Azt hiszem, akkor szerettem bele végérvényesen az Oscar-gálába, mikor felvételről megnéztem, hogyan táncolt Szabó István, amikor 1982-ben megkapta a legjobb idegen nyelvű filmért járó Oscart. Történelmet írt: a Mephisto volt az első Oscar-díjjal kitüntetett magyar nagyjátékfilm. Amely nem mellesleg elévülhetetlen értékkel és üzenettel bír, s minden korban hasznos és fontos figyelmeztető arról, mit tesz az emberrel a hatalom.

f21

Volt az egyetemen egy professzorom, aki előszeretettel idézte Szabó István következő gondolatait:

Az embereknek szükségük van arra, hogy a filmektől némi erőt kapjanak. Példát arra, hogyan élhetnének máshogy, jobban.

Ahogy elkezdtem sorra nézni Szabó István filmjeit, az Apát, a Bizalmat, a Tet, a Szerelmesfilmet, a Budapesti meséket, a Redl ezredest, A napfény ízét, a Mephistót, rájöttem, mennyire igaz, mennyire találó ez a gondolat az ő művészetére. Hiszen Szabó István valóban példát mutat; kiteríti elénk az életet annak minden szépségével és csúnyaságával együtt, s ha kell, odatartja elénk a tükröt is, hogy jól megnézhessük magunkat benne.

Tükör… Akárhányszor is nézem meg a Mephistót, mindig ez a szó jut elsőként eszembe. Mert ez az 1981-es film egy hatalmas tükör, amelyben visszatetszik a valóság, az ember és a hatalom, s amelybe pillantva egyaránt elemezhető a múlt, a jelen és talán a jövő is

Mephisto
Karin Boyd és Klaus Maria Brandauer. Forrás: TMDb.com

Az ihletet ténylegesen a valóság adta. Egész pontosan Gustaf Gründgens alakja és élete. A 20. század ünnepelt színésze volt, valamint berlini, düsseldorfi és hamburgi színházak művészeti vezetője, aki Mephistót játszotta a náciknak, meghajolt a hatalom előtt, önként jelentkezett a Wehrmachtba, s Hermann Göring védenceként a Harmadik Birodalom egyik legfontosabb kulturális képviselőjévé vált. Sógora, Klaus Mann az ő életét tekintette ihletforrásnak, amikor megírta a maga Mephistóját. Ebből a regényből készítette mára már klasszikussá vált filmjét Szabó István. 

A főszereplő Hendrik Höfgen, egy feltörekvő színész, aki Hamburgban igyekszik boldogulni. Egyetlen és leghőbb vágya, hogy népszerű legyen. Amikor eljátssza Mephistót a Faustban, teljesül a kívánsága: az ország legfelkapottabb színésze lesz. És ez így is marad, miután a náci párt átveszi a hatalmat. Felesége és barátai is elmenekülnek, ő viszont megköti a szükséges kompromisszumokat, hogy ne kelljen lemondania a sikerről.

Szabó István a hatalom és a művészet – és a művészember – viszonyát járja körül ebben a filmben, főhősét pedig nem ítéli el: nagyon egyértelműen megmutatja, hogy Höfgen nem gonosz, alávaló ember, hanem gyenge, megalkuvó jellem, aki mindennél fontosabbnak látja a sikert és hajlandó is mindent megtenni azért, hogy megtartsa. Először az elveit árulja el és adja fel; elfordul a baloldali eszméktől, majd a családjától és a szeretőjétől is. 

A Mephisto remek érzékkel, érzékenységgel és mesteri összetettséggel mutatja meg, miként szorul a hatalom kötele egyre erősebben az ember nyakán. A nyilvánvalóan Hermann Göringről mintázott Tábornagy és Höfgen kapcsolata például pontosan úgy változik, ahogyan a totális diktatúra művészethez való viszonya: Höfgen kezdetben „az én Mephistóm” a Tábornagy számára, majd csupán a Höfgen hangzik el a találkozásukkor, végül pedig az, hogy „színész, takarodj!”. 

Ez az apró részlet – a megszólítás – is mutatja, milyen részletekre koncentráló és mesteri Szabó István filmje. S a mesteri kifejezést nyugodtan használhatjuk Klaus Maria Brandauer alakítására is, ő ugyanis nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a Mephisto igazán rétegzett legyen. Egyszerre játszik embert, méghozzá Németország egykori legünnepeltebb és legfélelmetesebb színészét, e színész szerepeit, valamint szimbólumot – és egyszerre emberi, esendő, velejéig romlott, jellemtelen, már-már gonosz, s áldozat, aki végül a kamerával szembefordulva esdekel:

de hát én csak egy színész vagyok.

Mephisto
Klaus Maria Brandauer. Forrás: TMDb.com

Rendkívül összetett szerep, amelyet Klaus Maria Brandauer koncentrált, intelligens játékkal kelt életre, valódi életre.

De rendkívüli összetettség és rétegzettség jellemzi az egész filmet. Koltai Lajos képei a kiszámíthatatlanság erejével hatnak, s Höfgen mondatait visszhangozzák, miszerint a színpadon arra törekszik, hogy a néző akkor se lehessen biztos a történet alakulásában, ha kívülről fújja a darabot. Ennek megfelelően kényelmetlen közelképek és nagytotálok váltják egymást, valóban kiszámíthatatlanul, hol behúzva, hol eltaszítva minket, nézőket, s a film során többször leomlik a negyedik fal, a színész pedig kiszól nekünk, tükröt tart elénk, hogy érezzük: nem kapunk kész válaszokat, csak a súlyos kérdést, amire aztán mi magunk kell, hogy feleljünk.

Kiemelt kép: TMDb.com