Magyarországon a televíziós csatornák gyakorlatilag már minden énekes tehetségkutatós lincence-t megvásárolták (az egyéb tehetségkutatókról nem is beszélve), műsorra tűzték, leforgatták, a Megasztár hat (6) évadot élt meg, a X-faktor most futja a hatodikat (6), s közben kipróbáltak néhány újabb formátumot, Voice, Rising Star, Az ének iskolája és a szintén friss, ropogós Star Academy. Már szinte képtelenség megjegyezni egy nyertes előadó nevét, mikor, melyik műsorban győzedelmeskedett, amikor sorra jönnek az újabb tehetségek a színpadra; persze vannak, akik még így is reflektorfényben tudnak maradni, másoknak pedig a nevére se emlékszünk, eltűnnek a falunapok alkoholszagú, pörköltillatú, Nótár Marys világában. De a fő kérdés az, akar e a magyar ennyi tehetségkutató után tehetségkutatót nézni? Igen is, meg nem is, a válasz nem olyan egyszerű.
Először is szögezzük le, hogy a csatornák nem valami irgalmas szamaritánusok, akik pusztán kedvességből fedeznek fel tehetségeket, versenyeztetik őket, adnak nekik milliókat. Ez nagyon nagy üzlet (sztárgyár), a reklámbevételekből tartják fent magukat és minél nézettebb egy műsor, annál több pénzt kell kicsengetni az alatta, közben futó reklámblokk helyekért. Igen, ezért van, hogy gyakorlatilag hosszabbak a reklámok az adásidőnél, kis túlzással.
TV2 – Star Academy
Itt van ez a Sztár Akadémia, (Star Academy) amit a TV2 indított el, olyan reménnyel, hogy majd egész ősszel hozza a nézettséget és lenyomja a RTL Klub hasonló időben futó műsorait, azonban a kutya se nézte, vaúvaú, elnézést, egy kutya igen, de ő is csak azért, mert a MinDigTV antennája rosszul van beállítva: csak ez az egy csatorna jön be neki. Először hétköznapi összefoglalókkal indultak, főműsoridőben (a legnézettebb időszak, amikor a napi teendők után a legtöbben leülnek a televízió készülékek elé), gyorsan be kellett látniuk, senkit nem érdekel fiatal tehetségek élete, akiket kitudja hogyan válogattak össze. Néha énekelgetnek, néhányan (tizenketten) egyébként már szerepeltek a RTL Klub valamelyik tehetségkutatójában, nagy ritkán van valami „dráma”, de közel sem annyi, vagy olyan mértékű, mint a VV-ben, értelemszerűen a szex is kevesebb… Ez az egyhangúság, hát mögötti ármánykodás, szembe dicsérés valamiért a magyar tv nézőket nem érdekelte, (az egyik keddi összefoglalót a nézők 4,8 százaléka nézte, 18-49 éves korosztály), a télen vetített mozgó kandalló (amitől olyan érzése volt az embernek, hogy meleget sugároz) is nagyobb nézettséget ért el, 7 százalékot! Gyorsan levették a műsorról, csak a szombati élő show-t tartották meg, viszont az sem tudja lenyomni az örök rivális RTL-t, és ez nagy érvágás Andy csatornájának.
RTL Klub – X-Faktor
Úgy tűnik a konkurenciára még mindig többen kíváncsiak, igaz, az X-Faktor a legizgalmasabb időszakánál tart: hihetetlen tehetségek vs. nagy önbizalommal rendelkező botrányos, hamis „énekesek”. Ebben a periódusban nevetünk és megborzongunk, a szó jó értelmében, mert jön egy aranytorokkal (nem, ez nem valami pornós kifejezés) megáldott énekes és csak ámulunk, bámulunk, hogy mindig elő tudnak varázsolni a cilinderből ennyire tehetséges embereket. Néha előfordul, hogy már futott zenészek akarnak újra pályára állni. A jelenlegi nyeremény 12×1 millió és 15 millió karrierjének beindítására, összesen 27 millió forintot zsebel majd be a győztes, gondolom ez elég csábító ajánlat, sokan külföldről térnek haza a műsor és a vágyott nyeremény kedvéért.
Mi lehet a sikerük titka? Talán a megfiatalított zsűri, olyanokat ültettek a székbe, akik még nem szerepeltek ilyen pozícióban (Tóth Gabi kivételével), de ismert, kedvelt előadók. Ott van Gáspár Laci, aki megosztó, a nézők most döntik el érdekesek e együtt is, miközben Keresztes Ildikóról, Pásztor Annáról mindenki már megállapította, hogy zsűrinek csapnivalók. Anna a folyamatosan adagolt líraibbnál líraibb hasonlataival, Ildikó pedig annyira keménynek akar tűnni, miközben érződik, hogy neki az első pillanattól kezdve megvannak a kedvencei, a többiek nem is érdeklik, ezért inkább nem is nézik (Majka és a zsűri férfitagjainak ego növeléséről már nem is beszélve, mintha nem lenne nekik így is éppen elég nagy, muszáj nekik minden adásban több alkalommal megdicsérni egymást?!).
Szóval, az RTL hasonló műsora jobban teljesít, a TV2-énél, viszont rosszabbul, a korábbi X-faktoros szériáknál. Az a tendencia figyelhető meg, hogy néhány százezer nézőt mindig veszítettek, még a negyedik évad 28 adásával is alatta volt a harmadik évad 19 adásának; sok múlhat azon is, hogy egyre nagyobb lett a szórás, több csatornát, műsort tudnak az emberek nézni, korábbi kábeltelevíziók helyett versenyt vívnak a tévé szolgáltatók, de hátterében állhat, hogy „a nép, az istenadta nép” megunta, nem köti le (annyira a) figyelmét a tehetségkutató.