A ByeAlex jelenség – Idegesítő, trash vagy zseniális?

Lóránt András 2019. ápr. 9. 0 0

Márta Alex, alias ByeAlex, mostanában inkább Senkise, erőteljesen figyel arra, hogy őt ne lehessen beskatulyázni, miközben néha kifejezetten minőségi dalokat játszik ByeAlex és a Slepp zenekarával, olykor a trash legmélyebb bugyraiba is boldogan megmerítkezik. Ezzel a kettősséggel, sőt, ha a televíziós szereplését is figyelembe vesszük, akkor hármas megnyilvánulásával a  magyar könnyűzene egyik legmegosztóbb figurájává nőtte ki magát. Ki is ő valójában, mit akar elérni? Idegesítő, trash az, amit csinál vagy szerethető, netán zseniális?

ByeAlex 2012-ben kezdett szólókarrierbe, előtte már több kislemeze megjelent, de a népszerűséget a Dalban a Kedvesem című, egyszerű szerzeménnyel elért győzelme és azzal együtt járó 2013-as Eurovíziós Dalfesztiválon való indulása (ahol tizedik lett, ezzel összességében Magyarország negyedik legjobb eredményét érve el) hozta meg neki. A vastag szemüvegkeretes, hosszabb hajú, borostás Alexre könnyen ráhúzták, hogy ő  valami elvont hipszter, aki egyszámos előadó. Gyorsan rácáfolt a kétkedőkre, még ugyanebben az évben előrukkolt első albumával (Szörpoholista), amin többek között olyan jól megírt, jól hangszerelt számok szerepelnek, mint Az én rózsám, Nekemte, vagy éppen a Csókolom. Akkori zenei irányzatáról úgy nyilatkozott, hogy kísérletező pop egy kis művészi éllel. A dalszövegeiről pedig azt mondta: “Nagyon szeretem a verseket és igyekszem jó szövegeket írni, meg szenvedélyeimet visszaadni a zenében”.

Talán kevesen tudják, hogy 2014-ben könyve is megjelent Özséb Egy öngyilkos Miskolcon címmel. Az írás sem áll távol tőle, már 2008-ban regisztrált a poet.hu-ra, ahol kezdeti költői szárnypróbálgatásait osztotta meg.

Aztán sokáig csak a zenélésre, a koncertezésre koncentrált, nem jelentetett meg új albumot, közben társakat gyűjtött maga köré, ennek hozományaként 2015-ben megalakult a ByeAlex és a Slepp. A zenei irány maradt, viszont  immáron zenekarral kiegészülve járta az országot. 2016-ban ült be először az X-Faktor zsűrijébe és itt valami megváltozott, hogy a hirtelen jött népszerűség vagy a zenei közeg fordította ilyen irányba, azt csak Alex tudná megmondani. Az biztos, hogy egyszer vérig sértődött mentortársai élcelődésén, amikor félig viccesen megkérdőjelezték tehetségét, zenei hozzáértését, énekhangját és a Kedvesemmel elért népszerűségével poénkodtak (előtte ByeAlex-hasonmás énekelte el a dalt), akkor jelentette ki, hogy azért borult ki annyira, mert “Én már nem a Kedvesem vagyok, meg az Eurovízió, mögöttem van egy rakás sláger.” A sértettsége odáig fajult, hogy azzal fenyegetőzött, feláll és hazamegy, aztán másnap elaludt és órákkal később jelent csak meg a forgatáson.

Feltűnt Senkise (eredetileg $£nKi$£), aki Márta Alex ByeAlexes énjének, zenei hitvallásának teljes ellentéte. Bugyuta szövegek, inkább az alapok hangsúlyosak, és mintha a projektben elfelejtett volna énekelni is. Ebben jelenteti meg azokat a szerzeményeket, amik mind szövegileg, mind zeneileg eléggé eltérnek a többi, könnyebben befogadható ötletétől, idéztük 2013-as nyilatkozatát a dalszövegeiről, na itt az ment a kukába.

Az igazi mélyrepülést 2017-ben érte el, Majkával kiegészülve énekelték az u,u,u című számot. Sokan kiakadtak, hogy a Nemzeti Kulturális Alap miért finanszíroz ilyen produkciókat, amiben a nők szexuális tárgyként való használata jelenik meg (“Az van, hogy szexuál vagy / pörögj még rajtam”) és a mocskos vágyak kiélése (“Ide fekszem ha lehet még én is / Jobb ha többen vagyunk / Tudod nekem ez olyan fétis”).  A felháborodás akkor is jogos, ha nyilván nem minden sort kell komolyan venni, és a helyén kell kezelni az egész jelenséget. 2016-ban hangsúlyosabb volt a Senkise-projekt, 2017-ben egyenlő figyelmet fordított mindkettőre, míg tavaly két ByeAlex és a Slepp szám mellett kijött öt Senkise, akkor látott napvilágot a korskorskors Hiróval. A számnak akkora sikere lett, hogy annak néhány taktusát még a divatmárka is felhasználta egyik reklámjához.

Olyan, mintha Márta Alex eddig a Senkise név mögé bújtatta volna azokat a dalokat, amiket szűkebb rétegnek szán, mert tudja, hogy ezekkel rádióba nem fog eljutni. Most viszont Pixa Apátok című számában közreműködve, igazából az egész szöveget elénekelve már ByeAlexként jelenik meg, pedig messze van a régi, kedvesemes énjétől. Arról énekel, hogy Apa mindent megvesz a lányoknak, apu egy kifogyhatatlan pénztárca (“Apátok itt van / Vesz majd guccit / Mondjad melyik kell / Pénz nem számít”) , ami alatt érthető a gazdag apuka kicsi lánya effektus, de egyfajta Sugar Daddy is.

Már rég maga mögött hagyta 2013-as énjét, nem csak zeneileg, még külsőségekben is szakított akkori önmagával, az előbb említett klipben néhány snitt erejéig pólót is elfelejtett húzni, kockás hasát villogtatja, de a hajviselete, tetoválásainak száma is megváltozott. Majdnem mindegy mihez nyúl, melyik formában mutatja meg zeneiségét, az emberek figyelnek rá, három millió megtekintés fölött van az Apátok egy hónap alatt, de a két hónapja kijött Anya 4,6 millióval felülmúlja. Míg ez így marad, megtalálja célközönségét, mindkét projekt futni fog, de azt már mindenki eldöntheti, hogy figyelmet fordít-e valamelyikre.

Kiemelt kép: life.hu

Tags: Apátok, Byealex, ByeAlex és a Slepp, Hiro, magyar zene, majka, Márta Alex, Pixa, Senkise, trash, x-faktor, zene Categories: ZENE
Related Posts