A világ sokszínű, ahogy a benne élő emberek is.  A nemi identitás kérdése és felvállalása még mindig érzékeny témának számít, annak ellenére, hogy a 21. század társadalma sokkal elfogadóbb a korábbi generációknál. Ez a fajta szemléletváltás Hollywoodban is észrevehető. A 20. század végétől növekvő tendenciát figyelhetünk meg, ami a homoszexuális, biszexuális, aszexuális vagy transznemű karakterek képernyőn való megjelenítését illeti. Ez a fajta reális Hollywood mindenképp nagy szerepet játszott az emberekben lévő elfogadás és támogatás kialakításában.

Az elsők

Bár az első tévé sorozat az 1930-as években indult, ahhoz, hogy az első nyitottan felvállalt meleg televíziós karakterről beszélhessünk, 1972-ig kell visszamennünk. Az amerikai The Corner Bar című ABC által sugárzott sorozat volt az első, ami meleg karaktert is szerepeltetett a képernyőn Peter Panama személyében, akit Vincent Schiavelli alakított. Az elkövetkezendő pár évben mind az amerikai, az ausztrál és brit csatornákon is szerepeltettek egy-egy meleg karaktert, de egyik szerep sem volt pár résznél hosszabb, és egyik szereplő sem volt kiemelkedően fontos a történések szempontjából.

1975 szeptemberében a hét évadot megélt Medical Center című szintén amerikai sorozat vállalt nagyot, amikor egy két részes epizódjukban egy doktor, Pat Caddison úgy döntött, hogy nem átalakító műtéten esik át. Ez igazi úttörő volt a TV számára, ami a transzszexuális karakterek szerepeltetését illeti. Ez a szerep ráadásul a karaktert megformáló Robert Reednek egy Emmy-díj jelöléssel járt együtt.

1977 azonban újabb mérföldkőnek ígérkezett, amikor az ABC még egy fontos előrelépést tett. A Soap című szituációs komédiájuk lett az első, ami visszatérően is szerepeltetett meleg karaktert. A Billy Crystal által játszott Jodie Dallas a sorozat nyolcvanhét részéből hetvenhatban szerepelt. Az öt évad alatt több komoly kapcsolata is volt, és ő az egyik első homoszexuális apuka a sorozatok történetében.

Billy Crystal. Forrás: out.com

Az ezt követő húsz év kisebb változásokkal telt el. A tévécsatornák sorozataikban időről-időre szerepeltettek különböző identitású embereket, és voltak műsorok, ahol kifejezetten fontos szereplők is lettek mint a Dynastyban Steven (1981-1982;2017-) vagy a Jóbarátokban Carol és Susan (1994-2004). Ennek ellenére még mindig nem fordult elő, hogy egy meleg karakter egy produkció főszereplője legyen. Ekkor jött azonban 1997 és Ellen Degeneres.

Az úttörő

1997. április 14-én hatalmasat robbant a Time magazin címlapja, amikor lehozták az Ellen Degeneressel készült interjút, amit egyetlen mondattal hirdettek, hatalmas piros betűkkel:


Igen, meleg vagyok.


Ekkor már három éve futott az ABC-n Ellen címmel fő műsoridőben saját szitkomja, ahol főszereplőként Ellen Morgant alakította. Ez az interjú és önmaga felvállalása azért volt akkora szenzáció, mivel előtte egyáltalán nem beszélt az interjúkban magánéletéről, miközben folyamatos ment találgatás az identitását illetően. Ellen ezt az időpontot választotta arra is, hogy lehozzák a sorozat legsikeresebb epizódját – közel 41 millió nézőt vonzott a képernyők elé –  a „Puppy Episode”-ot, amiben maga a karaktere is coming outol. Ezzel ő lett az első vállaltan meleg színésze, aki meleg főszereplő karaktert játszott.

Erre még rátett egy lapáttal, hogy a magazin megjelenése után, de még az epizód megjelenése előtt készített vele egy interjút egyik legjobb barátja, Oprah Winfrey, az Oprah Winfrey Show keretein belül, ami szintén hatalmas sikernek örvend az államokban. Az interjúban a felvállalásról és Ellen életéről beszélgettek leginkább. Az interjú leghíresebb és egyben legfontosabb mondata még viszonylag az elején előkerül:


-Miért volt szükséges, hogy most felvállald magad és elmond a nyilvánosságnak? Miért volt szükséges, hogy a karakter is megtegye?
-Mert ez rendben van. Teljesen rendben van.


