Az egyszemélyes brandek nehézsorsú hazájában egy szerethető, de megosztó karakterből nagypályás tényezővé vált jelenségként szokás tekinteni 2021-ben a zenei mogulra. ByeAlex kapcsán mindig felmerül a kérdés: egy ennyire egyszerűnek tűnő sztárt miért övez ekkora utálat és dicsfény egyszerre?
Valószínűleg ByeAlex életútját újraolvasni teljesen felesleges, szóval itt vagyunk 2021-ben, ahol a (ha ugye lenne fesztivál) nagyszínpadok meghatározó alakjaként, állandó tévés izéként, illetve egy tökéletes influencerként szinte mindent elért az egykori esetlen karakterként ismert Alex, amit itthon a zenei és médiaéletben el lehet érni. Featek a legnagyobb nevekkel, combos lejátszási mutatók, és minden buliban előkerül egy olyan dal, amihez köze volt.
ByeAlex a tökéletes példája a csináld-magad sztárságnak, ahol lényegében a sztársággal az ember személyisége hozzáidomul a „nagysághoz”, így a mai napig végig önazonosan tud hatni mind a közösségi médiában, mind a zenében.
Kritika
Ebben a bekezdésben próbálok olyan, több helyen megfogalmazott kritikákat előkeresni, amelyek alátámasztást nyertek. Ilyen például a USNK-nak a kisebb-nagyobb „megrontása”, ahol a kreatív lirikai rapet lecserélte a rendkívül bugyuta dalszövegek világára. Ugyanakkor a USNK valószínűleg ByeAlex nélkül sosem megy ekkorát – ilyenkor az önazonosság és a siker közötti elvi döntésnél kell értékítéletet hozni. Ugyanennyire visszataszítóan hathat az a makacsság, amit általában kommentszekciókban, vagy a tévében is megszokhattunk tőle.
Alex gyakran a trendek után fut, de ezzel szemben látszik, hogy egyszerre bújt el benne egy határtalan zseni és egy kretén 16 éves srác összes tulajdonsága – melyeket a nyilvánosság előtt is szeret vegyítve megjeleníteni.
…Tehát ByeAlex eredendően rossz?
Ez egyáltalán nem igaz. Egész egyszerűen el kell fogadni, hogy egy soha nem látott, és helyenként végtelenül idegesítő jelenséggel találjuk szemben magunkat. ByeAlex új albuma is egy bizonyíték arra, hogy egyszerű szövegei úgy szólnak a tömegekhez, hogy közben megmaradnak személyes és ösztöni jellegűnek – egy sort sem tudna letagadni magából. ByeAlex elérte azt a szintet a zeneiparban, ahol ki tudja használni a „nép szeretetét”, ugyanakkor pont annyira viselkedik botrányosan, hogy mindig a középpontban tudjon maradni. A negatív reklám is reklám; ő pedig lassan csak másodsorban zenész.
Ugyanakkor nem biztos, hogy ez jó irány akár a hazai, akár a külföldi zenei világban, de itthon még a cancel fogalma nem annyira körbejárható, hogy ténylegesen le tudja taszítani az ilyen előadót a trónjáról.
Itthon még olyan előadókat látunk, akik egyben botrányhősök is, így egyszerre képesek egy másfél órás vérprofi koncertre, majd egy 30 másodperces facebook poszttal a teljes hazai média megosztására és felrobbantására.
ByeAlex felismerte azt, hogy egy percig sem kell a szerepéből kiesnie, ha a saját személyiségéhez igazít mindent – beleértve a botrányokat is. A bajszáról szóló cikkek, Puzsér másfél órás agresszív rantelése is már az ő malmára hajtja a vizet – ez egyszerre ijesztő és szenzációs, hiszen végül egy jelentős réteg számára képes egy szimpatikus és őszinte alak maradni.
A Trendlovagló
ByeAlexet gyakran tekintjük a hazai trendek irányadójának, hiszen ő maga A Mainstream. Ennek ellenére mind a félbehagyott Senkise projekt, mind a mostani trapszámok, vagy a kellemetlen Tiktok karrier újabb és újabb kisebb vereségekként tűnnek fel, amelyekre persze bármikor rá lehet fogni, hogy „ez csak poén”. Ezek a poénok pedig mindaddig hatnak, amíg nem történik valami komolyabb durranás – egy újabb évad az X-Faktorban, ahol tagadhatatlanul ő a legkarakteresebb zsűritag, vagy esetleg beindul újra a fesztiválszezon, ahol a Sleppel meglepően jó koncertélményt nyújtanak.
Nyilvánvaló, hogy népszerűségét javarészt saját negatív/pozitív, tudatos/ösztönszerű tettei eredményezik. ByeAlex énekes, mentor, és az ország legjobb antimarketinges-marketingese. ByeAlex saját magát alakította egy behatárolhatatlan termékké, amely termékkoncepción belül majdnem mindent elkövethet, és kedvére szórakozhat.
A ByeAlex-jelenség minden pökhendi kiskirály csúfsága, és minden Wolfgábori tanítás iskolapéldája.
Kiemelt kép: ByeAlex és a Slepp – Emlékszem (vagy…) #hiányoztok hivatalos videoklip