A Berzsenyi Dániel Könyvtár Bájoló sorozata fiatal tehetségeknek kínál bemutatkozási lehetőséget, ám az idei évad más: ez már a harmadik olyan alkalom volt, amikor kezdőnek kicsit sem nevezhető művész került kíváncsi szemek kereszttűzébe. Ezúttal Boros Ferenc az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő, Kiss Sándor-díjjal kitüntetett és a Universal Pictures-szel leszerződött 22 éves tehetséges zongoristával, Kendik Péterrel beszélgetett.

Ismerősen csenghet a neve, hiszen az utóbbi időben különösen sokat lehet hallani róla: könnyűzenei stílusú, zongorára átírt, érdekes képi világot teremtő, híres slágereket feldolgozó videoklipjei – egyebek mellett az, ami a szombathelyi tizennégy emeletes tetején készült – felkapottak az interneten, nem mellesleg nagy sikernek számít az amerikai filmvállalkozással kötött szerződése is.

A fiatal tehetség hat éves kora óta játszik zongorán. „Szerintem ezzel a hangszerrel lehet leginkább visszaadni az adott dallam mondanivalóját” – hangsúlyozta, kiemelve: a sok billentyű miatt lehetősége van az embernek ugyanarra a motívumra különféle változatokat eljátszani. Azok a zenék, amiket nap mint nap hallgat, alapvetően befolyásolták azt az irányt, amelyen elindult, ezek alapozták meg művészetében a könnyűzenei vonalat. Lost Frequencies, Elvis Presley és Ed Sheeran dalai azok, amelyek már pár évvel korábban szerepeltek a repertoárjában; ezeket mind a mai napig játssza, hiszen – ahogy fogalmazott – „Minden gyakorlással érik bennem, hogy ezeket hogyan lehet még szebbé tenni, hogyan tudom még jobban beletenni magamat ezekbe”. A feldolgozandó zenék kiválasztásánál egyébként azt tartja fontosnak, hogy dallamosak és hallás után lejátszhatók legyenek, és hogy valamilyen érzést kiváltsanak belőle. „Mivel klasszikust játszottam korábban, hasonló technikával állok hozzá a könnyűzenéhez, szerintem nem lehet a kettő között különbséget tenni” – fejtegette. De az biztos – teszi hozzá –, hogy “A könnyűzene ad egyfajta szabad szellemiséget és lelkületet a feldolgozásához; a könnyűzenébe én könnyebben rakom bele saját magamat”. Ezekben gyakran él az improvizáció eszközével is, ugyanis szerinte sokszor élesben jönnek ki olyan dallamok, amiket érdemes megjegyezni és alkalmazni a későbbiekben.

Fotó: Lutor Katalin

Boros Ferenc kérdésére, miszerint mikor volt az a pont, amikor eldöntötte, hogy a zongorázás többé már nem csak a hobbija lesz, így felelt: „Nehéz kérdés, a videoklipek megjelenésétől datálnám”. Ekkor érett meg benne, hogy ez jó irány lehet, jól is érezte magát közben, másoknak is tetszett, fellépni is hívták; ezek együttesen nagy löketet adtak neki. Az első jó minőségű klipje egy Imagine Dragons feldolgozás volt (Radioactive), melyet az Abért-tónál forgattak. A helyszín nem véletlen: nagyon kettős kinézete van a gátnak, a kietlen, kopár betontömb mellett van, ahol csordogál a víz, mely kettősséget a videoklip nagyon jól visszaadja.

Ezt ismét egy Imagine Dragons dal követte (Believer), melyet a szombathelyi tizennégy emeletes tetején vettek fel. Hogy miért pont itt, arról Kendik Péter így nyilatkozott: „Mindenképp tervben volt egy panelház tetején készített videoklip, csak nem akartunk alacsonyabb helyen forgatni, mint a tizennégy emeletes”. Olyannyira jól sikerült feldolgoznia a dalt, hogy a Universal Pictures amerikai filmvállalat szerződést ajánlott neki, hogy felhasználhassák a zenéjét reklámokba, filmelőzetesekbe és különböző TV műsorokba, az ifjú zongorista pedig nagy örömmel fogadta el az ajánlatot. Ez tehát az amerikai vonatkozás, de emellett a magyar oldal felajánlotta, hogyha készít egy saját számot, akkor az bekerülhet egy nemzetközi portfólióba, ami 92 országot foglal magában. Ez azt jelenti, hogy itt jelen lehet azok között a dalok között, melyekből a film- és reklámipari cégek válogathatnak.

Az Imagine Dragons számok után jött a Most múlik pontosan feldolgozása, melynek felvétele hajnali kettőkor a Fő téren volt, végül a Trónok harca klip érkezett – ennek helyszínéül a kőszegi Csónakázó-tó szolgált. Érdekesség, hogy a forgatás előtt nagyon jó idő volt, de aznap pont esett a hó. A következő klip egy Camila Cabello dal lesz, a közismert Havana, melyet a kőszegi Zwinger (Öregtorony) téglás pincéjében vettek fel; különböző fényekkel fognak rásegíteni benne a mediterrán hangulatra. Az új klip várhatóan 1-2 héten belül érkezik, úgyhogy érdemes figyelni a pianista YouTube-csatornáját.

Fotó: Lutor Katalin

A videoklipek egyébként a Pannonia Pictures-nek köszönhetők, Tóth Gergely keze alól kerülnek ki a végleges verziójú felvételek, melyekhez napi 3-4 órás forgatás és körülbelül húsz alkalommal való folyamatos zongorajáték szükséges. A napi két óra általános gyakorlás mellett videoklip-felvétel előtt nagyjából másfél hónap gyakorlás kell, vallja. De vajon mi lehet a népszerűségének titka, érdeklődött Boros Ferenc. „Talán az, hogy a feldolgozott dalok könnyűzenék.” – hangzott a válasz. Ez persze önmagában nem elég ahhoz, hogy valaki eljusson a Universal Pictures-höz; közrejátszik az is, hogy igyekszik gyorsan reagálni a friss slágerek egy-egy új feldolgozásával úgy, hogy közben minőségi produktumot kíván létrehozni.

Fotó: Lutor Katalin

A beszélgetés közben élőzenés játékkal örvendeztette meg a hallgatóságot; népszerű slágerek feldolgozott változata mellett felcsendült két saját szerzeménye is, melyek egyelőre cím nélküliek. Nagyjából öt éve kezdett el dalokat komponálni, de szerinte egyik sincs még kész: „Egy saját dal folyamatosan alakul, hiszen később is elő lehet venni, formálni lehet őket.” Úgy véli, mindenféle érzést át lehet ültetni zongorára, ám a melankolikusabb témájú dalokat szebben el tudja játszani, ezekben sokkal jobban is érzi magát. Szerzeményeiben visszaköszönnek bizonyos elemek a korábbi slágerek feldolgozásaiból, de ahogy ő fogalmazott, megpróbálja a lelkét is beletenni ezekbe.

Kendik Péter célja, hogy a jövőben minél több fellépése legyen, amelyek most is vannak szép számmal – hívják zenélni éttermekbe, hotelekbe, kávézókba, esküvőkre és vállalati rendezvényekre –, hiszen inkább a közönségnek szeretne játszani, mint otthon saját magának vagy kedvesének, aki egyébként a legfőbb kritikusa. Folytatni szeretné a videoklipek gyártása mellett az utcazenélést is, mert szereti, hogy közvetlenné teszi az embereket, akik meg-megállnak azonnali visszajelzést adva játékára.


Lutor Katalin galériája


Kiemelt kép: Lutor Katalin fotója