Aracsi Norbert, a Dunaújvárosi Főiskolán végzett független filmrendező mindig is a magyar történelem szerelmese volt. Rövidfilmje, a Pákozdi Katonai Emlékparkban forgatott Elfelejtett nemzedék az HBO Maxon jelenleg is 15 ország kínálatában tekinthető meg, de számos külföldi- és magyar filmfesztiválon is eredményesen szerepelt. Erről beszélgettünk az alkotóval.
Egy veled készült interjú tanulsága szerint magad kerested meg az HBO-t azzal, hogy befogadják-e a rövidfilmedet. Mit gondolsz, gyakran előfordul, hogy egy filmes kopogtat a szolgáltató ajtaján, vagy ez egy egészen egyedi eset volt?
Valóban így történt, tavaly év végén kerestem meg az HBO-t. Kisjátékfilm esetében szerintem szükséges, hogy maguk az alkotók hívják fel a figyelmet a saját alkotásukra, mivel ezeket nagyon kevés helyen, illetve kevés néző előtt tudják csak bemutatni, gyakorlatilag kizárólag a filmfesztiválokon van lehetőség vetíteni az újabb és újabb rövidfilmeket. Nagyon sok értékes produkció kerül a süllyesztőbe, pedig az alkotók megérdemelnék, hogy nagyobb közönség is lássa a munkáikat.
Hogyan született meg a döntés, hogy teret biztosítanak a filmednek? Csak megnézték, és annyira tetszett nekik, hogy egyből „megvették”, vagy számított az is, hogy milyen díjakat, elismeréseket kaptatok?
Részleteket nem árulhatok el, de annyi biztos, hogy egy ilyen szűrőnél nagyon fontos, hogy milyen maga az alkotás, gondolok itt elsősorban a történetre és a film minőségére. Emellett szerintem az is mérvadó, hogy hogyan szerepelt eddig a filmfesztiválokon.
Ahogy említetted, független filmesként nehéz eljuttatni a munkáitokat a nagyközönséghez, hiszen a bemutatók többnyire fesztiválokon, egy kisebb, és egészen specifikus filmkedvelő közegben zajlanak. Milyen reakciókat kaptál rá ott, a személyes, szűkkörű beszélgetéseken, és hogyan reagáltak azok, akik esetleg az HBO-n látták? Kaptál üzeneteket, vagy inkább passzív maradt az internetes közönség?
Amikor évekkel ezelőtt elkezdtünk dolgozni ezen a filmen, rögtön nagyon sok üzenetet kaptunk. Elkezdtek olyan levelek jönni, amiben az adott személy saját családjának történetét mesélte el a második világháborúval kapcsolatban. Ahogy telt az idő, észrevettük, hogy egyfajta párbeszéd alakult ki a film közösségi oldalán erről a korszakról. Az HBO-s megjelenés ezen nagyot lendített, hiszen az Elfelejtett nemzedék 15 országban van jelenleg is a kínálatban.
Milyen díjakat kapott eddig az Elfelejtett-film?
Kiemelném a Carmarthen Bay Film Festivalt, ami egy BAFTA-kvalifikációs szemle. Ott 50 nemzetközi film közül a legjobb ötben volt a filmünk, valamint júniusban elnyertük a Magyar Mozgókép Díjat a legjobb kisjátékfilm kategóriájában.
Miben más utóbbi díj? Mit jelent ennek az elnyerése számodra, valamint a veled együtt dolgozók számára?
Talán abban kivételes ez az elismerés, hogy ezt a Magyar Filmakadémia tagjai ítélik oda az alkotóknak. Ez azt jelenti számomra, hogy jó úton haladunk és dolgoznunk kell tovább.
Mik a tapasztalataid, melyik korosztály kedveli leginkább a háborús filmeket? Inkább az idősebbek, akikhez „közelebb áll” ez az időszak, vagy a fiatalok, akik egyszerűen érdeklődnek a történelem iránt?
Azt vettem észre, hogy a mi filmünknél nagyon széles a skála, mindenki megtalálja benne a számára fontos pontokat. Ez pedig mindig nagyon fontos visszajelzés egy alkotónak.
Te kiknek ajánlanád leginkább az Elfelejtett nemzedéket?
Elsősorban a fiatal generációnak, mert szeretném, ha felfigyelnének a korszakra, hiszen nagyon sok tanulsággal szolgál a saját életünk megértése szempontjából is.