Hogyan lehet a bánatról vidáman írni? Meg Mason bebizonyítja, hogy könnyedén, mégis fajsúlyosan. Végre egy regény, ami nemcsak mellébeszél, hanem őszintén, gyengéd humorral meséli egy lelki betegség hátterét és annak hatásait egy házasságra, a nagycsaládra.
A regény egy Martha nevű nőről szól. Tudja, hogy valami nincs rendben vele, de nem tudja, mi az. Férje, Patrick úgy gondolja, jól van. Azt mondja, mindenkinek van valami baja, a lényeg, hogy csinálja tovább a dolgokat. Martha elmondta Patricknek, mielőtt összeházasodtak, hogy nem akar gyereket. A férfi elfogadta ezt, mert tizennégy éves kora óta szereti a nőt, csak azt kéri, tegye boldoggá. De úgy tűnik, Martha erre sem képes. Mire a nő rájön, mi a baj, késő. Ezért kénytelen a gyerekkorától kezdve újragondolni az életét.
A dolgok megtörténnek. A rossz dolgok is. Mi pedig csak azt tudjuk befolyásolni, hogy velünk történnek-e, vagy értünk.”
Vajon mire mennek egy alkoholista, nárcisztikus anya és egy meghunyászkodó, önmegtagadó apa gyerekei? Az anya a Times szerint mérsékelt jelentőségű szobrász, az apát hiába nevezik férfi Sylvia Plathnak, évtizedek óta csak „készül” a verseskötete, és kettőjüknek annyi bevétele sincs, hogy taníttatni tudják a gyerekeiket. Az anya mégis hetente ad vadidegen művészeknek partit, ahol részegen táncol együtt a gyerekeivel, akik ürítik a hamutálakat, és hozzák a borosüvegeket.
Mihez kezdhet két tinédzser egy ilyen családban? Martha és Ingrid összekapaszkodik, és kapaszkodnak egymásba akkor is, amikor Martháról 17 évesen kiderül, lelki betegségben szenved. Martha ekkor ismerkedik meg a félárva Patrickkel, akit anyja halála után egy héttel apja bentlakásos iskolába küld. Patrickkel, akinek a születésnapi partijait az osztályfőnöke szervezi meg, és van, hogy az apja elfelejti megvenni karácsonykor visszaútra a repülőjegyet az iskolából, ezért kénytelen a barátjánál tölteni a szentestét. Martha ezzel a fiúval is összekapaszkodik. De vajon elég-e, hogy csak kapaszkodik másokba? Kérdés, hogy az orvosok által nem felismert, a rokonai és férje által szőnyeg alá söpört betegsége mennyi rombolást visz véghez kapcsolataiban és önmagában. Valóban beteg, vagy csak nem tudja, hogyan kell embernek lenni?
Martha és Patrick története nemcsak egy házasság tablója, de a lelki egészség elhanyagolásáé, az apró kis önáltatásoké, melyek végül élethazugságokhoz és a kapcsolatok széteséséhez vezetnek.
Martha Frielt mindenki okosnak és szépnek tartja. Azt mondják neki: zseniális író vagy, és életed minden napján szeret téged egy férfi, Patrick, a férjed. Martha anyja szerint nincs mindenkinek ilyen szerencséje. Akkor mégis mi a gond? Tizenhét éves korában bomba robbant az agyában, és egyszerre minden megváltozott. Most lassacskán negyvenéves. Nincsenek barátai, gyakorlatilag munkája sincs, és gyakran szomorkodik. És miért dönt úgy Patrick, hogy kilép a házasságból? Vajon sikerül Marthának helyrebillentenie az életét? Képes lesz rá, hogy mindent elölről kezdjen, és egy boldogabb véget írjon az eddigi történethez?
Meg Mason újságíró, pályáját a The Timesnál kezdte, később a The New Yorkernek, a GQ-nak és a Sunday Telegraphnak dolgozott. Rendszeresen jelennek meg írásai a Vogue, a Stellar, az ELLE és a Marie Claire magazinokban. Első könyve az anyaság emlékirata – a Say It Again in a Nice Voice (Mondd újra kedvesen – HarperCollins) 2012-ben jelent meg. Második könyvét, a You Be Mother című regényét (Légy anya – HarperCollins) 2017-ben adták ki. Sydney-ben él.
Miközben olvastam, elkezdtem listát írni, ki mindenkinek akarom elküldeni, de aztán rájöttem, minden ismerősömnek.”
/ Ann Patchett /