Horváth Réka alkotásai több Krúbi dalban is feltűntek, hogy kihangosítóként erősítsék fel a rapper mondanivalóját. Olyan számokhoz készített képet, mint a PestiEst, a Másnap, vagy Krúbi a hős, hogy szinte tökéletesen, mégis kicsit karikaturisztikusan adja vissza a zenész karakterét. Viszont a klipekben megmutatott tehetsége mellett, amikor a „saját hangját hallatja”, egy sokkal összetettebb kép bontakozik ki a szemünk előtt az alkotásai által.
Horváth Réka Horváth Krisztián (Krúbi) nővére, aki saját bevallása szerint nagy rajongója testvére dalainak, legyen akár szó a jelenlegi rapkarrierjéről, vagy a korábbi metálzenekaráról. A Pregnant Whale Pain és a Nehézlábérzés albumborítóját is ő készítette el, így elmondható, hogy már a kezdetek óta ott volt Krúbi kibontakozó zenei karrierjében: „Amikor az első PWP artworköt csináltam, még nem gondolkoztam komolyan képzőművészi pályán, csak hobbiból rajzolgattam, és Krisz zenei karrierje sem létezett még ilyen formában. Készített egy albumot, amit úgy döntött, nyilvánossá tesz YouTube-on és megkért, hogy készítsek egy képet hozzá, amit akkor is és most is szívesen csinálok.” – nyilatkozta Réka.
Mi adta meg a kezdő lökést, hogy komolyabban foglalkozz a festészettel?
Kezdetben csak otthon rajzolgattam, majd hobbiból jártam Benkő Lilla festőművészhez, ahol elkezdtem festeni és egyre jobban beleszerettem az alkotásba. Akkor még tájépítész mérnöknek tanultam, de ahogy a vége felé közeledtem, egyre inkább éreztem, hogy szívem szerint művészi pályára mennék. Szerencsére rengeteg támogatást kaptam otthonról és Lillától is, így a szakdoga írás mellett elkezdtem készülni a felvételire is, ami sikeres volt. 2016 óta a Bécsi Képzőművészeti Akadémián (Akademie der bildenden Künste Wien) tanulok, de ezt a szemesztert épp Brüsszelben töltöm Erasmuson.
Elsőként a képeiddel Krúbi videóklipjeiben találkoztam, de talán ezzel nem vagyok egyedül. Milyen visszajelzéseket kapsz ezekkel a munkákkal kapcsolatban?
Nagyon pozitív visszajelzéseket kaptam, ami sokat jelent, mert egy egész más kihívás ezeken a projekteken dolgozni.
Miben tér el leginkább a többi munkádtól?
Ezeknél a munkáknál, mivel kifejezetten egy számhoz vagy albumhoz készülnek, elsődleges szempont, hogy stílusban és tartalomban leginkább alátámasszák a tracket és kifejezzék Krúbi karakterét. Nem cél, hogy önálló alkotásként megállják a helyüket, vagy hogy az én személyiségemet tükrözzék, bár ez szerintem valamennyire elkerülhetetlen. Mivel hatalmas szabad terem van abban, hogy milyen képet készítek, azt gondolom, hogy a képekben erősen megmutatkozik, ahogyan a zenét és a szöveget értelmezve Krúbit és a gondolatait látom.
Mikor „Krúbi karakterét” akartad megfogni, mennyire kellett elvonatkoztatnod a testvéredről alkotott személyes benyomásoktól?
Ez egy nehéz kérdés. El kellett vonatkoztatni persze, de nyilván van átfedés és nem két teljesen eltérő személyiségről van itt szó.
Mennyire sikerült összhangba kerülniük a képeknek az ő elvárásaival? Ő is körbeírta, hogy milyen képeket szeretne látni a klipekben?
Persze, folyamatosan kommunikáltunk, küldött visszajelzéseket. Sokszor több verzió is készült, mire megszületett a megfelelő. Szerintem mindig nagyon jó összhangban folyt a munka. Volt, hogy teljesen szabad kezet kaptam, néha pedig a koncepció már ki volt dolgozva, de a konkrét kép kitalálását rám bízta és volt, hogy pontosabb elképzelései voltak, például a kislemez borítójánál.
Hogyan zajlik az alkotási folyamat?
Általában megkapom a track demo verzióját, és addig hallgatom nonstop, amíg a felmerülő ötletekből és skiccelésekből ki nem alakul egy jó elképzelés. Ezt aztán vagy rögtön meg is festem, vagy ha nagyobb projekt, próbaverziókat csinálok és Krisszel átbeszéljük, hogy hogyan tovább.
Viszont van, ami kilóg ebből a sorból, például a Dobd fel magad klip háttereinek elkészítése egy merőben más kihívásnak tűnik.
Az azért volt más, mert itt nem egy kép készült egy számhoz, hanem egy meglévő koncepcióhoz kellett olyan háttereket festenem, amibe Krúbi az adott testrészt megszemélyesítve beleillik. Sokkal hosszabb ideig dolgoztam rajta, meg félre is kellett tenni egy ideig, mert a Nehézlábérzés album artwork prioritást élvezett.
