Ma hajnalban lezajlott a 91. Oscar-gála, amely meglepetései ellenére is az egyik leggyengébb volt az utóbbi évek átadóit tekintve. Idén a szervezőknek köztudottan meggyűlt a bajuk a műsorvezető kiválasztásával, így a gála végül konferanszié nélkül maradt – a műsor totálisan szürke lett az egyéni átvezetések nélkül, amiket a műsorvezetők szoktak szolgáltatni, viszont az időtartamra jó hatással volt a jelenség, így mindössze tizenöt perccel lépték túl a tervezett három órát.
Az idei szezon rémesen gyenge felhozatalából könnyű lett volna választani, ha valóban a kategóriák legjobb alkotásait emelik ki, de hát ez már régóta nem így megy, így az erőltetett politikai korrektség és a közönség véleményének túlzott figyelembevétele azok, amelyeknek köszönhetően a totál közepes Fekete párduc és a még közepesebb Bohém rapszódia is három, illetve négy díjat tudhat magáénak. A legtöbb technikai kategóriánál hatalmas meglepetés volt, hogy az előbb említett filmeket díjazták, méltatlanul mellőztek más alkotásokat (First Mannek dobtak egy csontot, de gondolva még A Quiet Place–re, The Favourite–re), így már szabályosan rettegtem, hogy a finishbe is lesz beleszólása ennek a két filmnek. Szerencsére nem lett: egyedül Rami Maleknek adták oda az aranyszobrocskát, aki bár tényleg remek volt, kétlem, hogy egy ilyen erős mezőnyben bármi esélye lett volna, ha egy hasonló színvonalú, de nem Freddie Mercury-alakítással jelölték volna. Christian Bale, Bradley Cooper, Willem Dafoe és főleg Viggo Mortensen mind megérdemelnek egy virtuális kalapemelést, óriásiak voltak, de hát így járt, aki nem a ,,frenetikus” Queen–filmben szerepelt.
A pozitívumokat tekintve egyébként több díj is jó helyre került: Lady Gaga és Bradley Cooper Shallow-előadása lemosta a színpadról az addig kissé nyugdíjas klub hangulatú betétdalokat és meg is kapta a díját, Spike Lee pedig már nagyon megérdemelte az aranyszobrocskát és magához hűen didaktikus köszönőbeszédet tartott a rasszizmusról, de őt nem lehet nem szeretni. Lelki szemeivel már mindenki Glenn Close kezeiben látta a legjobb női főszereplőnek járó díjat, de a legnagyobb – kellemes – meglepetés egyértelműen a fantasztikus Olivia Colman díjazása volt a The Favourite-ben nyújtott alakításáért. A köszönőbeszéde bájos, őszinte és megható volt, már csak emiatt is érdemes volt végigkínlódni a gálát, ha már a fináléban megint gyáva döntés született. A mezőny legjobbja toronymagasan a Roma volt, amit abszolút megérdemelten a legjobb idegen nyelvű film, a legjobb operatőri munka és a legjobb rendező kategóriákban díjaztak is, de az Akadémiának már nem volt annyi vér a pucájában, hogy végre megújuljon és fődíjjal jutalmazzon egy fekete-fehér, Netflixen forgalmazott, művészfilmet – így az előzetes sejtéseim beigazolódtak, és egy tökéletes tanmese lett a legjobb film, a Green Book. Egyébként jó kis alkotás, de azért van különbség egy nagyon jó film és egy mestermű között. Összegezve, gyenge évünk volt, tele politikai és társadalmi atrocitásokkal, így köszönjük szépen azt a pár gyönyörű momentumot (Lee, Colman, a Roma díjai), amit az idei Oscar-gála adott. Talán jövőre jobb lesz.
A legjobb film
Zöld könyv – Útmutató az élethez, Jim Burke, Charles B. Wessler, Brian Currie, Peter Farrelly és Nick Vallelonga
A legjobb rendező
Alfonso Cuarón, Roma
A legjobb női főszereplő
Olivia Colman, A kedvenc
A legjobb férfi főszereplő
Rami Malek, Bohém rapszódia
A legjobb eredeti betétdal
Shallow, a Csillag születik című filmből, Lady Gaga, Mark Ronson, Anthony Rossomando és Andrew Wyatt
A legjobb eredeti filmzene
Fekete Párduc, Ludwig Göransson
A legjobb adaptált forgatókönyv
Csuklyások – BlacKkKlansman, Charlie Wachtel és David Rabinowitz, valamint Kevin Willmott és Spike Lee, Ron Stallworth Csuklyások – BLACKkKLANSMAN c. memoárkötete alapján.
A legjobb eredeti forgatókönyv
Zöld könyv – Útmutató az élethez, Nick Vallelonga, Brian Currie, és Peter Farrelly
A legjobb élőszereplős rövidfilm
Skin, Guy Nattiv és Jaime Ray Newman
A legjobb vizuális effektek
Az első ember, Paul Lambert, Ian Hunter, Tristan Myles és J. D. Schwalm
A legjobb rövid dokumentumfilm
Period. End of Sentence – Rayka Zehtabchi
A legjobb animációs rövidfilm
Bao, Domee Shi és Becky Neiman-Cobb
A legjobb animációs film
Pókember: Irány a Pókverzum!, Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman, Phil Lord és Christopher Miller
A legjobb férfi mellékszereplő
Mahershala Ali, Zöld könyv – Útmutató az élethez
A legjobb vágás
Bohém rapszódia, John Ottman,
A legjobb idegen nyelvű film
Roma, Alfonso Cuarón,
A legjobb hangkeverés
Bohém rapszódia, Paul Massey, Tim Cavagin és John Casali
A legjobb hangvágás
Bohém rapszódia, John Warhurst és Nina Hartstone
A legjobb operatőr
Alfonso Cuarón, Roma
A legjobb látványtervezés
Fekete Párduc, Hannah Beachler (látvány), Jay Hart (díszlet)
A legjobb jelmez
Fekete Párduc, Ruth E. Carter
A legjobb smink és maszk
Alelnök, Greg Cannom, Kate Biscoe és Patricia Dehaney
A legjobb dokumentumfilm
Free Solo, Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin, Evan Hayes és Shannon Dill
A legjobb női mellékszereplő
Regina King, If Beale Street Could Talk
Kiemelt kép: rollingstone.com