Emlékeztek a pikkelyes dísztárgyakra, amelyek otthonotok nappaliját ékesítették? Vagy azokra a serlegvázákra, amelyeket a Forma-1 Magyar Nagydíj végén emeltek a magasba? Ezek mind a leghíresebb magyar márkát képviselik, a Herendi porcelánt, amely közel két évszázados múlttal rendelkezik. Mi minden történt a Manufaktúra ősének 1826-os megalapítása óta? Egyediség, sikertényezők gazdag sora, világhírnév, tradíció és innováció – dr. Simon Attilával, a Herendi Porcelánmanufaktúra vezérigazgatójával beszélgettünk.
Mitől vált a Herendi porcelán egyedivé, világhírűvé? Mi vezette ehhez a sikerhez?
A Herendi Porcelánmanufaktúra már a világ legnagyobb porcelánmanufaktúrája. Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy manufaktúra, és nem gyár, ami azt jelenti, hogy kézi készítésű porcelánt állítunk elő. Hogy a legnagyobb manufaktúra, ez három szempontból egészen biztosan állítható. Az egyik, hogy az egyetlen nyereségesen működni képes manufaktúra a világon. A másik, hogy a legtöbb munkavállalót foglalkoztatja, mintegy 750 kolléga dolgozik a manufaktúra falain belül. A harmadik pedig, hogy a legtöbb exportpiaccal rendelkezik: több mint ötven országgal van kereskedelmi kapcsolatunk.
Sok-sok tényező együttes hatása kellett és kell ma is ahhoz, hogy a Herendi porcelán világhírűvé tudott válni. Az első: a világkiállítási sikerek. Kezdődött ez talán a legjelentősebbel, az 1851-es Londoni Világkiállítással, ahol az egyik termékünk, az úgynevezett Viktória-mintás porcelán annyira megtetszett Viktória királynőnek, hogy teljes készletet rendelt a Windsori Kastély számára. Az ő tiszteletére nevezzük ezt a mintát így azóta is. A világkiállítási sikerek folytatódtak, pár évvel ezelőtt a moszkvai Kremlben is nyílt Herendi kiállítás, amelynek rangját és méltóságát mutatja, hogy soha egyetlen magyar márka kiállítóként még nem tudott eljutni a Kreml falai közé.
A kulturális misszió, az alapanyagok titkos receptúrája mellett a minőség is meghatározó, amely nemcsak a termék minőségét jelenti, hiszen az természetes, hogy csak első osztályú, kiváló minőségű porcelán hagyhatja el a manufaktúra falait, hanem a minőség alatt értjük a rendet, rendezettséget, tisztaságot, és a kollégák közötti kulturált, etikus viselkedést is. Nagyon fontos az a gondolatiságunk is, hogy minden minőségi állapotnál van egy jobb, magasabb minőségi állapot, amelynek elérésére kell törekednünk.
Rendkívül erőteljes termékfejlesztési tevékenységünk van: a Manufaktúra előnye ma éppen abból adódik több más, külföldi manufaktúrához képest, hogy Herend nem akarja a múltját aprópénzre váltani, hanem folyamatosan keresi az újat, keresi a jövőt. Herend 16 ezer fehér formával, négyezer festőmintával, mintegy 64 millió különböző termékkel rendelkezik, és évente mintegy 300-400 új termék születik a Manufaktúra falai között. Ha ezt lefordítjuk a statisztika nyelvére, akkor azt mondhatjuk, hogy minden nap egy új Herendi alkotás születik.
A termékfejlesztési aktivitáson belül fontos a stílusteremtő munka: mi azt mondjuk, hogy olyan új termékekkel kell megjelenni a piacon, amelyek révén mások követnek bennünket, s nem mi követünk másokat.
Az egyediség is a siker egyik meghatározó eleme: nincs olyan lakásbelső, nincs olyan korosztály, akihez illő porcelánt ne tudnánk kínálni. Bármilyen igényt kielégít a manufaktúra, ebben is különbözünk másoktól. Örökös pótlást vállalunk: ha bárkinek sokéves porcelánja megsérül, mi ahhoz a készlethez elkészítjük a pótlást. Ezek az elemek alkotják Herend sikerét, ezek mind bele vannak építve porcelánjainkba, és amikor eladunk porcelánjainkból egyet vásárlóinknak, akkor valójában mintegy 750 ember kézfogását és porcelán iránti szeretetét is átnyújtjuk az alkotással együtt.
