“Érzem a felelősség súlyát” – Horgas Ádám javaslata a színházi összefogásra

f21.hu 2018. okt. 26. 0 0

Teljes körű összművészeti összefogásra szólítja fel a magyar színházi élet tagjait  Horgas Ádám, a Szegedi Nemzeti Színház főrendezője. A TAO-ügy ellen szóló vitatervében többek között olyan javaslatokat állított össze, mint egy színházi szakmai szervezeteknek számára létrehozott közösségi oldal elindítása, melyen a szakmai személyek különleges szakmai mandátummal szavazhatnak a színházak működési pályázataira. 

A rendező hivatalos Facebook-oldalán megosztott bejegyzés teljes egészében így szól, változtatás nélkül közöljük:

“JAVASLAT A TELJES KÖRŰ SZÍNHÁZI ÖSSZEFOGÁSRA

Nemzeti ünnep a mai nap és amellett, hogy szeretném megtisztelni a megemlékezés jelentőségét, a jelenre is értelmeznem kell forradalmi üzenetét.

Felkavart a TAO-ügy. Hisz a bőrünkről van szó. A színházakban és a közösségi oldalakon is rémült emberek hangoztatják, hogy ha most sem fog össze a szakma, akkor az a mi szégyenünk és megérdemeljük a sorsunkat. Érzem a felelősség súlyát és sokat járt az agyam, hogy én hogyan segíthetnék. Hogyan foghatnánk össze?
Kilenc évvel ezelőtt kezdtem kidolgozni egy rendszert; konzultálva színházi, gazdasági, jogi és programozói szakemberekkel, ami – meggyőződésem szerint – segíthet megoldani a problémát. Egy olyan típusú összefogást eredményezhet, amiben senkinek sem kell feladnia az ideológiai meggyőződését, mégis szigorúan szakmai alapra helyezi az állami pénzek elosztását.

Sokat gondolkodtam és az évek során megpróbáltam feltenni magamnak azokat a kérdéseket, amivel támadható ez a rendszer. Most úgy érzem, tudok válaszolni mindenre, de azzal, hogy ezt a tervet nyilvánossá teszem, vitára, konstruktív beszélgetésre hívlak Titeket, tisztelt szakmabeli társaim.

Először szeretnék alap értékeket tisztázni. Joggal leszek megvádolható azzal, hogy a következő mondatok egyszerűek és naivak lesznek. De úgy gondolom – főleg a nem szakmabeliek számára – bonyolult ez a probléma, igényli az egyszerű fogalmazást; a konfliktushoz kapcsolódó mérhetetlen keserű cinizmus, pedig igényli azt a fajta naivitást, amivel félig gyerekként belevágtunk a színház csinálásba. Ha kiderül számomra, hogy a következő tézisekkel nem is értetek egyet, akkor a tervem is tárgytalan, mert én erre az értékrendre építettem az egészet. Mik is ezek az elveim?

– A diktatúra rossz, mert egyéni akaratot érvényesít, és mivel gyarlók vagyunk, egyetlen ember akarata, nem lehet egy közösség irányelve. A diktatúra kontroll alatt tartja a kultúrát.
– A demokrácia jó (legalábbis nem találtunk ki még jobbat), mert elvben (!) olyan rendszer, ami közösségi érdekeket tart szem előtt. Meghatározó értékei között szerepel a szólás szabadsága, ami a színházi világ kiemelt fontosságú kritériuma.
– A színházakban meg kell hagyni az alkotás szabadságát, hogy az ott dolgozó művészek félelem nélkül fogalmazhassák meg az emberi létezés gyötrelmes és katartikus konfliktusait. Ki-ki a maga értékrendje és ideológiai elhivatottsága alapján szólhasson a nézőihez, hogy nevetés és/vagy sírás, gondolatok és/vagy érzelmek által próbálhasson jobbítani a világon, vagy épp kifejezni ennek reménytelenségét. Ez az alkotói folyamat nem járhat retorziókkal, egzisztenciális megfélemlítéssel.

A színházak támogatottságáról nem dönthet semmilyen politikai irányzat, hanem kizárólag a szakmai minőségük. Ezért – elképzelésem szerint – a támogatások mértékéről is szakmai alapon kell dönteni. A TAO-rendszer valóban melegágya volt a szürke és fekete gazdaságnak. Úgy gondolom, a meglévő törvények mentén ez még szabályozható lett volna. De ha a kormány megszünteti ezt a rendszert, akkor egy olyat kell a helyébe tenni, ami a fenti értékeket a lehető legpontosabban érvényesíti. A továbbiakban erre szeretnék vitaindító tervvel előállni.

