Ma hajnalban lezajlott a 91. Oscar-gála, amely meglepetései ellenére is az egyik leggyengébb volt az utóbbi évek átadóit tekintve. Idén a szervezőknek köztudottan meggyűlt a bajuk a műsorvezető kiválasztásával, így a gála végül konferanszié nélkül maradt – a műsor totálisan szürke lett az egyéni átvezetések nélkül, amiket a műsorvezetők szoktak szolgáltatni, viszont az időtartamra jó hatással volt a jelenség, így mindössze tizenöt perccel lépték túl a tervezett három órát.

Az idei szezon rémesen gyenge felhozatalából könnyű lett volna választani, ha valóban a kategóriák legjobb alkotásait emelik ki, de hát ez már régóta nem így megy, így az erőltetett politikai korrektség és a közönség véleményének túlzott figyelembevétele azok, amelyeknek köszönhetően a totál közepes Fekete párduc és a még közepesebb Bohém rapszódia is három, illetve négy díjat tudhat magáénak. A legtöbb technikai kategóriánál hatalmas meglepetés volt, hogy az előbb említett filmeket díjazták, méltatlanul mellőztek más alkotásokat (First Mannek dobtak egy csontot, de gondolva még A Quiet Place–re, The Favourite–re), így már szabályosan rettegtem, hogy a finishbe is lesz beleszólása ennek a két filmnek. Szerencsére nem lett: egyedül Rami Maleknek adták oda az aranyszobrocskát, aki bár tényleg remek volt, kétlem, hogy egy ilyen erős mezőnyben bármi esélye lett volna, ha egy hasonló színvonalú, de nem Freddie Mercury-alakítással jelölték volna. Christian Bale, Bradley Cooper, Willem Dafoe és főleg Viggo Mortensen mind megérdemelnek egy virtuális kalapemelést, óriásiak voltak, de hát így járt, aki nem a ,,frenetikus” Queen–filmben szerepelt.

Rami Malek a Legjobb férfi főszereplő. Forrás: ew.com

A pozitívumokat tekintve egyébként több díj is jó helyre került: Lady Gaga és Bradley Cooper Shallow-előadása lemosta a színpadról az addig kissé nyugdíjas klub hangulatú betétdalokat és meg is kapta a díját, Spike Lee pedig már nagyon megérdemelte az aranyszobrocskát és magához hűen didaktikus köszönőbeszédet tartott a rasszizmusról, de őt nem lehet nem szeretni. Lelki szemeivel már mindenki Glenn Close kezeiben látta a legjobb női főszereplőnek járó díjat, de a legnagyobb – kellemes – meglepetés egyértelműen a fantasztikus Olivia Colman díjazása volt a The Favourite-ben nyújtott alakításáért. A köszönőbeszéde bájos, őszinte és megható volt, már csak emiatt is érdemes volt végigkínlódni a gálát, ha már a fináléban megint gyáva döntés született. A mezőny legjobbja toronymagasan a Roma volt, amit abszolút megérdemelten a legjobb idegen nyelvű film, a legjobb operatőri munka és a legjobb rendező kategóriákban díjaztak is, de az Akadémiának már nem volt annyi vér a pucájában, hogy végre megújuljon és fődíjjal jutalmazzon egy fekete-fehér, Netflixen forgalmazott, művészfilmet – így az előzetes sejtéseim beigazolódtak, és egy tökéletes tanmese lett a legjobb film, a Green Book. Egyébként jó kis alkotás, de azért van különbség egy nagyon jó film és egy mestermű között. Összegezve, gyenge évünk volt, tele politikai és társadalmi atrocitásokkal, így köszönjük szépen azt a pár gyönyörű momentumot (Lee, Colman, a Roma díjai), amit az idei Oscar-gála adott. Talán jövőre jobb lesz.

A legjobb film

Zöld könyv – Útmutató az élethez, Jim Burke, Charles B. Wessler, Brian Currie, Peter Farrelly és Nick Vallelonga

A legjobb rendező

Alfonso Cuarón, Roma

A legjobb női főszereplő

Olivia Colman, A kedvenc

A legjobb férfi főszereplő

Rami Malek, Bohém rapszódia

A legjobb eredeti betétdal

Shallow, a Csillag születik című filmből, Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando és Andrew Wyatt

A legjobb eredeti filmzene

Fekete Párduc, Ludwig Göransson

A legjobb adaptált forgatókönyv

Csuklyások – BlacKkKlansman, Charlie Wachtel és David Rabinowitz, valamint Kevin Willmott és Spike Lee, Ron Stallworth Csuklyások – BLACKkKLANSMAN c. memoárkötete alapján.

A legjobb eredeti forgatókönyv

Zöld könyv – Útmutató az élethez, Nick Vallelonga, Brian Currie, és Peter Farrelly

A legjobb élőszereplős rövidfilm

Skin, Guy Nattiv és Jaime Ray Newman

A legjobb vizuális effektek

Az első ember, Paul Lambert, Ian Hunter, Tristan Myles és J. D. Schwalm

A legjobb rövid dokumentumfilm

Period. End of Sentence – Rayka Zehtabchi

A legjobb animációs rövidfilm

Bao, Domee Shi és Becky Neiman-Cobb

A legjobb animációs film

Pókember: Irány a Pókverzum!, Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman, Phil Lord és Christopher Miller

A legjobb férfi mellékszereplő

Mahershala Ali, Zöld könyv – Útmutató az élethez

A legjobb vágás

Bohém rapszódia, John Ottman,

A legjobb idegen nyelvű film

Roma, Alfonso Cuarón,

A legjobb hangkeverés

Bohém rapszódia, Paul Massey, Tim Cavagin és John Casali

A legjobb hangvágás

Bohém rapszódia, John Warhurst és Nina Hartstone

A legjobb operatőr

Alfonso Cuarón, Roma

A legjobb látványtervezés

Fekete Párduc, Hannah Beachler (látvány), Jay Hart (díszlet)

A legjobb jelmez

Fekete Párduc, Ruth E. Carter

A legjobb smink és maszk

Alelnök, Greg Cannom, Kate Biscoe és Patricia Dehaney

A legjobb dokumentumfilm

Free Solo, Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin, Evan Hayes és Shannon Dill

A legjobb női mellékszereplő

Regina King, If Beale Street Could Talk

Kiemelt kép: rollingstone.com