A Hónap Hangjai cikksorozaton belül az aktuális hónap elsősorban magyar nyelvű zenei terméséből készülünk nektek gondos válogatással. Az 5+1-es felállásban öt magyar és egy kivételes, angolul megszólaló hazai könnyűzenei alkotást ajánlunk figyelmetekbe. Az f21.hu két hónapos leállása miatt kivételesen egyben közöljük októberi és novemberi válogatásunkat.
OKTÓBER
Bohemian Betyars – Ellentétek balladája
„Mindent megőrzök, mindent feledek
Igazság hazugság, egyre megy
Én elhiszem, hogy segít aki árt
Befogad és kitaszít a világ”
A világtörténelem legjobb Bohemian dalához kellett egy 15. századi költő (Francois Villon) és egy Szabó Lőrinc nevezetű fiatalember, aki meghódította a magyar nyelv számára az Ellentétek balladáját még 1932-ben. Viszonylag kevesen hajlandóak lemondani a dalszerzés minden részére kiterjedő önálló alkotásról, pedig ha sikerül beépíteni egy nagyobb klasszikust autentikusan a saját formánkba, az hatalmas előny lehet a kortársakkal szemben, élő példa rá a daluk. Az ilyen jellegű prozódiára találták ki a folk zenét, és a mára világzenei egzotikummá érett Bohemian Betyars hatás is adott volt a szöveg feldolgozásához. A klip is felszabadítóan nagyszerű, a zene-vers összhatására pedig összeálltak a csillagok.
Németh Róbert – Egy mozi a világ végén
„Az éjszaka váróterem, a sarokba támasztva nézem
Hogy elmúlik minden, hogy nem múlik semmi.
És a zenekar: tárárárá, túrúrurú
Kipörget, megtapos, felemel,
Szép ez az élet”
A 20-30 életévet már meghaladott zenészek szövegcentrikus alkotása gyakran kecsegtet azzal az érett, higgadt, és letisztult vízióval, amit most megkapunk Németh Róberttől is. Ezúton egy nem túl komoly, amolyan játékos hangvételű, anekdotázós szerzeményt szolgáltat nekünk, Cohen-féle macsós dörmögéssel és laza, mégis összeszedett, versszerű szöveggel. Hétköznapi módon kellemesen költői és lírai soraival Kiss Tibi szebb napjaira emlékeztethet bennünket.
Galaxisok – Rosszul lett egy úr
„Rosszul lett egy úr, most már megjavult
Jobban van az úr, és jobb’ is van ez úgy”
A Szabó Benedek vezette Galaxisok csak annyival tűnt eddig másnak mint a Szabó Benedek és a galaxisok, hogy más lett a neve, a hónapban megjelent új album óta azonban tudjuk, hogy egyebekben is van különbség. Az új Galaxisok szerzői tematikája, realista prózai leírások dallá formálása tűnik ki a “Történetek mások életéből” című albumból. Bájos töredékek, hétköznapi sóhajtások, romantikus nosztalgikus pillanatképek sorakoznak nem túl nagy zenei izgalmak mellett. Megkapó ez a dalszerzői súlytalanság, könnyedség, na meg a bátorság, hogy ilyen véletlenül se figyelemfelkeltő vagy hatásvadász dolgokkal állnak elő a zenészek. Kicsit valószínűtlen, hogy többek között a “A rosszul lett egy úr” című dal felvételt, megjelenést kapott, de kétségkívül kellemes hallgatnivaló.
Solére – A Hold meg én
„Azt mondják úgy lépjek át minden küszöböt
Hogy előre kitalálom, majd hogy köszönök„
Magára maradt, furcsának titulált lányoknak-fiúknak írta meg vigasztaló dalát Solére. Feszes ritmikával, ötletes képekkel dolgozik a szöveg. Az akusztikusan is nagyon szép dalt modern basszusokra és elektronikára szabták, ami csak még szuggesztívebbé teszi a zenét.
Carson Coma – Hobbihajótörött
„Hétfőn veszek egy csónakot
Kedden úszom egy jó nagyot
Hétfőn valakit megismerek
Akibe kedden bele is szeretek”
Meg kell emlékeznünk a Carson Comáról is, akik a hónapban új albummal jelentkeztek. Lendületes világuk még mindig újszerű, és amíg a hobbihajótörött típusú dalaikon tudnak egy két okosat csavarni, addig együtt tudunk érezni a szenvelgő szerelmes főhőssel, aki sajnos túl könnyelmű ahhoz, hogy megtartsa magát egy kapcsolatban.
Florasfloras – Second me
„Even if your body as the same as mine
We tried it a few times
Our strars never aligned”
R’n’b-s pop dal nagyon sok érdekes aprósággal átszőve adja a hónap legígéretesebb angol nyelvű dalát, amely Kiss Flóra alkotása. Bensőséges, meghatott intimség kényszerül a nagyvilágba, amely túl megértően viszonyul önnön érzelmi kiszolgáltatottságához. A kisfilm színvonalassága rásegít a dalra, azonban a szöveg és a muzsika természetesen önmagában is megállja a helyét.