Azt hiszem nagyjából húsz képet festettem, amiből aztán kiválasztottuk, melyikeket használjuk fel. A képekhez konkrét instrukciót nem kaptam, így gyakorlatilag a hátterek alapján születtek meg a jelenetek.
Szerintem nagyon jól sikerült a klip, a videós eszméletlenül jó munkát végzett!
Nekem a két kéz volt a kedvencem, de az is nagyon tetszett, amikor a tükör előtt állt Krúbi. Neked van személyes kedvenced?
Köszi, azok szerintem is jók lettek. A két kéz volt egyébként a legelső ötletem, amikor meghallgattam a számot. Viszont sosem tudok semmiből egy kedvencet választani, vannak persze olyan munkáim, amiket jobban kedvelek, de nem tudnék egyet kiemelni.
Tervben van, hogy a jövőben is együtt dolgoztok?
Jelenleg nem dolgozunk együtt semmin, de valószínűnek tartom, hogy még fogunk.
***
Ez az oka annak, hogy sokat kell keresnünk, míg egy Artwork for Krúbi megjelöléssel rendelkező képet találunk Réka Instagram-oldalán. És ez azért sem könnyű feladat, mert rengeteg kép ragadja meg annyira az ember tekintetét, hogy percekre lehorgonyoz előtte a szem. A rémálomszerű idill, amelyet a képek sugároznak, egyszerűen letaglózzák a befogadót.
„De manapság magamban kutatok” (Krúbi – Dobd fel magad)
,,Rengeteget álmodok, gyakran nem túl szépeket, és ezekből születhetnek ijesztőbb képek, de gyakran csak nevetségesen intenzíven és drámaian élek meg magamban valamit és az inspirál egy nyomasztó képre.”
,,A képek sokszor sejtetnek egy sztorit, de valójában nem a történet az elsődlegesen fontos, hanem hogy személyesen, vagy egy másik személy helyzetébe beleképzelve magam, belül hogyan élem meg azt, a szituációra adott reakciót, impulzust próbálom vizuálisan kifejezni.”
,,A kicsavart vagy szokatlan pózokban lévő, vagy hússzínű, szinte bőr nélküli, nem teljesen emberi alakok számomra nem szimplán egy lényt, hanem egy adott témával kapcsolatos, vagy adott szituáció által kiváltott érzelmeket testesítik meg.”
Több olyan kép is szóba került a beszélgetés során, amelyek ezt a célt szolgálták.
,,A két ülő alakos képet nagyon kedvelem, szerintem egyszerre nagyon nyomasztó és nyugodt atmoszférája van. Azt a képet két álomból raktam össze, a legfontosabb helyszínek részleteit építettem bele. Nem egy konkrét szituációt ír le, hanem ezeknek a fura, kellemetlen vagy ijesztő helyzeteknek az összességét, amikben utólag jöttem rá, mindig volt velem egy hozzám közel álló személy, ami enyhítette őket.”
,,A figurák szerintem néha már annyira eltúlzottak, hogy humorossá, vagy legalábbis nevetségessé válnak.” – jegyezte meg több képével kapcsolatban, amelyek közül a következőket lehetne kiemelni:
,,Az a kép egy karikatúrája azoknak a youtuber lányoknak/instagram modelleknek, akiknek mindenük a testük, és a nyaralás alatt a tengerparton forgatnak workout videót.”
,,Ez egy jól sikerült skiccből indult és amikor megláttam a barátom ovis napraforgó-rajzát, annyira konkrét kép állt össze bennem, és végül annyira az ötlet pontos megfestésére koncentráltam, hogy sajnos elfelejtettem, mi volt a skicc mögötti eredeti gondolat.”
,,Hát ez egy nem olyan izgalmas gyerekkori emlék. Minden tele volt pókkal, és bár mindig undorodtam tőlük, én is végigfuttattam egyet a karomon. A barátnőm anyukája éppen szól nekünk, nagyon jellegzetes hangja van, a szomszéd lány pedig mindig nagyon csinos volt. Azt gondolom, hogy a képeimben erős a narratíva, de nem olyan konkrét, ezért mindenki máshogy értelmezi, mást vált ki belőlük, ezért nem is szeretek címeket adni, vagy sokat mesélni róluk, és ezzel esetleg befolyásolni a nézőt.
Nagyon megmaradt, mikor még a felvételi előtt először mutattam meg egy képemet valakinek, akit épp csak megismertem. Szorongtam a felvételi meg a jövőm miatt, ezért festettem egy absztraktabb képet az öngenerált, vélt problémákról és az azoktól valóssá vált félelemről. Ez számomra egy nagyon személyes, belső érzésekre fókuszáló kép. Ennek a személynek viszont a politikai médiamanipuláció működését és globális hatásait ábrázolta a kép, és hitelesen el is tudta magyarázni, hogy miért, ami eléggé lenyűgözött.
Nyilván számomra nem fog változni a kép jelentése, de egyáltalán nem zavar, ha valakinek egész mást jelent, sőt, szerintem nagyon érdekes, hogy ki mit lát benne. A nagynénim szerint például az egyik képem arról szól, hogy valaki megment egy macskát, valójában azt festettem le, mennyire utáltam a szennyest cipelni a mosodába.”
Kiemelt kép: Krúbi – Dobd Fel Magad című számának klipjének részlete