2017 novemberében hirtelen bukkant fel a Kikeltető tehetségkutató rendezvényén a magyar rap új irányzatát képviselő Krúbi. Aktuálpolitikával kapcsolatos szövegeivel pártatlanul kritizálja a mai magyar politikai viszonyokat. Többek között rímel Orbán Viktorról, Eszenyi Enikőről és az elhanyagolhatatlan Schmuck Andorról – aki, állítása szerint, elindította őt a rapperré válás rögös útján. Vajon mégis hogyan emelkedett ki a trash raptől fuldokló magyar hiphop tengeréből?

A tizenévesen csellózó, majd metálzenekart alapító srácból hogyan lett napjaink legszókimondóbb előadója? Direkt nem rádiós slágereket ír, hanem olyan társadalmi látleletet ad korunk Magyarországáról, amit nem mindenki tud megemészteni. A ’94-es születésű, Corvinuson végzett rapper kiemelkedése és különcsége egy nagyon egyszerű dolognak köszönhető: értelmiségi, tájékozott és nem fél kimondani a véleményét, ami a mai magyar rendszerben kuriózumnak számít. A hazai média minden területe komolyan cenzúrázott, ahol egyre kevésbé elfogadott, ha valaki nem osztozik a hatalmon lévők véleményével és nem támogatja a tetteiket.

Krúbi egy jelenség, aki mindenféle politikai szerepvállalás nélkül mondja el a véleményét, nem aktivistáskodik, nem tagja semmilyen pártnak. Egyszerűen csak kiokádja a benne felgyülemlett sérelmeket. Rappel hazai és külföldi történésekről, sokszor persze trágár formában, de nem azért, mert olyan jól hangzana egy bazdmeg a szövegben, hanem mert az adott indulatot csak az tudja a legjobban kifejezni. Sok dalban jelentet meg fekete humort, rasszizmust, antiszemitizmust, néhol fröcsög a hímsovinizmustól, de ezt mind csak kifejezőeszközként használja, hiszen ezek különböző előadói álarcok. Alapvetően ezekkel is olyan kapcsolatban áll mint a politikával: nem képviseli egyik eszmét sem.

Fotó: Lutor Katalin

A zenei alapokat (beateket) általában haverjaival rakják össze, mostanában legjobban Dé:Nash-sel való koprodukciója fut (Turul, V4 Krú, Keresztes hadjárat 2019), de a többiek inkább a Krúbi-ügyön dolgoznak. Más hiphop előadók első albumához híven ez fedezhető fel a 2018-ban kiadott első lemezén is, ami Nehézlábérzés címmel jelent meg, és leginkább Seaside működik benne közre. Az albumról korábban már írtunk.

A már említett szókimondás és egyenes a hát-benn a gerinc hozzáállás segítségével sikerült a magyar rap ifjú titánjának elérnie, hogy a hasonló eszmét képviselő Bëlga előőrseként indítsa a zenekar koncertjeit. Jelenleg együtt turnéznak, de Krúbi ettől még nem számít kis halnak: az Akváriumban tartott december 8-ai bulija full house-ra sikeredett, a jegyeket gyorsabban kapkodták el, mint a Volt Fesztivál early bird bérleteit.

A Bëlga már 2002-ben kimondta: a magyar nép magyar nemzeti hiphopot akar. Tizenöt évvel később pedig ez a fiatal srác elhozta és annyira kiforgatja az aktuális történéseket, amennyire csak azokat lehet.

A lassan egy éve megjelent Nehézlábérzés mind a tizenhárom dala egy-egy Krúbi-féle életérzést fogalmaz meg. A legigazibb művészi hitvallásával és önmaga bemutatásával foglalkozó A hős Krúbi azonban nem kerülhetett fel a lemezre, legfőbb indoka pedig az, hogy az Aladdin egyik ikonikus zenéjének alapját használta fel. A kezdő páros (PestiEst és Másnap) egyfajta ars poetica, amiben a szerző bemutatja önmagát: egy szétbulizott pesti éjszaka után igazán nem kellemes a másnap. Ez a kettősség szimbolizálhatja akár a már fentebb említett semlegességét is. Lehet, hogy hősünk szétcsapta magát előző este, de simán elmondja, következő nap hogyan viselte a következményeket, mint amilyen lazán állítja a vicc pellengéjére a magyar politikai „elit” bármelyik tagját – hovatartozástól függetlenül. Az Orbán, Verd Ki A Ferinek pedig a legjobb példa erre.

A ma megjelent kislemeze a rapper telefonjába enged betekintést. A Jegyzetek, Üzenetek, Értesítések és Lenémítva címmel ellátott dalok szövege a művész eddigi munkásságát foglalja össze, leírja, hogyan éli meg a népszerűséget. Stílusosan az első-harmadik és második-utolsó szám ugyanolyan hosszú, ezzel is jelezve a kettő közötti összefüggést.

Jegyzetek “A sötétséget ma feltártam.”

Középpontjába a barátnőjét és a papáját helyezi, akiknek különböző problémája van. Mérhetetlen emberutálatát zúdítja a kutyagyilkosként lefestett társadalomra.

Üzenetek (feat. Killakikitt) – “Pszichiáterhez amúgy két hetente megyek.

Összefoglalja az eddigi munkásságát rajongóktól kapott üzenetek formájában. Kifigurázza a a különböző indokokkal őt felkereső/zaklató embereket. A fent kiemelt sor pedig a „mű tételmondata”, ezzel jelzi, hogy a sok érdeklődő néhol már rohadtul zavaró üzenetei komoly fanatizmusról árulkodnak. A végén pedig csattan az ostor: „Most mér’ nem válaszolsz?” Krúbi nem indokol, csak gúnyosan ennyit ad az őt számonkérők szájába: “Meggyőződésem, hogy nincs vagy még 200 ember, aki erre kér!!”

Értesítések “Olyan édes a rapper élet.”

Szépnek tűnik a rapper élet? Hát nem az. Az értesítései között ott van a haverja (Dé:Nash), aki kikéri a véleményét egy rappel kapcsolatban, vagy például a managere, aki szétszedi a rendezetlenségért. A végén a Krúbitól már jól megszokott Krrr.

Lenémítva

Volt már valaki jógán? Sima csoportos köredzés? Igen? Na és megvan a lenyújtás egy teljesen meditatív dallamra? A Lenémítva pont ezt a szerepet tölti be a Zárolás Feloldva EP-n. Az értesítések, üzenetek hangját utánozza, ezzel is erősítve, hogy egész nap cseng és csipog a srác telefonja.

Összességében azt a képet kapjuk, hogy Krúbi egy rohadtul elfoglalt, kapós rapper, aki nem ér rá bárkinek visszaírogatni.

Mindebben megmutatkozik egyfajta bátorság és igazságérzet, ami a fiatalok körében nagy népszerűségnek örvend, nemhiába tombolnak és üvöltik a trágárnál trágárabb, mindenféle emberutálattól hemzsegő refréneket.

Krúbi a magyar hiphop fellendítésének reménycsillaga, aki nyíltan és őszintén mondja el véleményét, attól függetlenül, hogy érdekelné, mit gondolnak róla és vajon hol és mikor fogják a kritizáltak felismerni a jelentőségét és próbálják meg elhallgattatni. Amint nagyobb tömegeket fog elérni, úgyis kiderül, mennyire félnek tőle azok, akiktől ő nem.

Kiemelt kép: Lékó Tamás fotója / recorder.blog.hu