Ha ezelőtt fél évvel beírtuk volna a Google keresőjébe, hogy „Dorina”, akkor nagy valószínűséggel a név eredetéről és névnapjának pontos dátumáról informáló oldalt dobott volna ki a böngészőnk. Ma azonban, ha ugyanezt a keresést végrehajtjuk, akkor a találatok sokasága egy személyre, a 13 éves Rostás Dorinára irányulnak.

Az utóbbi hónapokban kifejezett figyelmet szenteltem a Dorina-jelenségnek. Érdekelt, hogy mégis hogyan válhatott egy kalocsai általános iskolás lány egyik percről a másikra az ország mondhatni egyik legismertebb alakjává. Médiás szemmel figyelve mégis mik azok a mozzanatok, amik egy átlagos roma lányt, ahogy édesanyja is fogalmazott „a fiatalok között az egyik legismertebb sztárrá” avanzsálták. És miért? Miért teszik ezt egy mindössze 13 éves lánnyal?

Minden egy matek kettessel kezdődött…

Rostás Dorina egy fiatal, életvidám, mosolygós és kifejezetten szép kalocsai roma lány, aki fiatalok átlagos életét élte -iskolába járt, rossz jegyet kapott, kijavította – egészen 2017 decemberéig. Ekkor ugyanis Dorina és szülei fejéből heuréka módra kipattant egy forradalmi ötlet: csináljunk a gyerekből sztárt! Ezen ötlettől inspirálva a fiatal virtuóz lány készített egy hangfelvételt, amelyet sietősen be is küldött szülei segítségével a Dikh TV igazgatójának, Balogh Eleknek, aki azonnal meghallotta a lányban a tehetséget és a pénzbankók csilingelő hangját. Balogh Elek behívta Dorinát és szüleit megbeszélésre, majd megegyeztek, hogy ehhez a remek dalhoz muszáj készülnie egy még remekebb klipnek is. Dorina egyhamar a Dikh TV üdvöskéje lett, a számhoz pár héten belül el is készült az óriási költséget felőrölő, legújabb innovatív technológiákat megmozgató, Full HD-s videóklip. A Buli buli felkerült a YouTube-ra. A világ megőrült.

https://www.youtube.com/watch?v=LefVTzr4eRc

 

És innentől minden ment a maga módján. A sajtó rögtön felfigyelt a nevetségesen rossz szövegre, az amatőr videóklipre, a fiatal lányban rejlő kattintásvadász lehetőségre, minden nagyobb portálon megjelent legalább egy cikk a Buli buliról és szerzőjéről. Szinte tökéletes transmedia storytelling valósult meg, Facebook posztok, YouTube linkek, Instagram képek, Tumblr gifek ezrei özönlötték el a közösségi médiafelületeket, persze éles iróniával és gúnnyal leöntve.  Mindez egyáltalán nem érdekelte a Dikh TV igazgatóját, hagyta, hogy terjedjen a Dorina-kór, engedte, hogy egy ártatlan kislányt a nevetség tárgyává tegyenek, egy egész ország megalázza és röhögjön rajta. Ezután egyhamar felkeresték Dorinát különböző beszélgetős TV-műsorok és bulvárlapok, sőt még egy sorozatban is szerepet kapott a színészi tehetséggel kevésbé megáldott kalocsai lakos, amelyben kötelezően be kellett mondania, hogy ő bizony a „Dikh TV felfedezettje„.  A folyamat megállíthatatlanná vált, nem mintha bárki bármit nagyon meg akart volna állítani. Ez az óriási felhajtás azt eredményezte, hogy Dorina YouTube videójának nézettsége rohamosan nőni kezdett, ezáltal a Dikh TV szép kis összegeket keresett, Dorina pedig abba a téves helyzetbe került, hogy azt hitte, amit csinál az jó és egyedi. Sorra jöttek a koncertfelkérések, a bulihelyek még egy bőrt lehúztak a felkapott lányról, Facebook eseményeken nem kis iróniával reklámozták sztárfellépőjüket. Így vált Dorina Bözsi néni és Hét órakor a kútnál tali Zsanett után az ország és az internet bohócává. A Buli buli ekkora kamu médiakampány után persze hamar elérte a többmilliós megtekintést, ami Magyarországon igazán minőségi előadóknak is ezerszer lassabban sikerül, s szilveszterre már a csapból is Dorina folyt.


Talán azért van az 5 millió nézettség, mert ilyen minőségű zenét ritkán hallani. Más is megmondta, hogy ha valaki fel akarja kelteni a figyelmet ahhoz az kell, hogy az átlagon jelentősen felül vagy alul teljesítsen. Ez éppen az utóbbi lett.


– olvashatjuk egy anonim kommentelő véleményét Dorina nézettségével kapcsolatban.

