Íme, a fesztivál első idei filmjei: Fesztiválkedvencek, izgalmas utópiák és „így jöttem”-filmek a X. Friss Hús nemzetközi programjában.
Erős nemzetközi mezőnnyel, megújult arculattal és tematikus blokkokkal, különleges helyszínekkel, valamint egy időtálló, a fesztivál programfüzetét felváltó kiadvánnyal készül a Friss Hús csapata a tizedik alkalommal megrendezett eseményre. A jubileumot ünneplő rövidfilmfesztivál idén június 2–8. között zajlik a Toldi moziban.
A kétnapos rövidfilmes seregszemleként indult Friss Hús az évek során egyhetes nemzetközi fesztivállá nőtte ki magát: összesen több mint 40.000 nézővel büszkélkedhet, a programban ezidáig 800 filmet láthatott a közönség. A szervezők idén a tizedik évforduló alkalmából egy minden eddiginél nagyobb szabású Friss Húst szerveznek.
A nemzetközi versenyprogram három tematikus blokkot foglal magába, a kínálatban pedig Oscar-jelölt és cannes-i versenyfilm is akad.
Elengedések
Hat fesztiválkedvenc film kapott helyet ebben a válogatásban. Mindegyik történet kulcsmotívuma az elengedés: a szekcióban a gyászfeldolgozás nehézségeiről (Bluestar) vagy épp egy kamaszfiú elvágyódásáról (Techno Mama) szóló művek sorakoznak, kísérleti filmektől a hagyományosabb vonalvezetésű alkotásokig. Nehéz témák és drámai hangvétel jellemzi ezt a blokkot, mely emlékezetes filmélményeket tartogat.
A család kicsi kincsei
Az idei Friss Húsra nevezett nemzetközi filmek között jónéhány „így jöttem”-alkotás akad, amelyek családi berkekben játszódnak és érezhetően az alkotók személyes élményeiből épültek fel. A filmesek is gyakran gazdag munícióval hagyják el a szülői házat, ez a blokk pedig a személyes ihletettségű, családi viszonyokat feldolgozó műveket gyűjti egy csokorba. A válogatás filmjei által kanadai fanyűvők közé (Woodpecker), egy franciaországi romatelepre (Shakira), valamint iráni háztartásokba (The Fourth Wall, Barter) is eljutunk.
Szép új világ
Bár a Friss Hús csapata Huxley-tól kölcsönözte a szekció címét, ebben a blokkban annak ellenére sem a sci-fi lesz a domináns műfaj, hogy akad utópisztikus mű is a válogatásban. Legyen szó egy átlagosnak induló kórházi látogatásról (The Last Day of Patriarchy) vagy Pinochet kegyetlen kínzójáról (Bestia), mindegyik mű a közelmúltunkról és jelenünkről szól, köztük egy Oscar-jelölt (Bestia) és egy cannes-i versenyfilmmel (Lili Alone).
A X. Friss Húsra egy időtálló, minőségi filmes kiadvány is készül, amely részleteiben dolgozza fel a fesztivál kínálatát, illetve tágabb perspektívában, szakmai érvényű cikkekben tárgyalja a kortárs rövidfilm jelenlegi helyzetét, valamint a filmművészet jövőbeli lehetőségeit, szerepét.
Az idei Friss Hús hazai versenyfilmjeit és további programjait a szervezők a következő hetekben jelentik majd be.
A nemzetközi versenyfilmek teljes listája és további információ a Friss Húsról itt.