„Minden minőségi állapotnál van egy jobb,
magasabb minőségi állapot,
amelynek elérésére kell törekednünk”
Említette a Viktória-mintát, amely a veszprémi porcelánfán is megjelenik. Emellett melyek azok a formák, motívumok, amelyek hagyománnyá váltak Herenden?
A klasszikus, legismertebb minták a Viktória-, az Apponyi- és a Rothschild-minta. Az Apponyi-minta 1932-ből származik, első vásárlója gróf Apponyi Albert volt, az ő tiszteletére neveztük el így, a Rothschild-mintánkat pedig a Rothschild bankárcsalád vásárolta először. Herendre mindig jellemző volt, hogy az első neves megrendelőről neveztük el a termékeket, ez egyfajta tisztelet volt a vásárló és az első megrendelő felé. Nagyon ismert a régi herendi mintánk is, vagy közismertebb nevén a „pikkelyes” mintánk, ami ugyancsak a 19. századra nyúlik vissza: Jókai Mór kapta ezt első alkalommal barátaitól születésnapjára, és onnan terjedt el mára már elég sok dísztárgyra, figurára, vagy éppen a legújabb fejlesztések eredményeképpen porcelánszervizre is. Ahogy említettem, Herendnek mintegy négyezer festett mintája van, így rendkívül nehéz lenne kiemelni csak párat, de ha a legtradicionálisabb mintáinkat kéne számba venni, akkor ezek a Rothschild-, a Viktória- és az Apponyi-minta lenne.
Az innovációk közül melyek voltak a legfontosabbak a közelmúltban?
Évente mintegy 300-400 új termék születik a manufaktúra falai között, és kifejezetten a mai kor ízléséhez próbáljuk igazítani porcelánjainkat. Porcelánjainkkal hirdetjük a porcelán, mint anyag örök létét, s dacolunk korunk kultúraváltozásának silány tárgyaival, és egyben alternatívát jelentünk a gyorséttermek papírtálcás világával szemben. Minden évben trendelemzéseket végzünk, akár forma -, akár színelemzéseket, és annak megfelelően alakítjuk az újkori termékfejlesztésünket. Ha konkrét példát is kellene mondani, akkor napjainkban egyre gyakrabban az arany mellett a platinát is használjuk díszítésnek, amely kifejezetten az új korosztálynak, a fiatalabb korosztályoknak szól, hiszen sokkal szívesebben nyúlnak a platinához, mint egy arany díszítésű termékhez. Vagy ilyen a türkiz Apponyi-készletünk, ami kifejezetten fiataloknak lett fejlesztve, az ő ízlésvilágukhoz lett hozzáigazítva, és tavaly Magyarországon a Viktória-minta mellett már a második legkedveltebb porcelándekorunk volt. Próbáljuk a kor ízlését követni, és próbáljunk a mai fiatalokhoz is közelíteni a Herendi porcelánt.
„Dacolunk korunk kultúraváltozásának
silány tárgyaival szemben”
Az innovációk közül szeretnék kiemelni egy alkotást: A királynő lepkéi nevű díszvázát. Meséljen nekünk erről az alkotásról! Milyen mintákkal rendelkezik, miért különleges?
Onnan indulnék el, hogy a manufaktúra termékfejlesztésének nagyon fontos része, hogy minden februárban a frankfurti Ambiente szakvásáron mutatjuk be újdonságainkat. Ez egy olyan motiváció, hogy folyamatosan felszínre hozza a manufaktúra alkotóerejét. Minden egyes szakmai kiállításnak vannak tradicionális gyökerei. Amikor A királynő lepkéi díszvázánkat kifejlesztettük, akkor valójában kerestük azt a mottót, amire ezt a terméket fel lehet építeni. A mottót pedig Viktória királynőnek két évszázados születésnapja adta. Mindenképpen tisztelegni akartunk ő előtte, így teljesen természetes, hogy a Viktória-mintánkat kellett valahogyan megújítanunk, és innovatív módra a nagyközönség elé terjesztenünk. A mintát lényegében egy térbeli vázára valósítottuk meg: amit eddig síkban láttunk, az most térben jelenik meg. A szervizről a lepkék, különböző motívumok megelevenednek, és egy kisplasztika révén a váza testén kerültek megjelenítésre. A síkbeli Viktória-minta térbelivé vált, ezzel tisztelgünk Viktória királynő születésének két évszázados ünnepe előtt.