Az epizód vegyes fogadtatásban részesült. Annak ellenére, hogy a TV Guide az 1997-es „Minden idők 100 legjobb epizódjának” listáján a harmincötödikre értékelte, a műsor értékelése gyengült, és hosszútávon ezt maga a forgalmazó csatorna, az ABC is megérezte, miután több meleg ellenes szervezet is támadta a műsort, nem is beszélve az egyház fogadtatásáról. Ezek a negatív gondolatok később a mainstream médiára is átterjedtek, így nem is volt akkora meglepetés, hogy a nagy sikerű sorozatot öt évad után, 1998-ban hirtelen befejezte a csatorna.

Ellen Degeneres. Forrás: hollywoodreporter.com

Az üzenet azonban kiadatott, és már nem lehetett megállítani. Bár Hollywood hirtelen megijedt, de az LGBT közösség tagjai annál jobban örültek. Húsz év elteltével, 2017-ben a GLAAD.org vezetője, Sarah Kate Ellis írt egy cikket a Hollywood Reporternek arról, hogy ő és a körülötte lévő emberek hogyan élték meg Ellen történetét. Személyesen neki is ez segített, hogy felvállalja magát ír-katolikus szülei előtt.

A ma már saját nagysikerű beszélgetős show műsorát vezető Ellen tehát elindított valamit. Megnyitotta az ajtót újabb karakterek és műsorok előtt, ahol már nem csak a sztereotípiákra épültek a szereplők vagy csak támogató karakterek lehettek. 1998-tól sorra jöttek ki olyan sorozatok, ahol nem ezek a tendenciák érvényesültek, ilyen volt például a Will & Grace (1998), a The L Word (2004), a Modern család (2009), a The Fosters (2013) vagy éppen a Transparent (2014). Ezek a sorozatok ráadásul szintén ugyanakkorra sikerrel futottak, vagy futnak a mai napig, mint azok, amikben nem szerepelnek meleg karakterek.

Az egyik jelenleg is futó, hatalmas sikereknek örvendő Orange Is the New Black a Netflix-szel együtt emelte a tétet Hollywoodban. A női börtönök mindennapjait bemutató sorozat egyik főszereplőjét, Sophiat alakító színésznő a valóságban is egy transznemű nő, ahogy a karaktere. Laverne Cox ennek köszönheti, hogy ő lett az első transznemű, akit Emmy-díjjal jutalmaztak. Jelenleg ennek is köszönhető, hogy több szervezet is amellett kampányol, hogy a meleg, transznemű szereplőket valóban olyan színészek alakíthassák, így is erősítve a produkciók hitelességét.

Disney és az elfogadás

Talán az egyik legmeglepőbb szereplő a listában a Disney, és azon belül is maga a Disney Csatorna megjelenése. A csatorna sokaknak gyerekkort és a velünk együtt felnőtt sztárokat juttatja eszünkbe; Hannah Montana, Varázslók a Waverly helyből vagy esetleg az Indul a risza! című nagy sikerű sorozat. Ami a közös ezekben, hogy egyik sem szerepeltetett nem heteroszexuális karaktert, és ami a leginkább jellemző az egész csatornára, hogy még említést sem tesznek a másságról.

2014 volt az egyetlen év, amikor a Sok sikert Charlie egy jelenet erejéig két anyukát (Susan és Cheryl) szerepeltet, mint az egyik iskolába járó gyerek szüleit. Az epizódot követően az Amerikai Családok Szövetsége panaszt emelt a Disneynek mondván: „A konzervatív családok arra kérik a Disneyt, hogy kerüljék a vitatott témákat, amikhez a gyerekek túl fiatalok, hogy megértsék.”. Ezek után a Disney három teljes éven keresztül kerülte a témát.

Good Luck Charlie. Forrás: videoter.com

A tavalyi évben azonban újabb fordulóponthoz ért a csatorna: 2017-ben indult új sorozatuk az Andi Mack egyik főszereplője, a tizenhárom éves Cyrus Goodman (Joshua Rush) lett a Disney első meleg karaktere, akinek történetszálát a szereplővel együtt izgulhatják végig a nézők.  A történet szerint a főszereplő lány Andi rájön, hogy szerelmes az osztálytársába Jonahba, miközben Cyrus ugyanezt vallja be egy közös barátjuknak, Buffynak. A Disney szerint jelenet és a lány reakciója pozitív példaként szolgál mind a fiataloknak, mind a felnőtteknek az elfogadás terén.


