A napokban jelent meg Kollányi Zsuzsi legújabb videoklipje Új Világ címmel, ami „egyedülálló 360° technikával készült…”- írja az énekesnő hivatalon oldalán. Ez a technika bár önmagában egyedi, nem egyedüli, külföldi és hazai előadók előszeretettel alkalmazzák videóikban, ugyanis egy különleges élvezeti minőséget nyújt a nézőközönségnek, úgy érezzük, mintha mi is jelen lennénk a videóban. De vajon ez a technikai újítás valóban hozzáad a dalhoz, segíti kifejezni annak mondanivalóját vagy csupán vizuálisan számít modernnek és trendinek?
A 360°-os kép illetve videókészítés manapság nagy divatját éli mind a világporondon, mind idehaza, egyre több ilyen technikával készített videóval találkozhatunk a YouTube-on és más közösségi médiafelületeken. A technika lényege, hogy virtuálisan körbenézhetünk egy adott helyszínen, megfordulhatunk, fel-le, jobbra-balra nézhetünk, mintha csak a helyszínen lennénk. Tulajdonképpen élő szereplőjévé válunk a klipnek. Ez persze nagyon jó és izgalmas, de mennyire hatásos egy művészi értékeket kifejező zenei videóban? Úgy vélem a legtöbb esetben csak a kattintásvadászat szüli az ilyesfajta klipeket, pl. Dominika Két elem című száma is hasonlatos technikával készült, azonban a videó megnézése során ötletem se volt, miért jelent meg ez a változat.
Sajnos -véleményem szerint- Kollányi Zsuzsi videója sem ad semmilyen plusz élményt, amely alátámasztaná az elkészítés ezen módjának szükségességét. Úgy vélem, nagyon sok „zenéljük körbe a kamerát” koncepcióval találkozhatunk manapság, ami művészetileg indokolatlan, felesleges. Az első ilyen típusú hazai klip Ákos Még egyszer című számához készült, azonban a végeredmény eléggé semmitmondó lett.
Bár nem tartom rossznak az ilyen típusú zenei videókat, mégis úgy gondolom, hogy ennél sokkal több lehetőség van ebben, jobban meg lehet ragad ezen technika előnyét.
Az alábbiakban felsorolt zenekarok alátámasztják, hogy így is lehet körbeforgatni a világot:
Hello Hurricane – Aphrodite
Lukáts Márton diplomamunkájaként készült el a Hello Hurricane videoklipje, amely csodálatos atmoszférával rendelkezik. Itt ugyanis sikerült a kamerát körbeölelő sötétséget olyan mértékben kihasználni, mintha valami misztikus erőben lengene a zenekar, amire a 360 fokos megtekinthetőség csak még jobban ráerősít. A háttérbe beolvadó zenekar, vagy a fel-feltűnő női alak pedig arra készteti az embert, hogy folyamatosan pásztázza a képet.
Muse – Revolt
2025-ben járunk, amikor is aktivisták egy kisebb tömege áll ki a kiborg rendőrség ellen. Az eseményeket a kormány kicsiny kis drónjai által követhetjük végig. Nemcsak egy izgalommal teli cyberpunk világba kapunk betekintést, hanem valóban olyan érzésük lehet, mintha egy repülő robot szemszögéből láthatnánk a csetepatét. A videoklipet Guy Shelmerdine rendezte, és a technikai megvalósíthatóságban az Apple Music a Vrse.works cég segédkezett.
OneRepublic – Kids
Egy fiatal párt találkozásának történetét ismerhetjük meg, amely végül a kültéri sikátorban tartott OneRepublic koncerten való részvétellel teljesül be. A dalhoz készült egy normális és egy 360° verzió is. Úgy vélem utóbbiban sokkal jobban is sikerült ábrázolniuk, és sokkal természetesebbének hat a történetük a végétől eltekintve, ahol a találkozásukat nem feltétlenül felülnézetből kellet volna elkapni. A klipet Hal Kirkland rendezte, amelyet Mexikóvárosban egy Nokia OZO kamerával rögzítettek.
Gorillaz – Saturnz Barz
A Gorillaz Saturnz Barz című számához is két klip készült, amelyeket Jamie Hewlett rendezett. A normál 2D-s változat is remekül sikerült, de 360-as párja eszméletlenül jó és kifejezetten ötletesen adja át ennek az elborult, szörnyekkel teli háznak a sötét hangulatát. Van egy jelenet, amikor Murdoc egy kád vízben elmerül, és elkezd zuhanni a sötétségben. Itt még mi magunk is irányítjuk a képet, érezni lehet a körbeölelő fény nélküli hátteret. De számos más hasonló jelenettel van tele a klip, amelyhez nagyon sokat ad, hogy forgathatjuk a képet.
Kiemelt kép: www.recorder.blog.hu