Ez a díszváza teljesen jelképezi a manufaktúra mottóját.
Abszolút: tradíció és innováció. Két évszázados múltunkból egy teljesen új alkotás született. Ugyanúgy ez a megújulás látható Magyarország hivatalos nászajándéka révén is a Royal Garden mintán keresztül, amelyet Vilmos herceg házasságkötésének tiszteletére ajándékozott hivatalosan a Magyar Állam a királyi párnak. Az évszázad esküvőjére a Viktória-mintát alkottuk újra. Ez is tradíció-innováció, hiszen Viktória királynőtől Vilmos hercegig, több mint százötven év múlva újra meg tudtunk jelenni a Windsori kastélyban egy tradicionális mintával, de megújult színekkel is.
Hogyan válhat valakiből porcelánfestő művész, mintatervező?
Van egy Manufaktúrán kívüli folyamat, amit úgy nevezünk, hogy tehetség. Valakinek hordoznia kell születésétől kezdve azt a tehetséget, hogy a gondolatokat a festőecseten keresztül a nagyvilágnak meg tudja jeleníteni. Ha valakinek van tehetsége, akkor az általános iskola befejezése után jelentkezhet hozzánk porcelánkészítő, vagy porcelánfestő tanulónak. A manufaktúrának van egy saját fenntartású iskolája, a Fischer Mór Szakközépiskola, ahol három szakmában, három évfolyamon tanítjuk a tehetséges fiatalokat: ezek a porcelánkészítő, gipszmintakészítő és a porcelánfestő szakok. Akinek tehetsége van és sikeres felvételit tesz, akkor egy hároméves szakmai képzésben vehet részt, amelyet ha sikeresen elvégez, a manufaktúra porcelánkészítője vagy festője lehet. Amennyiben a tehetsége tovább fejlődik, akkor évekkel később egy mesterkurzuson vehet részt, amelynek eredményeképpen eljuthat oda, hogy az iskola befejezése után egy-két évtizeddel akár a manufaktúra mesterfestője is lehet, aki nemcsak a manufaktúrában, hanem a világ minden pontján tehetségével hirdeti a Herendi porcelán nagyságát és értékét.
„A Herendi porcelán egy olyan gyönyörű Hölgy,
akit ha egyszer meglátunk,
örök életünkre elkísér minket”
Ön személy szerint hogyan viszonyul a Herendi porcelánhoz mint művészi alkotáshoz?
Ha a Herendi porcelánról beszélek, akkor elnézést kérek mindenkitől, mert borzasztóan elfogult vagyok iránta. Az az érték, amit Herend képvisel, a világ minden pontján megállja a helyét. A Herendi porcelán egy olyan gyönyörű Hölgy, akit ha egyszer meglátunk, örök életünkre elkísér minket. Aki csak öt percig dolgozik a Manufaktúra falai között, azt az a szépség, érték, elegancia, amit Herendi porcelán hordoz, az el fogja kísérni őt az egész életén át. Mindig is tudtam, hogy a Herendi porcelán érték, amikor még gyermek voltam, a szüleim példáján keresztül láttam, hogy a Herendire vigyázni kell, egy értéket képvisel, és csak kivételes alkalmakkor, ünnepekkor tesszük az asztalra. Később, amikor a manufaktúrához kerültem munkavállalóként, akkor ez a szeretet, porcelán iránti tisztelet tovább fokozódott, és tart mind a mai napig. Egy olyan érték, amit ha egyszer az ember megpillant, soha sem fogja elfelejteni.
Van kedvence a porcelánok közül?
