Nyugtalanság, alvászavar, szorongás, depresszió. De vajon miért félnek annyira a diákok az iskolakezdéstől?

Az új tanév mindig új kihívások elé állítja a fiatalokat: egyre több feladat vár megoldásra, még nagyobb elvárásoknak kell megfelelni, évről évre nehezebbnek tűnik helytállni. Ráadásul napjaink teljesítménykultusza arra készteti a diákokat, hogy nem elég a jó, egyenesen a tökéletesre kell törekedni. Ez rengeteg stresszel jár, s az esetleges kudarcok egyre több félelmet táplálnak a tanulókban.

Szeptember közeledtével ismét felerősödnek az aggályok, visszatér a gyomorgörcs, úgy érezzük, hogy a nyár eleji elhatározásból, miszerint végig fogjuk tanulni a szünetet és jobbak leszünk, nem valósult meg semmi. A diákok kételkedni kezdenek, hogy talán nem lesznek képesek megbirkózni azzal, ami az új tanévben előttük áll. Ebből adódóan rengeteg diák szorong az iskolakezdés miatt, és ez az év folyamán akár fizikai tünetekhez, valamint depresszióhoz is vezethet. Sokan képtelennek tartják magukat arra, hogy az oly nagyon várt nyári szünet után visszatérjenek a padok közé. De vajon mi okozhatja ezt a félelmet, ami képes egy tanuló életét akár az első osztálytól az egyetemig végigkísérni?

Ez a fajta szorongás, amit sokan tévesen iskolakerülésnek is neveznek, már egészen fiatal korban kialakulhat. Kiváltó oka lehet, hogy életünk során először az iskolába lépve kell egyedül, szülők nélkül boldogulnunk, kisdiákként önállóságot kell tanulnunk, szembesülünk az első megpróbáltatásokkal, s nem minden diák veszi könnyen az akadályokat. Ez viszont elbizonytalaníthatja a gyerekeket, s negatív hatással lehet a továbbiakra. Tanulmányaink során, ahogy idősödünk, egyre több feladat vár ránk, tekintve csak a tanagyag mennyiségét – ezek átadása a tanároknak is komoly problémát okoz, hiszen szinte képtelenség ennyi információt besűríteni a 45 perces órákba.

 

Továbbá, a serdülőkor elérésével már nem csupán az iskolában való teljesítés okoz problémát vagy az, hogy eleget tegyünk az egyre nagyobb elvárásoknak, hanem a társas kapcsolatok is erősen befolyásolják az életünket. Sok diákot ér atrocitás az iskolában mind az osztálytársai, mind tanárai által, ami ugyancsak kiváltó ok lehet a depresszió kialakulásában. A folyamatos nyomás nem csupán az iskola falain belül nehezedik a tanulókra, hiszen otthon a szülők elvárásait sem hagyhatják figyelmen kívül. Összhangot teremteni e kettő között nem könnyű.

Összességében a legnagyobb problémát feltehetően a kudarctól való félelem okozza: sokszor nehéz megküzdeni a kihívásokkal, nem vagyunk elég biztosak, nem tartjuk elég jónak magunkat ahhoz, amit csinálunk… Lényegében azt érezzük, hogy talán ki sem bírunk még egy évet. Ellenben megnyugtatásként szolgáljon, a tanárok is hajlamosak stresszelni az új tanév beköszöntésekor, akárcsak mi, hiszen az új kezdet – legyen az iskolában, munkahelyen vagy új közösségben – sosem egyszerű.