Idén június 1. és 7. között, tizenegyedik alkalommal került megrendezésre a nagy népszerűségnek örvendő Friss Hús, melynek ezúttal rendhagyó módon a Puskin mozi adott otthont. A közönség több mint 80 vetített film közül választhatott. 

A fesztiválon bemutatott alkotásokat több kategóriában is díjazták a magyar és a külföldi versenyprogramon belül, továbbá a Pitchfórum filmtervei, valamint a Balázs Béla Forgatókönyvíró Pályázat szövegei is elismerésben részesültek. 

Női győztesek az idei Friss Húson

Középpontban a fiatalok

Mind a nemzetközi, mind a magyar programban helyet kaptak animációs filmek is. A hazai kategóriában például Buda Flóra Anna 27 című alkotása nyerte el a fődíjat, amelyben a rendező egy, leginkább a fiatal generációt érintő témát dolgozott fel kitűnő vizuális stílusban. Egyszerre meghökkentő, kissé pimasz és mégis őszinte módon sikerült ábrázolni egy fiatal felnőtt problémáit, illetve a főhős fantáziavilágát, kezdve a szexuális vágyaktól egészen a szülői házban ragadás frusztrációjáig.

Hasonló témát dolgoz fel Hegyi Olivér A szív kertje című munkája, melyet különdíjjal tüntetett ki a zsűri. Főszereplője egy éppen felvételiző fiú; az ő lelki világába, szorongásaiba és azok feloldásába nyerhettünk betekintést a rendező sajátos képi és nyelvi világa által, melyet szarkasztikus humorral fűszerezett. 

Friss Hús
Jelenet A szív kertje c. filmből

Nagy Dániel A fürdés című kisfilmjében egészen más oldalról közelít a fiatal felnőttek világa felé, hiszen a nézők itt csak külső szemlélői egy négy főből álló társaság tóparti nyaralónál töltött napjának, amire inkább a kiüresedés érzése jellemző.

Hozhatnék példaként más alkotásokat is, melyek ugyan más irányból közelítenek, de többségükre mégis jellemző, hogy az útkeresés és felnövés toposzát hordozzák magukban, és úgy jellemzik a húszas, fiatal harmincas generációt, mint akik megrekedtek, akik számára nem sok lehetőség áll rendelkezésre. Kis magyar valóságok, életképek ezek, amelyekkel, ha nem is egészen tud azonosulni a néző, mindenképpen ismerősek számára. 

Előttem az utódom

Természetesen más, több generáción átívelő problémákat érintő alkotások is szép számmal felsorakoztak a fesztiválon. Ilyen volt például az élőszereplős filmek kategóriájában Gyimesi Anna Affrikáta című alkotása, mely elnyerte a fődíjat. Klára, a főszereplő (Kovács Adél) egyedülálló anyaként neveli lányait, nyaralásuk során azonban kénytelen szembenézni saját életével, az önfeláldozás hozadéka és a vágyai között megfeszülő ellentéttel.

A vágyak ugyanis kortól függetlenül mozgatórugói az ember életének. Erre nem is tudnék jobb példát hozni, mint Rudolf Olivér Kaktuszember című filmje, ahol Tibor és Alíz egészen lírai módon bemutatott kapcsolata jelent meg. A film kissé groteszk, de mégis nagyon emberi módon ábrázolja a két idősebb karakter hétköznapjait és sajátos, zárt kis világát. 

Ebben a kategóriában megemlíthető még Holczer Sára és Imre Ábris Te, aki vagy című filmje, ahol egy apa-fia viszony, pontosabban annak hiánya jelenítődött meg, vagy Szelesztey Bianka Pragma című alkotása, amelyben pedig egy családi kép tárult elénk, és az anya és lánya közti viszony éleződik ki. 

Friss Hús
Szelestey Bianka: Pragma

Térben és időben is kalandozhattunk bizonyos filmekben. Farkas Marcell Sárkánykor című alkotása például, ugyan csak sejtetve, de mégis egy fantáziavilágba repítette a nézőket, amelyért el is nyerte a Magyar Játékfilmrendezők Egyesületének különdíját. Cibulya Nikol Mária Terézia szül című filmje pedig az időben kalauzolta vissza a nézőt, abba a korba, ahol még érvényes volt az uralkodónők nyilvános szülését előíró törvény.

Összességében azt gondolom, hogy a szervezőknek idén is sikerült egy színes, tartalmas programot összeállítani. A többi kategória díjazottjairól a Friss Hús honlapján lehet olvasni. 

Kiemelt kép: Pillanatfelvétel az idei Friss Húsról (fotó: Sivák Zsófia)