A trap zene 2018-ban hatalomátvételt vitt végbe, ezzel pedig abszolút uralkodó lett a műfajok között. A műfaj jeles hazai DJ-jével, akinek a neve a VOLT Lokálos tematikus éjszakákkal egybeforrt, Dj Gozth-tal beszélgettünk.
Ez az év egy nagy robbanás volt számodra: három órás óriásmix, rengeteg fellépés! Hogyan értékeled 2018-at?
Már január 1-jén éreztem valamit, amikor felkeltem, hogy ez az év másabb lesz, pozitív értelemben, mint az előzőek. Nem mintha az eddigiek rosszak lettek volna, de ezt valahogy így megéreztem. Jó érzés, hogy rengeteg feedback jön azzal kapcsolatosan, hogy pörgök, rengeteg buliban vagyok, és nem is akármilyenekben! De ami igazán jó volt és mindenképpen kiemelném, hogy a Balaton Soundon egyik nagy kedvencem, Ty Dolla $ign előtt játszhattam a Nagyszínpadon.
Említetted a Soundos fellépést, ezt fentről hogyan élted meg?
Óriási fless! Ami különösen megfogott, hogy nagyon sok ismerőst láttam a közönségben, és megható volt számomra az, hogy amikor belenéztem a szemükbe, akkor éreztem azt, hogy büszkék rám. Velem együtt örülnek ennek az egésznek, mert tudták ők is, hogy mekkora megtiszteltetés és öröm nekem, hogy Ty Dolla előtt játszhatok. Viszont utólag tudtam ezt az egészet feldolgozni, napokkal később, amikor újból visszanéztem a képeket, videókat, amiken megjelöltek Instán. Aztán hónapokkal később jött az igazi felismerés azzal kapcsolatosan, hogy milyen is volt az egész: Nagy Bence barátom elküldte a Soundos videót rólam; akkor csak percekig ültem és néztem magam elé és lepörgött előttem, hogy honnan kezdtem, az ajkai kis Béke utcai szobámból idáig jutottam magam miatt.
Ez sokkal inkább kihívás volt, vagy örömzenélés?
Egy külföldi nagy sztár előtt játszani és bizonyítani, ez elég nagy feladat és felelősség, főleg az ország egyik legnagyobb fesztiválján. Miután lejöttem a színpadról, akkor bólintott Ty Dolla meg a brigádja egyet, hogy király voltam. De nem ez volt az első alkalom, hogy zenéltem a Sound Nagyszínpadon, idén már harmadszor léptem fel. Először még 2013-ban, amikor egy másik amerikai nagy rapsztár, Nas előtt játszottam, aztán 2016-ban megint, akkor pedig Macklemore előtt a nyitónapon. Mondjuk az is nagy dolog számomra, hogy a 10. Balaton Soundot én nyitottam meg, én voltam az, aki feltette az első zenét, de tény, hogy számomra az idei Sound a nagy mérföldkő. Remélem a jövőben is várnak rám hasonló elismerő és jó dolgok, és a 2019-es fesztiválokon a külföldi hiphop fellépők elé engem hívnak majd meg.
A többi DJ körülötted hogyan fogadta, hogy te az EDM helyett a trapben futottál fel? Konkurenciaként kezelnek, vagy teljesen baráti a viszony?
Ezt tőlük kellene megkérdezni! De szerencsére szinte mindenkivel jóban vagyok és elismernek engem, tudják, hogy nagyon-nagyon beleástam magam, napi szinten vagyok képben az új zenékkel/albumokkal. Ráadásul én ugyanolyan rajongója vagyok egy előadónak, mint ahogy a közönség is, és képes vagyok más országokba elmenni egy Kid Ink vagy G-Eazy fellépésre, hogy találkozzak velük. Nagyon kevesen vagyunk itthon, akik tényleg ennyire fanatikusak, és ez egyáltalán nem nagyképűség. Nekem ez nem csak egy hobbi, hanem az életem, amibe a szívem-lelkem beleteszem, időt, pénzt és energiát nem kímélve. Viszont aki nem így látja, azzal nem tudok sok mindent kezdeni, bizonygatni meg nem akarom, elég nekem az, hogy telt házas bulikat csinálok az ország több pontján teljesen egyedül: legyen az Budapesten a VOLT Lokál, vagy Pécsett a Pécsi Est. Akik mindig eljönnek oda, azok elismernek engem, és nekem az a fontos, ha azoktól kapom vissza a rengeteget üzenetet és elismerést, akiknek zenélek, bárhol is legyen az az országban, hiszen a közönség a legnagyobb kritikus. Ha ők szeretnek engem, követnek mindenhova, és számomra ez az igazi elismerés.
Szerinted hol tart most a hazai trap zene?
