Ahogy már reggel olvashattátok, az ‘elsőfilmes’ Nemes Jeles László alkotása, a Saul fia a második hazai produkció, melyet díjazott az Akadémia. Az este tartogatott meglepetéseket, de pár helyen bejött a papírforma.

Különleges érdekeltségünk végett a Duna élőben adta a díjátadót, a szünetekben a riporternő két Vox-os szakértővel beszélgetett. Ahogy azt a közmédiától megszokhattuk, már az első öt percben elhangzott pár baki (Richard Burtonből Tim Burton, a Creedből Rocky lett), valamint a közvetítés sem kezdődött gördülékenyen. Idén a Duna mellett az ORF is úgy döntött, hogy szinkrontolmácsot alkalmaz, szóval a tv-nézők nem élvezhették nyers valójában a műsort.

A műsorvezető szerepét Chris Rock töltötte be, aki – ahogy várható volt – nem mellőzte a rasszista megjegyzéseket, a témát pedig később is eléggé túlzásba vitték a műsor készítői, montázsokkal, folyamatos utalgatásokkal. A legrasszistább Oscar volt, amit valaha láttam. Persze erre rátett az, hogy felháborodást keltett idén a színesbőrü jelöltek hiánya.

 

A szókimondó műsorvezető: Chris Rock

 

A legelső díjat a legjobb eredeti forgatókönyvnek adták át, ezzel pedig a Spotlight ki is pipálhatta az első jelölését. Következőleg az est másik nagy esélyese, A nagy dobás is gazdagodott egy forgatókönyv díjjal, teljesen jogosan. Sam Smith kissé elcsúszott hangilag a színpadon, de szerencsére utána volt alkalmunk kiégni mosolyogni a szinkrontolmácsolás újabb gyümölcsén: Kerry Washington pedig az volt, aki a Django elszabadult. A legjobb női mellékszereplő kategória idén különösen erősre sikeredett, Rachel McAdamsen kívül igazából mindenki megérdemelten kapta volna a szobrocskát. Végül kellemes meglepetésként a 27 éves svéd színésznőt, Alicia Vikandert érte az elismerés. Szerencsére a látványtervezés, smink és jelmez kategóriákban egyaránt a Mad Max jeleskedett. Emmanuel Lubezki volt egy azok közül, akiket biztos esélyesnek tartottak, ezen a gálán pedig történelmet írt, hiszen zsinórban harmadszorra ismerték el operatőri munkáját.

A legjobb vágás különösen fontos a finálé szempontjából, és meglepő módon a Mad Max zsebelte be az aranyszobrocskát, a hangvágás és a hangkeverés után pedig már 6 darab Oscarral rendelkezett George Miller filmje. A papírforma nem mindig jött be, Alex Garland zseniális Ex Machinája megkapta a legjobb vizuális effektusokért járó díjat. Üde színfolt volt a Star Wars franchise droidjainak cameoja, valamint a minyonok kedves díjátadása is. Később egy ismét erős kategória, a férfi mellékszereplők következtek. A legnagyobb esélyesnek Sylvester Stallone számított, nekem személy szerint Bale volt a kedvenc – ahogy mindig. Nagy meglepetés ért mindenkit: Mark Rylance a Kémek hídjáért megkapta élete első Oscarját.


 

Elmúlt hajnali öt, Leonard Nimoy képe egy könnycseppet is kiváltott belőlem, de elérkezett az a blokk, amire az egész ország várt. A magyar filmtörténet egyik legnagyobb mérföldköve ez, a Saul fia megkapta a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat. 34 év után elmondhatjuk, hogy immáron két magyar Oscar-díjas film van. A Dunások nagy örömükben megbontották a stúdióban lévő pezsgőt (igazán érdekelt, mi lett volna szegény palackkal, ha a Saul nem nyer). A blokkot Lady Gaga megható előadása zárta, amit állva tapsolta az egész közönség.

Nemes Jeles László a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjjal a kezében
Nemes Jeles László a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjjal a kezében

 

Már nagyon közeledett a ceremónia vége, ahogy azt vártuk, Ennio Morricone megkapta a legjobb filmzene díját az Aljas nyolcasért – újabb álló ováció következett, az idei Oscar legmeghatóbb köszönőbeszédével. Ezután jött egy elég tiszta homoszexuális megnyilvánulás a betétdal-nyertes Sam Smith-től. Stallone mellőzése után már semmiben sem lehettünk biztosak, a legjobb rendező azonban mégsem okozott meglepetést. A „három muskétásból” Alejandro González Iñarritu vitte a legtöbbre, az egyetlen élő rendezőként, aki egymás utáni években két Oscart kapott. Szegény Guillermo.


tumblr_o2i1mtfkhc1sh02gxo1_400A színészek következtek. A jóslatok egyértelműen Brie Larsonnak kedveztek, aki végül teljesen megérdemelten megkapta az aranyszobrocskát. Egyébként az este legédesebb figurája Jacob Tremblay, Larson 9 éves partnere volt a Roomból, aki még egy kis sámlit is kapott a mikrofonhoz, mikor korábban átadott egy díjat. Hála a jó égnek a világ hype-ja véget ér: senkit sem érdekel, hogy A visszatérő közel sem a legjobb alakítása, hiszen Leonardo DiCaprio végre megkapta a szobrát. Hurrá! Azonban hiába szomorodtam el, az Akadémia bizonyos szinten bemutatott a közvéleménynek, és odaadta a legjobb film díját a remek Spotlightnak. Ezután következhetett minden néző számára a nyugodt, délig tartó alvás.


 

Így tehát egy elég furcsa évet zártunk, meglepetésekkel, lapos műsorral: de egy magyar Oscarral!

Legjobb film: Spotlight

Legjobb rendező: Alejandro González Iñárritu, A visszatérő

Legjobb férfi főszereplő: Leonardo DiCaprio, A visszatérő

Legjobb női főszereplő: Brie Larson, A szoba

Legjobb férfi mellékszereplő: Mark Rylance, Kémek hídja

Legjobb női mellékszereplő: Alicia Vikander, A dán lány

Legjobb eredeti forgatókönyv: Spotlight: Egy nyomozás részletei

Legjobb adaptált forgatókönyv: A nagy dobás

Legjobb idegen nyelvű film: Saul fia (Magyarország)

Legjobb animációs film: Agymanók

Legjobb látványtervezés: Mad Max: A harag útja

Legjobb fényképezés: A visszatérő

Legjobb jelmez: Mad Max: A harag útja

Legjobb vágás: Mad Max: A harag útja

Legjobb smink: Mad Max: A harag útja, (Lesley Vanderwalt, Elka Wardega and Damian Martin)

Legjobb zene: Aljas nyolcas

Legjobb betétdal: “Writing’s On The Wall” – Spectre (Jimmy Napes és Sam Smith)

Legjobb hangkeverés: Mad Max: A harag útja

Legjobb hangvágás: Mad Max: A harag útja

Legjobb vizuális effektek: Ex Machina

Legjobb dokumentumfilm: Amy, Asif Kapadia and James Gay-Rees

Legjobb rövid dokumentumfilm: A Girl in the River

Legjobb rövid animációs film: Bear Story

Legjobb rövidfilm: Stutterer