Azzal, hogy egyre több és több fiatal vállalja fel magát mint LMBT, az Andi Mack reflektál az életükre és az általuk megélt élményekre, amin annyi LMBT fiatal keresztül megy az országban.


– mondta Sarah Kate Ellis,a GLAAD vezetője.

A Disney tehát egy hatalmas lépést tett azon fiatalok felé, akik nehezen birkóznak meg önmagukkal és az érzéseikkel, ezzel is segítve őket önmaguk elfogadásában.

Magyar LMBT szereplők

Annak ellenére, hogy a magyar filmgyártás és sorozatgyártás az elmúlt években alábbhagyott, a magyar készítők is megtalálták a módját az LMBT karakterek szerepeltetésére. A legelső karakter, akit 1990-ben Horváth Ádám rendező csak „félmeleg fodrászként” emlegetett Oli úr volt, Bajor Imre megformálásában a közkedvelt Szomszédokban. Bár ez a címke sosem lett kimondva, de a nézők és a készítők számára is mindig egyértelmű volt a karakter beszéde és viselkedése alapján a szereplő identitása.

Nyolc év telt el, míg újabb LMBT karakterrel találkozhattak a nézők. Ebben az évben vette kezdetét a jelenleg is futó Barátok közt. A konzervatív Hoffer család Misijét Halász Gábor jóvoltából négy évig követhették a nézők, míg a történet szerint a fiú Szegedre nem költözött barátjával, Robival. Ennek ellenére a sorozat 2013-ban Józan László által játszott Nagy Tóbiást emelték be a történetbe, aki a mai napig a sorozat egyik szereplője. Talán az elmúlt év volt meghatározóbb, hiszen két sikersorozatban is szerepeltek LMBT karakterek mint a Korhatáros szerelemben Norbi (Adorjáni Bálint) vagy az Oltári csajok Bakonyi Lehel (Mohácsi Norbert). Ezek ellenére kijelenthető, hogy a magyar televíziózás nem mer nagyokat lépni, és egyelőre mintha nem is akarna mit tenni.

Mohácsi Norbert. Forrás: rtl.hu

A GLAAD 2017-es kutatásából kiderült, hogy ez az év minden eddiginél több LMBT karakter megjelenítését mutatja a televíziózás területén. Persze, a számok ennek ellenére is alacsonyak, és komoly probléma van többek között azzal, hogy a karakterek 77 százaléka még így is a fehér színészek közül kerül ki, ami a valóságtól önmagában messze van. A másik probléma, hogy bár szerepeltetnek transznemű nőket, addig transznemű férfiak egyáltalán nem kerülnek elő.

Nagy gond még, ami a kutatásból kiderül, hogy bár vannak műsorok mint a Shadowhunters (Freeform) vagy a BoJack Horseman (Netflix), amik szerepeltetnek aszexuális karaktert, addig a CW-n futó Riverdale például teljesen figyelmen kívül hagyta a tényt, hogy a képregények alapjául szolgáló Archie sorozatban Jughead karaktere aszexuális, ennek ellenére a sorozatban normál heteroszexuálisként szerepeltetik.

Ezekkel ellentétben én úgy látom, hogy ezek a tévés karakterek és életútjaik így is nagy segítséget jelentenek azoknak, akik önmaguk elfogadásával vagy felvállalásával küzdenek. Hollywood tehát még mindig küzd az elvárásokkal, de legalább próbálkozik és már ez is fontos és megérdemel egy dicséretet.


FORRÁSOK

https://www.pride.com/tv/2017/12/20/10-tv-shows-put-lgbt-characters-front-center#slide-2
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_dramatic_television_series_with_LGBT_characters
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ellen_DeGeneres_Show
http://www.evamagazin.hu/37861_laverne_cox_meztelen_fotokhtml
https://www.nytimes.com/2017/02/16/arts/television/14-tv-shows-that-broke-ground-with-gay-and-transgender-characters.html
https://hu.wikipedia.org/wiki/Will_%C3%A9s_Grace
https://www.theverge.com/2017/11/9/16628754/glaad-study-tv-lgbtq-characters-diversity
http://deadline.com/2017/10/disney-channel-andi-mack-character-come-out-gay-1202194584/
https://www.refinery29.com/2017/11/177588/transgender-movies-tv-shows
https://www.hollywoodreporter.com/live-feed/ellens-coming-20-years-glaad-president-importance-freedom-guest-column-998254
https://videoter.com/holy-shit-disney-channel-just-introduced-its-first-ever-gay-characters/7


 

Kiemelt kép: www.pride.com