Azóta az ifjú roma sztár már lassan egy albumnyi ugyanolyan dalt kiadott, természetesen mindegyikhez elsőrangú videóklip is készült, melyek szereplői nagy átlagban szintén roma, táncra kész fiatalok. Tánc, csettintés, buli, ital, minden van. A videók ugyanarra a sablonra épülnek, általában még a forgatás előtt egy nappal is olvashatunk felhívásokat a Dikh TV hivatalos Facebook oldalán, miszerint Dorina új klipjébe keresnek korán sem diszkrimináltan roma fiatalokat. Ebből is látszik, hogy a klipeket alaposan megtervezik, a szereplők többfordulós castingon esnek át, s csak az utolsó mindent eldöntő fordulóban dől el, hogy kik kerülhetnek be Dorina Grammy-díjas videóklipjeibe. A többi már csak mese…

Ars poetica

Az jól látszik Dorinán, hogy nem tömegalkotó, kiforrott, egyedi művészvilágát messze földön mindenki irigyli. Dalszövegeit áthatja a klasszicizmusból ismert tanító szándék (a kettes rossz, ki kell javítani, utána jöhet csak a bulika), a szövegeik zeneiek, a rímek elsőrangúak (gyerekek ez roma, nem rumba és nem szamba) , s megjelenik bennük a modernt kort bíráló éles társadalomkritika (függő lett az egész világ). Dorina felhívja a figyelmet a mértéktartásra, a tanulás fontosságára, az interperszonális kapcsolatok ápolására, ugyanakkor megpróbál egy egyetemes megoldást találni a világ borzalmaira. Végül gondolatai mindig egy igazságra vezetik: buli képes mindent fájdalmat elfeledtetni velünk, földi haladókkal, sőt eltünteti a kockulást a világról vagy akár a becsúszott matek kettest is inspirál kijavítani. Dorina egy szimbólumalkotó, dalaiban jól látszik, hogy tanult lírikus, képeit mindig úgy használja, hogy azt a fiatalok könnyen megfejthessék. Sokan a 21. századi Adynak tartják, Törjük meg a csendet című nótája például a drogfogyasztás ellen is felszólal:  „Vigyázzatok, semmitől se függjetek/ kezdődik a buli, be ne tépjetek!” A lány egy poeta natus. A Dikh TV  büszke arra, és videóiban is hirdeti, hogy felfedezettjük zenéje eléri a magyar fiatalokat is, s nem érzik át, hogy Dorina azért felkapott, mert gagyi.

 

A legfájdalmasabb az egész Dorina ügyben az, hogy Dikh TV valóban elhiszi, hogy amit csinál az inkább hasznos, mint ártalmas. Pedig pont az ellenkezőképpen sül el a dolog, Dorinát országszerte kinevetik, nevetséges mémek készülnek a lányról. Oké, nem tagadom, hogy van a lánynak egy meghatározó roma rétegközönsége, akik valóban hallgatják és rajonganak a lányért, ugyanakkor a valódi zenei terepen a Dorina által képviselt minőség silány, semmitmondó. És a legtöbb ember, aki nincs képben a roma zenével, az minden cigány muzsikát Dorinához hasonló minőségűnek titulál. Pedig vannak igenis minőségi roma származású énekesek, akik a cigányzenét zseniális beolvasztották a mai trendekbe, dalszövegeik egyediek, tele vannak megfejtésre váró motívumokkal, mégis szórakoztató és kellemes a fülnek. Pápai Joci Origo című dala tavaly egészen az Eurovíziós Dalfesztiválig jutott, de például a Ham Ko Ham (X-Faktor) zenekar legújabb száma, a Bármerre jársz is méltó lenyomata a roma zene minőségi szegmensének.

Nem loptuk, kölcsönvettük

Egyszer minden titokra fény derül. Így járt a Dikh TV is. Mivel Dorina „rajongótábora” egyre népesebb lett, így egyhamar megjelentek a színen szemfüles fanok is, akik észrevették, hogy mintha már ezeket a nótákat hallották volna valahol. Nem kellett egy napot se várnunk, máris előkerültek az eredeti számok, kiderült, hogy Dorina mondhatni lopta a zenéket, és Rácz Alival együtt már meglévő számokra írtak nem is akármilyen dalszöveget. A Buli buli  például Senzual: Honey, honey dallamait szólaltatja meg, de ott van a Love me című szám is, amelynek már a refrénjét sem változtatták meg a szerzők a magyar változatban. Jól van az úgy, ahogy van…

Legviccesebb az egészben az, ahogyan a Dikh TV reagált. Amint fényt derítettek sötét titkukra, fogták és azzal a lendülettel gyorsan átírták a YouTube leírásokat coverre, így olyan, mintha mindig is csak egyfajta feldolgozásról, nem pedig valódi szerzői jogok megsértéséről beszéltünk volna. Szépen eltusolták az ügyet, Dorinát pedig áldozatként állították be, mint aki az egészről semmit sem tudott. Mindezt megfűszerezték egy jó adag rasszizmussal és cigányozással, s lassan-lassan elérték, hogy mindenki, aki meg merte kérdezni, hogy na hogy is van ez a dolog,  az fajgyűlölő állattá és utálkozó személlyé vált.


