A média átalakul, átköltözik az internetre. – Szinte az egész világon a YouTube ütemesen átveszi a televízió helyét. Rohamosan növekszik és fejlődik, szinte biztos, hogy Te is fel vagy iratkozva pár csatornára, melyeket rendszeresen követsz is.
De mi is az a YouTube? A YouTube egy olyan videómegosztó portál, melyre bárki ingyenesen tölthet fel tartalmat, ha megfelel a szabályzatnak és természetesen, ha jogtiszta. Bárki ingyenesen nézheti a neki tetsző videókat, like&dislike gombok használatával vagy kommentárszekcióban fejezheti ki tetszését illetve nemtetszését, fejtheti ki véleményét.
Miért veszi át a YouTube a televízió helyét?
A magyarázat egyszerűbb, mint hinnénk. A YouTube nagyon kényelmes. Bármikor megnézheted a számodra érdekes videókat, követhetsz olyan embereket akiket kedvelsz, tanulhatsz, zenét hallgathatsz. Nem vagy időhöz kötve és semmit sem kell látnod, ami nem érdekel. All in one. De van még egy nagyon fontos tulajdonsága: részévé lehet válni gyakorlatilag ingyen, sőt, reklámok és nézettség útján még bizonyos pénzösszeget is utal a videósoknak.
Az ingyen szó azért kicsit becsapós, hiszen ahhoz, hogy minőségi tartalmat gyártson valaki, a legtöbb esetben felszerelésre és szoftverekre van szüksége, sőt, ebben a szegmensben sokszor az eszközök minősége az árával együtt növekszik, szinte lehetetlen olyan mikrofont vagy kamerát találni, ami jó és kimondottan olcsó. Odafent, a nagy reklámcégek is észrevették már ezt, ebből következik egy újabb kérdés:
Mégis, ki néz ma még TV-t?
Elég sokan, de egyre kevesebben, a tévézők száma egyre csökken, a korhatár kitolódik, a TV az internet előtti generációval együtt öregszik meg. Rohanó világunkban ma már nincs ideje vagy energiája az embereknek igazodni a műsoridőhöz. Biztosan veled is előfordult már, hogy jött egy új évad vagy egy új epizód kedvenc sorozatodból. ,,Jaj, de miért pont este 11-kor?” Igen, fáradtak vagyunk, iskolába kell mennünk, vagy munkába, esetleg otthon sem vagyunk. Lehet, hogy éppen te vagy az angol királynő, akinek amúgy is ezer dolga van, vagy Kim Dzsongun akinek pont akkor kell atombomba kísérletekkel heccelnie a világot, amikor indul kedvenc műsora.
A reklámcégek is felfedezték ezt. Vajon miért nem reklámoznak soha gyógyszereket a videók előtt? Hol az aranyér, a körömgomba és a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás? Maradtak a helyükön, a TV-adások reklámblokkjaiban, ugyanis a gyógyszerek célvásárlói az idősebb generáció, aki még mindig inkább a varázsdoboz előtt ül. Mi pedig élvezhetjük az ordítozó félmeztelen férfit, aki a népszerű piros dezodort próbálja eladni nekünk.
A TV, mint készülék. Eltűnhet?
Nehéz itt álláspontot foglalni, ugyanis ki tudja milyen technológia lesz az, amely felváltja vagy legalábbis teljen átformálja a készüléket. Ha valaki azt mondja nekem pár évvel ezelőtt, hogy okos TV, WI-FI a TV-ben, csak csodálkoznék, hogy melyik bolygóról jött. Ma már tudja mindenki, hogy az illető nagyon is a Földön jár, méghozzá két lábbal. Abban az esetben, ha én TV-t szeretnék venni, eszembe se jutna olyat vásárolni, ami nem tud csatlakozni az internethez, nincsen megfelelő és korszerű operációs rendszere, ugyanis a készüléknek nagyon is XXI. századi igényeket kell kielégítenie. Ma már elképzelhetetlen, hogy egy távirányító csupán hangerőszabályzó és csatornaváltó, illetve, hogy kizárólag ki/be kapcsoló gombokkal rendelkezik.
YouTube jelenség Magyarországon
A YouTube csatornát aktívan üzemeltetők első hazai képviselői, mint szinte minden, késve jelentek meg hazánkban, de már nem sokkal van lemaradva a nyugati méretekhez képest. A jelenlegi TOP 3 legnagyobb csatorna Magyarországon:
Első helyen a Dancsó Péter Videómánia nevet viselő csatornája áll, melynek fő profilja a groteszk, humoros filmkritika (elnézést: fulmkritika! 😀 ). Dancsó Péter kiváló beszédkészséggel rendelkezik, nagy fegyvere a szarkazmus és az irónia, videói a kicsit alpáribb poénokkal megfogja az egyszerűbb embereket, de a rengeteg utalással teletűzdelt viccei lekötik a műveltebb közönséget is.