NOVEMBER
Árnyéknyúl – Utolsó repülő
„Nézd, hogyan száll el feletted a modern kor
Ez az utolsó repülő, ami elmegy és többet nem indítanak
Unalmas ez a valóság, kéne helyette új”
Lendületes pop punkos lüktetéssel – az alter képleteknek megfelelően hozzák a dalt, melyben kesernyés vágyakozásra, laza ábrándozós feelingre vannak hangolva a gitárok. Nincs túlmagyarázás, csak pár furcsa gondolatfoszlány, melyekre jókedvű jövőbe tekintéssel vagy keserédes nosztalgiával csatlakozhatunk. Nem olyan jó nekünk itt, nincs világmegváltás, beteljesülés, semmi ilyesmi, de azért elvagyunk így is, nincs ezzel különösebb baj.
Bence kalandjai – Szerelem
„Nem tudom, mi ez, de jó nagyon
Fájása édes, hagy fájjon, hagyom
Ha balgaság, ha tévedés, legyen
Ha szerelem bocsásd meg nekem”
Nagyon érett és tudatos dalszerzői produktumokat hallunk Bence kalandjai első albumán. Sallangmentesen, különösebb technikázás nélkül, minimális hangszereléssel ábrázol szép és kerek képeket. Kedves, ártalmatlan, de okos szövegek ezek, amelyek egy nyugodt belső térbe helyeznek minket, ahol nagyjából minden a helyén van – a szomorúság a leginkább. Néhol egy meghitt altatóra hajaznak a dalok, a fignerstyle-os gitárral és a mesélős énekhanggal. A szerelem megfejtése is impozáns ebből a zenei világból, kellemes hallgatnivaló.
Lázár tesók – Csak mi
„Csak te virrasztasz éjjel
És én csak ilyenkor jövök elő
Mikor minden láthatatlan, mi akkor élünk
Mikor minden láthatatlan, csak akkor látszódunk”
Kiegyensúlyozott folkos énekek a Lázár tesók legújabb albumán. A két srác teljes művészi kohézióban olvad össze, és koncentrálja, sűríti a dalok anyagát az albumon. Karakteres és felismerhető hangzássá érik a vonósokkal és óvatos pengetésekkel a produkció. Nem sok dolog történik a dalokban, mégis figyelemfelkeltő a zene összhatása – talán a direktebb kérdések és állítások teszik ezt a szövegekben, amelyek nem lettek kicukrozva, megszépítve és így kellőn életszagúak. A felvezető dal ízlésesen kimért és összerakott, talán a legszebb nóta a frappáns zongoraszóval, és a ‘mi maradtunk’ témával.
Bälbor – Túl késő
„Késő van már az igazsághoz
Túl korán van még a hazugsághoz
Aki el akar, menjen el
Engem nem érdekel”
Alaposan összerakott groovra, egészséges basszusra, illetve csilingelő gitártémára épül Bälbor bemutatkozó dala. Élvezetes, elbűvölő – a néhol közhely-gyanús – nagyívű világmegfejtés a szövegben. Valahol felemelő az a pár akkord, és az igyekezet, ami a zenéből jön. Magával ragadóak az indie-s szólamok, a harmóniaváz, a dallamvilág és végső soron maga a dal.
Kristoaf – 05
„Hozd el a holnapot, mert amíg alszom, lehet elmúlok
Nem tudom hogy hol vagyok, hogy a fejemben hol járok
Ne higgy nekem”
Már-már trap-jellegű amorf főénekkel hallunk vokálszintiket, melyekhez egy jól megírt dal társul, ami így egész sajátosan szólal meg. A track egy hangulatos gitártémára van felfűzve, korszerű elektronikai megoldásokkal felspannolva. A furcsán egymásból gyűrűző szavakból megszületik pár izgalmas kép, és ez elegendő hajtóerőnek bizonyul a dal lendületét tekintve. Kétségbeesett józanodás a félálom és az élet peremén.
Cedar Knoll – Middle child
„I’ve been trying to found out
What is that bug in my mind
I have been a fool
I have been a middle child”
Kifogástalan hangzással jelent meg a Cedar Knoll első albuma, nemzetközi nívójú dream pop, mindennel felszerelkezve, ami ehhez szükségeltetik. A gitárok kellően kreatívnak mutatkoznak, a dalok letisztultak, a hangzás is tökéletesen kidolgozva, meg van itt egy lány, aki tényleg varázslatosan énekel. És a vagányság se hiányzik a zenekarból, odalépnek, megindítják a dalokat, ha arról van szó. Üdítően fiatal és nagyszerű zenekar, akik nagyon jó irányba tapogatnak, ha még nincsenek is ott, ahova amúgy sorolni kéne egy zenekart egy ilyen lemez után.
Kiemelt kép: Florasfloras official Facebook page