszi a kötetet, hiszen egy olyan zavart helyez a figyelem középpontjába, amivel itthon a felnőtteknek és gyerekeknek szóló irodalomban is alig foglalkoznak. Az Emma csöndje ily módon az elsők között teszi meg a lépést afelé, hogy egy egyre inkább köztudatba kerülő érzékenységről meséljen a kisiskolás korosztálynak.

emma csöndje f21
Takács Mari illusztrációja az Emma csöndje című mesekönyvhöz (forrás: Könyves Magazin)

Gimesi Dóra egy sokszor elmondott történeten keresztül, azonban izgalmas, tengeri közegbe helyezve beszél erről a kortárs problémáról. Emma szülei tengerbiológusok egy állatkórházban, így a kislány napjai a magyar gyerekolvasók számára egzotikus narválok, lamantinok és cápák között telnek. A szöveg az olvasó érdeklődését a tengeri élőlények iránt olyan izgalmas információkkal is mélyíti, mint hogy a polipoknak három szíve van. Ennek a világnak a varázslatosságát erősítik az illusztrációk is.

Takács Mari kedvesen mosolygó állatokkal és élénk színekkel dolgozik. A rajzok színkezelése Emma felfokozott figyelméhez illeszkedve a valóságosnál sokkal vibrálóbbá teszi a képeket, ami ismét a szuperérzékeny tapasztalat irányába mozdítja az értelmezését. A lenyűgöző színvilágból mindenképpen ki kell emelnem a majdnem minden oldalon megjelenő víz különféle kék árnyalatait. Az illusztrációkból áradó nyugalom és melegség még vonzóbbá teszi azt a befogadó közeget, amiben a kislány nevelkedik.

Takács Mari illusztrációja az Emma csöndje című mesekönyvhöz (forrás: Könyves Magazin)

A mese középpontjában Emma fejlődése és képességeinek felismerése áll, ugyanakkor a kötet fontos állításokat fogalmaz meg a környezetvédelemről, a szemetelésről és az ember érdektelenségéről környezete iránt. Gimesi Dóra a legkisebbek számára is könnyen érthető módon ír az ördögráját megbetegítő mikroműanyagokról, vagy tesz olyan súlyos kijelentéseket, mint például Iván, a fehércápa megjegyzése, miszerint: „Már rég az ember a csúcsragadozó, nem tudtad?”. A történet több nézőpontból érzékenyít: nemcsak a kislány, hanem az állatok is folyamatosan küzdenek saját szorongásaikkal – Iván például fél a tengertől egy hajócsavarral történt baleset miatt.

A mese felvetett problémái és nyelvezete alapján egyértelműen a kisiskolás korosztálynak szól, ugyanakkor olyan világot teremt, amihez a felnőtt olvasók is örömmel tartoznának. A családként veszekedő, vitatkozó állatok világa kedves, befogadó közegként veszi körül a kislányt, akárcsak a szülők, akik ellensúlyozva az emberek általános érdektelenségét (pl. az állatok iránt), végig támogató, segítő szerepben vannak jelen. Emma környezete biztonságos közeg, ami korosztálytól függetlenül vonzó lehet minden olvasó számára.

A könyv borítója (forrás: Líra)

Az Emma csöndje tehát miközben az önelfogadás-történetek tipikus ívét járja be, mégis izgalmassá teszi a történetet olyan témákkal, mint a környezetszennyezés hatása a tengeri élőlényekre vagy az érzékenység és a csendes megfigyelés haszna az alapvetően zajos világunkban. Gimesi Dóra értően, de mindenekelőtt kedvesen ír a szorongásokkal való megküzdés témájáról, miközben olyan mesevilágot hoz létre, ami biztonságos, befogadó közegének, illetve egzotikus tengeri világának köszönhetően nemcsak a gyerek, hanem az idősebb olvasók számára is élvezhető.

A mese, amelyet a szerző először dráma formájában írt meg, népszerű bábszínházi előadásként folyamatosan látható a Kolibri Színházban. A darab Takács Mari rajzaihoz hasonlóan élénk színekkel és részletgazdagon megalkotott tengeri világgal vezeti be a nézőt Emma világába.

Kiemelt kép: Pagony