Pillanatnyi feliratkozók száma: 728 398
Második helyen áll, az egyszerűség kedvéért Pista és Béla által üzemeltetett PamKutya nevezetű csatorna, amelynek az igazi áttörést a zeneparódiák hozták meg. Ezt a műfajt jelenleg ők művelik a legmagasabb nívón Magyarországon, a zeneparódiák közül már nem meglepetés, ha átlépik az egy- vagy többmilliós nézettséget. Magánéletüket óvva mindig ugyanabban a kabátban illetve napszemüvegben vannak, ez mára már védjegyükké vált.
Pillanatnyi feliratkozók száma: 741 485
Harmadik helyen áll az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő TheVR , melyet Komzsik János (Jani) és Fábián István (Pisti) üzemeltetnek. A két debreceni srác (ahogy a csatorna névből kiderül VR= Virtual Reality) a virtuális valóságot népszerűsítik, továbbá játszanak szinte minden frissen megjelenő játékkal, akár párban vagy solo-ban. Másodlagos csatornájukon a TheVR Tech-en pedig főleg a gamer szegmens legújabb termékeit (de találkozhatunk egyéb számítástechnikai eszközzel is) mutatják be, mondanak róla kritikát.
Pillanatnyi feliratkozók száma (TheVR): 546 126
Lehetne még bővíteni a listát egyéb tényezők és számadatok alapján, de sosem érnénk a lista végére.
Hogyan lesz valaki népszerű a YouTube-on?
Több szempontot is fel lehet ilyenkor vetni. Az egyik a minőség: egy videó vagy csatorna akkor lesz ismert, ha nagyon magas minőségben állít elő tartalmat, vagy pont ellenkezőleg, éppen nagyon rossz, kicsit már-már égő amit produkál, ezt a szlengben ,,trash”-nek nevezik. Tipikus trash például az, amikor egy vlogger kimondottan hülyeségekről beszél, vagy pl. ha az egész csatorna abból áll, hogy részeg emberek magasröptű eszmefuttatásait osztja meg csupán.
Másik szempont az, ha egy éppen fellángoló divatirányzatot lovagol meg az illető, egy előző cikkemben olvashattatok a Pokemon GO-ról. Azok a videósok, akik a Pokemon GO hirtelen térhódításában rájöttek, hogy ezzel be lehet indítani most egy csatornát, hirtelen sok feliratkozóhoz juthattak hozzá. Ezzel azonban vigyázni kell, hiszen egyszer az aktuális láz (♫legyen úrrá rajtunk az aktuális lááááz♫) majd szépen csillapodik, ezért úgy kell tervezni, hogy legyen utána is tartalom, amely megmozgatja a nézőket.
Negatív horderejű népszerűséget növelő módszer a műbalhé vagy műdráma. Ebben az esetben egy vagy több videós beleköt egy másikba, sokszor alaptalanul, videókban odamondogatnak egymásnak, természetesen melléjük állnak a rajongótáboraik is, akik ezeket a videókat is előszeretettel fogyasztják, így hozzák a feliratkozókat és a nézettséget az összes félnek. Egyes esetekben ez a balhé annyira mű, hogy szándékosan, megbeszélés alapján gerjesztik. Erre azonban régen nem volt már példa. A negatív reklám is reklám.
Van még egy másik érdekes szempont, amely bármely furcsa, külön magyarázatra szorul.
Ez pedig nem más, mint a
Minecraft
A Minecraft egy nagyon egyszerű túlélő játék, egy random generált világban, a grafika nem érdemel említést, gyakorlatilag egy pixelhalmaz. Felfoghatatlanul nagy népszerűségnek örvend, amelynek oka, hogy 0-99 éves korig minden korosztály és ízlés megtalálhatja benne magát. Aki arra vágyik, hogy határok nélkül építkezzen, megteheti, aki állatokra akar vadászni és élelmiszert termelni: tehát nyersen túlélni, megteheti, aki bonyolult ún. redstone alapú, egyébként egyes esetekben bonyolult és összetett gépeket akar építeni, szintén megteheti. Virtuális lego, mondhatni.