Nekem mindegyik porcelán kedvencem, de van minta, figura és dísztárgy is, amelyet nagyon szeretek és nagyon tetszik. Ha a minták közül kellene választani, akkor a türkiz Apponyi-mintát mindenképp elsőként említeném meg, hiszen gyönyörű színt képvisel, és gyönyörű platinával van megfestve, 21. századi modern alkotás, amely Herend két évszázados tradícióit hordozza innovatív módon.
Ha figurát kellene választanom, akkor az egészen biztosan a Herendi sárkány lenne. Ez a kitalált élőlény a keleti gondolkodás szerint a legjobb állatok tulajdonságaival rendelkezik. (Amikor a hölgyeknek otthon azt mondjuk, hogy „Te egy sárkány vagy!”, valójában megdicsérjük Őket.) A sárkány orra teve, a füle bivaly, a szeme démon, az agancsa szarvas, a hasa kagyló, a farka kígyó, a tappancsa tigris és a körme sas. A keleti gondolkodás szerint ezek csupa jó tulajdonságokat hordozó állatok, és a Herendi sárkányban ezeknek az állatoknak mindegyike megjelenik egy-egy jegyében.
Ha egy nagy köztéri alkotást kellene választani, akkor az előbb említett veszprémi Herend-fát említeném. A herendi porcelánfa felállításával Herend egy felhívást tesz közzé: akinek lehetősége van a köz érdekében tenni, az tegye ezt meg! Meggyőződésem, hogy ha a környezetünkben rend van, ez az embereket is rendezettebbé és a szépség iránt fogékonyabbá teszi. Nem ez az első köztéri alkotásunk, amit elhelyeztünk, hiszen Veszprémben a Benedek-hegy bejáratánál ott van az Ecce Homo szoboralkotásunk, Budapesten a parlamenti vázánk, az Operaházban, a Zeneakadémiában vannak azok a díszvázáink, amelyek a Herendi Porcelánmanufaktúra egy-egy jeles évfordulójának emlékéül lettek középületben elhelyezve. Örülünk annak, hogy most Veszprémben egy nagyon szép, Viktória-mintával elkészített Herend-fát tudtunk a köznek átadni. Hamarosan állítjuk a következő köztéri alkotásunkat is: Budapesten, a József nádor téren Rothschild mintás műremek fogja hirdetni Herend nagyságát, valamint a művészetek és a jövő iránti elkötelezettségünket.
Milyen herendi kiállítások várják a látogatókat mostanában?
A Herendi Porcelánmanufaktúra stratégiája három pilléren nyugszik. Sikeres gazdasági társaság elve – nyereséget és profitot kell termelni, hiszen saját erőnkből kell a Manufaktúrának a megélhetését és jövőjét biztosítani. A második pillér a szolidaritás elve – szolidárisnak kell lennünk a világgal szemben, az országgal szemben, ahol élünk és dolgozunk, és a helyi községgel szemben. A harmadik pillér pedig a kulturális misszió elve. Értékteremtés, megőrzés, átörökítés – ennek jegyében a manufaktúra folyamatosan kulturális kiállításokat rendez idehaza és külföldön. Az országimázs építésében is meghatározó szereppel bír a Herendi porcelán.
Ha a közelmúlt kiállításait nézzük, akkor Fehérvárcsurgón, Sárváron, a Herendi Porcelánmúzeumban és Balmazújvárosban nyitottunk kulturális kiállítást. Emellett készülünk egy csehországi kiállításra, és ha minden jól megy, akkor még ebben az évben Rómában is Herendi kiállítást fogunk megnyitni.
Folyamatosan jelen vagyunk a kiállítótermekben, ezzel próbáljuk Herend értékeit a felnövekvő új generációknak is megmutatni. Kulturális kiállításainkon keresztül hirdetjük a Manufaktúra saját magáról kialakított önképét, amely az alábbiakban fogalmazható meg: a Herendi Porcelánmanufaktúra az egy kultúra- és értékteremtő közösség, amelynek feladata, hogy megőrizze és átörökítse évszázados értékeit, ahol a szépség, az egyediség és a kiváló minőség a mindennapok része.
Kiemelt kép: Vas Enikő