Ebben az évben sok magyar trapes forma került ki. Nagyon jó, hogy itthon is egyre jobban fut ez a vonal. Akit mindenképpen kiemelnék, ő Lmen Prala. Ő nagyon egyedi flow-val rendelkezik. Nem véletlen robbant be a szinte „semmiből”, mert egyszerűen érezni rajta, hogy más, hogy egyedi. Egyébként is ő „itthon a trap, bólogatnak a kisgyerekek”. (nevet) Vele kapcsolatosan örülök annak, hogy még az előtt barátok lettünk, mielőtt befutott volna, így én láthattam közelről is, hogy ez a srác mennyire komolyan veszi, mennyire beleadja mindenét az egészbe, hogy mennyire alázatos, tudatos; és ezért is segítek neki önzetlenül, amiben csak tudok. Valahol magamat látom benne amiatt is, hogy magának köszönhetően kitört Vámosmikoláról, ahogy én Ajkáról, és tudom, hogy milyen érzés, amikor a saját kisvárosodból, faludból, ahol felnőttél, ahova iskolába jártál, ahova minden köt, ahol mindenki ismer, onnan mekkora példakép lehetsz az embereknek: felnéznek rád, tisztelnek és szeretnek, főleg, ha látják rajtad, hogy nem felejtetted el minden siker ellenére, hogy honnan jöttél. I love Ajka!
Hol látod magad öt év múlva, és mit lehet tenni azért, hogy még több ember megkedvelje ezt a stílust?
Hogy mi lesz öt év múlva, azt nehéz megmondani, főleg amilyen gyorsan változik a zenei világ is. Lehet, hogy öt év múlva a trap helyett valami teljesen más lesz, simán előfordulhat akár az is, hogy visszamegy a régebbi hangzásvilágba a hiphop. Már most is lehet érezni picit, hogy nem csak a 70bpm körüli dolgok futnak. Aki tényleg beleássa magát, az hallja, hogy van némi változás, kísérletezgetés, nekem ezért is tetszik nagyon a francia hiphop, meg az angol Grime ezer éve.
Mikor játszol, azt helyben döntöd el, hogy mi szóljon, vagy van egy előre bekészített listád?
Mindig ott helyben találom ki, a közönség reakcióján múlik. Mindenkinél előfordul, hogy felrak egy dalt, a reakció pedig nem kifejezetten a várt, ilyenkor gyorsan kell reagálni, váltani. De nekem nincs előre elkészített playlistem, egy valódi DJ-nek nincs ilyen, akinek van és mindenhol ugyanazt játssza le buliról-bulira egymásután, az egyszerűen nem DJ és pont. Ő ugyanúgy a „szakma” szégyene, kontárja azokkal a fake „DJ-ékkel” együtt, akik minden zenét lejátszanak. Elvállal direkt mindent a másik olyan DJ elől, aki abban a zenében hiteles, még egy hiphop bulit is, hiába nem ért hozzá. Csak jöjjön a pénz, miközben azok a DJ-k, akik évtizedeket áldoztak ebbe, azok otthon ülnek és nincs munkájuk, mert ezek az emberek kitúrják a másikat, áron alul elvállalnak mindent. Sajnos ez a szomorú igazság.
Egy bulin vannak számodra olyanok, akik idegesítenek, és fel tudnak cseszni?
Történt már ilyen, de általában ezek olyan emberek, akik letévedtek egy olyan buliba, amihez semmi közük. Az a vicces, amikor látod, hogy bulizik a „feka” zenékre, és egy idő után odajön, bekér egy indokolatlan, stílusilag oda nem illő számot, valami teljesen az ellenkezőjét. Ilyenkor szépen elmagyarázom neki a helyzetet, hogy milyen buliban is van pontosan. Az ilyen elég nehéz eset, van, aki megérti, de van, aki húzkodja a száját, és nyomja tovább, de aztán feladja, mikor látja, hogy nem foglalkozom vele, hanem zenélek tovább. Viszont itt megragadnám az alkalmat, hogy elmondjam mindenkinek, hogy nem illik a DJ-től számot kérni, zavarni és a telefont dugdosni az orra alá, ezt felejtsétek el, mert ez tiszteletlenség és borzasztóan zavaró! Amúgy van fent a neten egy videó, amit biztos sokan láttak már, amikor egy tökrészeg lány a DJ-től piát kér! Hát ilyen sajnos velem is előfordult egyszer, és pont a videó kikerülése után egy héttel. Állt a srác előttem, fogja a bankkártyáját, és magyaráz, hogy adjak neki négy vodkát. Ilyenkor ki kell küldeni levegőzni, hogy fogja fel a szituációt, hogy pultnak ez is pult, csak éppen egy 5-10 méterrel odébb kellene keresni a jót. Amúgy általában a külföldi legénybúcsús srácok, akik így kivannak. Az ilyenek délután kettőkor nekiállnak inni, és mire leérnek egy buliba, azt sem tudják, hogy melyik bolygón vannak.
Ha tehetnéd, melyik nagyobb külföldi előadóknak készítenél beateket szívesen?
Igazából nem vagyok válogatós, azt megbecsülném, aki jönne, de ha választhatnék, akkor Migos, G-Eazy, Travis Scott, Big Sean, Cardi B, Drake, Tyga és még sorolhatnám hajnalig a kedvenceim; rengeteg előadónak csinálnék zenét. De odáig még el kell jutni, ez a következő projekt az életemben, a zeneírás, erre akarok majd nagyon ráfeküdni.
A jövőbeli terveid akkor lényegében ezek?
Ez is, de több dolog van még: hamarosan ismét új hiphop/trap mixet szeretnék megjelentetni, ami megint egyedi lesz itthon, és az is tervem, hogy felélesszem az ajkai partiéletet azzal, hogy sok-sok év csend után újra szervezek oda bulikat, és ezzel szeretném meghálálni az ajkaiaknak azt a rengeteg szeretetet és elismerést, amit évek óta folyamatosan kapok tőlük.
Kiemelt kép: Dj Gozth Facebook