„Egy szép lánynak bármit elnéznek, ha jól viselkedik.” – Éles tárgyak sorozatkritika

Fűtő Zsófi 2019. jan. 4. 0 0

Az HBO produkciójában 2018 nyarán került képernyőre a Holtodiglan nagy sikerű szerzőjének, Gillian Flynn Éles tárgyak című első bestsellerének nyolcrészes, minisorozatként való feldolgozása; többek között Amy Adams és Patricia Clarkson főszereplésével.

Semmi sem tökéletes. Sem családok, sem emberek, főleg nem egész közösségek – még ha a látszat és a giccs mást is próbál elénk tárni. Az Éles tárgyak az év legnagyobb televíziós elismeréseit könyvelte el – a három Golden Globe-jelölés (Legjobb női főszereplő, Legjobb női mellékszereplő és Legjobb tévéfilm vagy miniszéria) már kezdetben önmagáért beszél.

Ez a fajta siker bár nem volt természetesnek vehető, de nem is számított teljesen váratlannak. Producerként az a Marti Noxon jegyzi, aki többek között a Mad Men – Reklámőrülteket vagy Buffy, a vámpírok rémét is sikerre vitte. Rendezőként pedig a szintén HBO-s közönségkedvenc Hatalmas kis hazugságok készítője, Jean-Marc Vallée dolgozott rajta. Az erős és meggyötört Flynn történethez másrészt erős casting csatlakozott, főszereplőként Amy Adams (Érkezés, Amerikai botrány), mellette édesanyjaként Patricia Clarkson (Carrie, Az útvesztő), vagy fiatal Camille-ként a 2017-es Stephen King AZ adoptációból Sophia Lillis – de be kell vallanunk, szükség is volt az erős szereposztásra.

Forrás: imdb.com

A sorozatban egy ma már Chicagóban élő újságírót, Camille Preakert ismerjük meg, aki néhány hónapos pszichiátriai kezelését követően azt a feladatot kapja, hogy menjen haza szülővárosába, Wind Gapbe és tudósítson az ott történő gyerekgyilkosságokkal kapcsolatban. A fiatal nőnek így szembe kell mennie érzelmeivel, alkoholproblémájával és haza kell utaznia hipochonder édesanyjához, Adorához, akivel hosszú idő óta nem beszélt; de találkoznia kell az elbűvölő, gyönyörű, tizenhárom éves féltestvérével, Ammával is, aki a sorozat egyik legmegosztóbb és titokzatosabb szereplőjévé növi ki magát.

Bár Gillian Flynn története remek és fordulatokkal, döbbenetekkel teli, néhol nagyon elnyújtottnak és lassúnak érezhető; kicsit olyan, mint maga a kisváros, ahol játszódik. Látszani lehet, hogy nem látszik, de a háttérben mindig történik valami, és ha az kiderül, hatalmas meglepetéseket okozhat a szereplőknek és a nézőknek egyaránt.

A fantasztikus castingot már többször említettem, de úgy érzem, ez megérdemli, hogy kifejtsem, mire is gondolok. A történet ugyanis tálcán kínálta az erős női karaktereket, és ezt bűn lett volna elhanyagolni. Amy Adams öt Oscar-díj jelölése, amit az elmúlt években gyűjtött össze, teljesen érthető volt eddig is, de amit Camille-ként játszott, az egy külön értelmezést kíván. A megtört és gyerekkori traumáktól sem kímélt újságírónő sokszor igazi érzelmi hullámvasúton ül, szenved fiatalkorában elhunyt húga és az anyjának való örök megfelelési kényszere miatt – amit lázadással ellensúlyozott egész életében. Mivel Camille folyamatosan nyomoz, válaszokat keres és mi is mindent vele együtt tudunk meg, nehéz úgy alakítani szerepét, hogy ne váljon sokká és néhol idegesítővé. Adams azonban nem követi el ezen hibákat, így a szemében is látjuk a kérdéseket, a döbbenetet és a fájdalmat, együtt érzünk vele.

Mellette Patricia Clarkson Adorá-ja a nézők idegein és higgadtságával játszik. Ilyen hideg anyai karaktert még nem láttam tévéképernyőn – és ez azt jelenti, Patricia Clarkson remekül végzi a dolgát. Viktoriánus stílusú házában ő az úr és a közösség lelke, de az Év édesanyja címet biztos nem neki adnánk. Bár fizikailag nem bántalmaz, de a szavai nem csak Camille-t, de a nézőt is megsebezik.

Harmadik kulcsszereplőnk pedig a tizenkilenc éves ausztrál Eliza Scanlen által alakított Amma Crellin, akit, mint már említettem, az egyik legösszetettebb és legmisztikusabb karakterként ismerünk meg. Szép mosolya és bájos külseje mindenkit elvarázsol, miközben a tudatunk hátuljában mindig ott mocorog valami, ami azt suttogja: „Itt több van a felszín alatt.”

Forrás: imdb.com

A sorozat értékelése és megítélése lehet nem véletlenül ilyen jó, az IMDb-n jelenleg 8,2-es értékelésnél tart, ami kifejezetten jónak számít a portálon. Ennek ellenére nem valószínű, hogy az Éles tárgyak visszatérne egy második évadra, dacára annak, hogy a szintén limitált miniszériának indult Hatalmas kis hazugságokat is berendelte a csatorna a hatalmas sikerre való tekintettel.

Casey Bloys, az HBO programokért felelős elnöke a Deadline-nak úgy nyilatkozott: „A Hatalmas kis hazugságokkal ellentétben, ahol az összes sztárunk vissza akart térni, az Éles tárgyak nagyon sötét karakterű, sötét alapú. Amy nem szeretne újra eszerint a karakter szerint élni, és nem tudom hibáztatni érte, nagyon sokat elvesz ez egy színésznőtől. Tehát nincs tervben a második évad. De nagyon boldogok vagyunk, hogy rövid sorozatként létrehozhattuk.”

A sorozat jelenleg a magyarországi HBO kínálatában érhető el.

Kiemelt kép: images3.alphacoders.com

Tags: Amy Adams, Casey Bloys, Éles tárgyak, Eliza Scanlen, Gillian Flynn, HBO, Jean-Marc Vallée, Marti Noxon, Patricia Clarkson, sorozat, sorozatajánló, sorozatkritika Categories: POPKULT
Related Posts