Hozzunk létre egy honlapot. Legyen most a munkaneve: Portál. Ez egy közösségi oldal, bárki regisztrálhat a saját személyazonosságával. Az oldalon kiemelt szerepet kapnak a színházi szakmai szervezetek. Melyek ezek? Szóljatok, ha kihagytam valamelyiket! Azokat a szakmai szervezeteket nem vettem ide, melyek egy adott projekthez kötődnek.

Tehát:
– Magyar Teátrumi Társaság
– Magyar Színházi Társaság
– MMA
– SZIMA
– Független Előadó-Művészeti Szövetség
– MASZK Egyesület
– Színházi Dolgozók Szakszervezete
– Színházi Kritikusok Céhe
– Színházi Dramaturgok Céhe
– Magyar Látvány-, Díszlet- és Jelmeztervező Művészek Társasága
– NKA Színművészeti Kollégium
– Közönség (igen, ezt is egy szakmai szervezetnek tekintem)

Az átlagos regisztrációkon kívül bizonyos szakmai személyek kaphatnak különleges szakmai mandátumot, mellyel szavazati jogot kapnak. Hogyan kaphat valaki mandátumot? A fenti szakmai szervezetek mindegyike kioszthat maximum 50 mandátumot. Nem kötelező kihasználni ezt a maximum keretet, és a szervezet szabadon gazdálkodhat a mandátumokkal (visszavonhat és adományozhat). A mandátummal bíró szakmai ember profilján látszódik a Portálon, hogy mely szakmai szervezet nevében szavaz. Egy ember szigorúan csak egy szervezet mandátumával rendelkezhet.

Nézzünk egy példát. Egy színház feltölt egy működési pályázatot a Portálra. Lehetősége van pályázatát akár képekkel, videókkal, zenékkel stb. színesíteni. A pályázat alatt megjelenik a fenti 12 szakmai szervezet neve, mindegyik mellett egy szám lesz (a feltöltés után először természetesen nullát látunk). A mandátummal rendelkező személy rákattint a Szavazó gombra, ahol lehetősége van a pályázatot 0-tól 10 pontig értékelni. A szavazat pontértéke megjelenik az általa képviselt szakmai szervezet neve mellett. Itt mindig egy átlagértéket látunk, így ez maximum 10 pont lehet.
Olyan regisztrált felhasználók is szavazhatnak, akik nem rendelkeznek szakmai mandátummal, az ő szavazatuk a Közönség pontszámát fogja erősíteni (A Közönség az egyetlen szakmai szervezet, melyet nem köt az 50 mandátumos maximum határ).

A Portál a 12 szakmai szervezet pontszámaiból kiszámol egy átlag pontszámot. Amelyik pályázó nem éri el a 3 (ez változtatható szám) pontot, az nem kap állami támogatást. Az államilag kiosztható pénzmennyiség és a pályázók számának, valamint a pályázó intézmény méretének (hány embert foglalkoztat) ismeretében, kell csinálni egy sávos rendszert, mely alapján matematikai pontossággal kijön, hogy melyik színháznak, társulatnak mennyi pénzt kell kapnia. Így végeredményben a támogatások mértékét szakmai összefogással, szakmai alapon hoztuk meg.

A rendszer előnyei:
– Növeli a szakmai szervezetek presztízsét, hisz komoly rang, ha valaki szakmai mandátumot kap
– A korrupció lehetőségét kizárja, hisz egy ember nem képes érdemileg befolyásolni az eredményt, és mivel egyenlő mennyiségű mandátumot kap mindegyik szakmai szervezet, a támogatottak is egyenrangú szakmai figyelmet élvezhetnek
– A csalás lehetősége kizárt, hisz a Portálon nyilvánosan és áttekinthetően látható, hogy ki, mire, hány pontot adott, azután a program a matematika szabályai alapján működik.
– A jelenlegi pénzelosztó rendszerhez képest sokkal több figyelmet kaphatnak a kicsi, vagy induló tehetséges műhelyek

A Portál egyéb előnyei:
– A Portálra regisztráló szakmabeliek, építhetnek magukról szakmai profilt friss adatokkal, képekkel, videókkal, showreel-lel, hangmintával stb.
– A Portál működési motorjára felhúzható bármilyen pályáztatási, vagy válogatási rendszer.
– A Portálon kialakítható egy crowdfunding alapú támogatási rendszer, melyen keresztül szponzorokat, támogatókat lehet találni színházi projektekhez.

Ha láttok fantáziát ezekben a tervekben és arra érdemesnek találjátok, kérlek segítsetek eljuttatni minél több szakmai emberhez. Köszönöm megtisztelő figyelmetek!”

Forrás

Kiemelt kép: Herczeg Ákos

Tags: Horgas Ádám, Szegedi Nemzeti Színház, Színház, TAO-rendszer Categories: SZÍNHÁZ
Related Posts