Ebből az okból kifolyólag, ha egy videós minőségi tartalmat gyárt Minecraft témában, szinte majdnem biztos, hogy rövid időn belül jönnek a feliratkozók, sokan itthon is erre a játékra építették fel a csatornájukat, például Seprődi Norbert (James): James ツ . A fiatal srác nem csak Minecraft-tal foglalkozik, de főtémája a videóinak ez a játék.
Egyéb érdekesség még Gergely Viktor (Sirius) csatornája, amely a pingvinharcos nevet viseli. Ő a csatornáját a kezdetekben Minecraft videókra alapozta, majd ahogy nőtt, szerteágazott, és szinte már fel sem lehet sorolni, hány játékról készít gameplay videókat. Fontos tudnivaló, hogy Sirius a GameGeek csatornát ért tűzkárok következtében tartott gyűjtés egyik főszervezője, #ForTheGameGeek hashtag alatt jótékonysági stream sorozatot indított más videósokkal, ami alatt a nézők adakozhattak a GameGeek részére.
A YouTube, mint tehetségkutató
Már megszokhattuk, hogy a TV-ben futó tehetségkutatók nyertesei nem igazán tehetségesek, vagy ha igen, akkor nem lesz túl hosszú életű pályafutásuk; elmorzsolódnak, vagy bekerülnek valamilyen trash valóságshow-ba, és ott ,,celebkednek”.
A YouTube viszont átírja a szabályokat, nem kell hosszú sorokat végig állni, hogy bejusson valaki egy tehetségkutató műsorba, ma már bárki közzé teheti a produkcióját az interneten, amit aztán milliók érhetnek el nagyon könnyen és gyorsan. Manapság természetes, ha valaki kezdeti sikereit ezen a felületen éri el először. Ez azonban nem fenékig tejfel, könnyen válhat az ember plágium áldozatává, illetve felkerülhetnek nagyon alacsony minőségű tartalmak is, melyek árthatnak a kultúrának.
Trollok, trollok, trollok…
Manapság, ha valaki azt mondja troll, nem egy mitikus lény jut eszébe az embereknek, hanem az interneten, általában a kommentárszekcióban szándékosan vitát gerjesztő, gyűlölködő, sokszor hamis profil mögé bújó emberek megnevezése ez. Ilyen emberek mindig is léteztek, csak az internet megadta nekik a lehetőséget, hogy megmutassák magukat a világnak. Igen, a trollok már nem a pincében vannak, hanem a közösségi portálokon.
A troll kifejezéssel elterjedt egy új szleng: ,,Ne etesd a trollt!” Nyilván nem szó szerint értendő. Az etetés arra utal, hogy a troll által odahányt kommentárt figyelmen kívül kell hagyni. A trollokat a reakciók éltetik, az a legjobb fegyver ellenük, ha ignorálják őket, hiszen reakciók nélkül unalmassá, értelmetlenné válik a ,,trollkodás” . Egy másik módszer folyamatosan blokkolni őket, bár hamis profilok tömegesen létrehozhatóak könnyedén és gyorsan. Ezt a témát feldolgozta már a South Park is.
A trollok valódi kárt képesek okozni, ugyanis előfordulhat, hogy tönkreteszik az alkotót lelkileg, vagy akár egy oldalt anyagilag. A trollok mocskolódásai nem összekeverendőek a valódi kritikát megfogalmazó kommentárokkal. A trolloknál a kötekedés tárgya általában teljesen alaptalan, alpári megfogalmazásba csomagolt gyűlölködés.
Talán egy nagyon kicsi pozitívum, hogy jellemzően több troll lepi el a rossz tartalmat előállító videósokat, így előfordulhat, hogy mocskos eszközökkel bár, de rostálják az internetre felkerülő videókat.
Összegezve
A YouTube véleményem szerint rengeteg jó lehetőséget tartogat magában és még közel sincs kiaknázva. Elképzelhető, hogy egy nap majd az óriás filmecégek kifejezetten YouTube-ra szánnak majd olyan szintű tartalmat, amelyeket manapság elsősorban moziban lehet megtekinteni, ugyanez érvényes lehet a sorozatokra is. A tehetséges emberek könnyebben kerülhetnek porondra, a megnövekedett versengés miatt folyamatosan javulnia kell a tartalom minőségének is, amely jó hatással van a társadalomra és a kultúrára egyaránt. Ma már nem lehet elmenni a YouTube mellett sem a cégeknek, sem a magánembereknek. A magyar youtube-os közösségnek szüksége van a fejlődésre és a bővülésre, hogy kinőhesse magát igazán, tehát ha úgy érzed, hozzá tudnál tenni ehhez a világhoz, tedd meg, mert megteheted.
Broadcast yourself!