Rosszakarók figyelmébe! Olyan zenész nincs, aki ne dolgozott volna fel már legalább egyszer egy dalt. Az én esetemben is ezt történt, amit a klip leírásában fel is tüntettem, soha nem is tagadtam. Véleményem szerint jó feldolgozás, ha már ennyien megnézték. Az irigy, rosszindulatú, rasszista személyeket meg nem is tartom embereknek, mert nincs lelkiviláguk.


– reagált Dorina hivatalos Facebook oldalán az őt ért vádakra.

Tizenhárom évesen az éjszakában

Tizenhárom évesen az ember azt se tudja, hogy fiú-e vagy lány. Az éppen a tinédzser kor kezdetén álló egyén identitása még ingatag, könnyen befolyásolható, általában nem fogyaszt kritikusan médiát, azt hiszi el, amit a TV-ben lát. Dorina 13 éves. Egy ilyen korú lányt ilyen korán beledobni a média csillogó-villogó világába úgy gondolom, hogy kegyetlenség és felelőtlenség. Az ő korában ugyanis még nem fejlődött ki az egyén teljes személyisége, 20 főből körülbelül egy tudja, hogy mit is szeretne kezdeni az életével, végül az az egy is más pályát választ. Egy általános iskola hetedik osztályos tanulója az éneklésről jócskán keveset tudhat, ráadásul Dorina egyik interjújában sem említette, hogy bármikor kapott volna zenei vagy énekes képzést, járt volna vagy járna énektanárhoz. Számaiban erősen érezhető is az auto-tune, egyes koncertvideóin hallható, hogy playbackel. Ha mindez nem vezetne már így is totális csődhöz, akkor az egész mizériát betetőzi a silány szöveg, a nyelvtanilag hibás mondatok, összefüggéstelenség. A lány karrierje nemhogy felfelé ível, hanem egyre csak maga alatt ássa a szégyengödört. Sajnálom ezt a Dorinát, mert lehet, hogy rejlik benne az egyet jobbra, egyet balra műfajon túl valami több, s ez a jelenség akár egész életét beárnyékolhatja. Ami egyszer felkerül a netre, az ott is marad.

A buli a suli rovására megy, többször is nyilatkozta Dorina, hogy alkalomadtán ki kell hagynia a sulit egy-két fellépés miatt, máskor pedig éjszakába nyúló koncerteket kell adnia olyan helyeken, ahová 13 éveseket alapból be se engednének. Fel is tették a lánynak a kérdést, ő így értékelte helyzetét:


Nem bulizni jövök, hanem buliztatni.


Bár Dorina megszólalásai alapján szerény lánynak tűnik, édesanyja, az anyákhoz híven mégis elragadtatja magát, ha lánya sikeréről kérdezik. Elmondása szerint már megszokottá vált, hogy Dorinára „rátámadnak” a rajongók. Ugyanakkor úgy tartja, hogy lánya népszerűsége töretlen, nem lényeg mit énekel, mert már annyira befutott.


Ha a Csip-csip csóka, vagy a Kiskacsa fürdik című dalt énekli a lányom, akkor is ugyanezt éri el. Akkor is felkapták volna az előadást, rengetegen hallgatnák, nem csak így. Amúgy a kutyát nem érdekli, hogy támadják. Eleinte bántott, és szomorúvá tett minket ez a sok támadás. De aki ismeri a lányunkat, az tudja, hogy nem az számít mit énekel, mit nem.


 

Így áprilishoz közeledve persze a politika sem maradhat ki egy hetedik osztályos életéből. Dorina újabban vátesz szerepre váltott, és egy igazságos, jobb világ felé vezeti a népet. A Dikh TV már odáig fajult, hogy egy 13 éves lánnyal mondatják ki, hogy a cigányok ne adják el a szavazatukat. Valószínűsítem, hogy a lány egyébként 5 induló pártot és azok jelöltjeit nem tudná felsorolni, vezetői mégis belekeverik efféle politikai hercehurcába. Megpróbáltuk elérni Dorinát, és kicsit kifaggatni, hogy ő hogyan értékeli saját helyzetét, de jelenleg még nem reagált megkeresésünkre.

Dorina jövője kérdéses, az, hogy karrierje milyen utat vesz, csakis rajta és szülein múlik. Lehet ez egy szép és büszke út, de lehet ez egy gyorsan múló pillanatnyi hírnév is.

Kiemelt kép: YouTube/ Dikh TV