Sokk az európai kerékpár-óriásnál: a csőd több mint 400 munkahelyet veszélyeztet

Válság az európai kerékpáriparban

A 2024 elején elindított fizetésképtelenségi eljárás az Internetstores GmbH ellen sokkolta az európai kerékpárpiacot. A cég olyan nagy online áruházakat üzemeltet, mint a Bikester és a Probikeshop, és a fejlemény több mint 400 munkahelyet sodor veszélybe. A gondok gyökere 2023 közepe óta halmozódik: infláció, túlcsorduló készletek és visszaeső kereslet együttesen fojtogatják a szektort.

A vállalat a Signa Sports United Group (SSU) része, amely maga is inszolvenssé vált, tovább növelve a bizonytalanságot. Bár a menedzsment korábban a rendezett eljárást és a működés fenntartását ígérte, a valóságban a gondok mélyültek. A helyzet immár rendszerszintű: nemcsak egy cég botlása, hanem az európai iparág alkalmazkodási kudarca is kirajzolódik.

„A hitelezői bizottság a likvidációs lépések megkezdése mellett döntött, miközben a tárgyalások tovább folynak” – fogalmazott az eBike Newsnak egy vállalati képviselő. Ez a fordulat azt jelzi, hogy nem találtak megbízható befektetőt, aki egészben átvette volna az Internetstores struktúráját.

Túlélési példák és kivételek

A romló környezet ellenére akadnak pozitív kivételek. A Probikeshop esetében két felvásárlási ajánlatot fogadott el a lyoni Kereskedelmi Bíróság, aminek köszönhetően 28 munkahely megmenekült. Ez mégis drámai visszalépés, hiszen 2021-ben a cég 200–300 főt foglalkoztatott.

Az eset rávilágít a válság mélységére: a működőképes brandek is csak karcsúsítva lélegezhetnek fel. Az, hogy egy márka átvészel-e egy ilyen sokkot, ma már nagyban függ a rugalmas költségkezeléstől, a készletek gyors leépítésétől és a finanszírozás okos újratárgyalásától.

Hatás a dolgozókra és a piacra

A bizonytalanság minden szinten érezhető. A leépítések által érintett alkalmazottak újratervezés elé kerülnek, miközben az ágazatban egyszerre nő a kínálat és esik a kereslet. „Óriási stresszt érzek, és nem tudom, mi lesz a következő lépés” – mondta egy volt munkatárs, aki egyik napról a másikra állás nélkül maradt.

A befektetői bizalom is megingott. A széttöredezett piac, a magas finanszírozási költségek és a lassuló fogyasztás visszafogja az új beruházásokat. Ez ördögi kört teremt: a csökkenő tőkeinjekció gyengébb készletgazdálkodást, lassabb innovációt és nagyobb piaci kilengést eredményez.

Más cégek reakciói és alkalmazkodás

A krízis nem áll meg az Internetstoresnál. Franciaországban gondok jelentkeztek a Larrun, a Reine Bike és a Kiffy márkáknál is. A nagyobb szereplők különféle stratégiákat alkalmaznak: a Schwalbe a gumiabroncs-gyártást egyetlen üzembe centralizálta, míg a Scott Sports 150 millió svájci frank tőkét vont be a készletfeleslegek finanszírozására és a működés folytatására.

Ezek a lépések a költségek leszorítását és a likviditás biztosítását szolgálják. A középtávú túlélés kulcsa az, hogy a cégek gyorsan igazítsák a készleteket a valós eladási pályához, miközben megőrzik a márkák értékét és ügyfélbázisát.

Lehetséges mentőövek és esélyek

Van még remény néhány üzletág megmentésére. A Fahrrad.de, a Bikestar és a Brügelmann esetében a következő hetekben körvonalazódhat megoldás. A cél a működőképes egységek leválasztása, az adósságteher csökkentése és a fenntartható növekedés újraindítása.

A vásárlói bizalom visszaszerzéséhez hiteles, világos ütemterv kell. A rövid távú árpromóciók önmagukban nem elegek; a piaci szereplőknek az ellátási lánc átalakítására, az e-bike szegmens rugalmasabb kínálatára és a szolgáltatási ökoszisztéma (szerviz, alkatrész, garancia) megerősítésére kell törekedniük.

Mi vezetett idáig? Kulcstényezők

  • Túl gyorsan felhalmozott készletek a járvány utáni keresleti hullámra építve
  • Magas infláció és megemelkedett finanszírozási költségek
  • Keresletváltás a prémium e-bike szegmens felé, eltérés a portfóliótól
  • Töredezett európai piac, korlátozott méretgazdaságosság
  • Váratlan logisztikai és beszállítói zavarok

Kilátások és tanulságok

A mostani eset nem csupán egy vállalat kudarca, hanem annak jele, hogy a szektor új játékszabályok felé halad. A skálázás és a finanszírozás eddigi modelljei nem illeszkednek a lassuló és kiszámíthatatlan kereslethez. Aki túl akar élni, annak egyszerre kell költséget faragni, ügyfélélményt fejleszteni és operációt digitalizálni.

A közpolitikai környezet is számít: a városi infrastruktúra, az adókedvezmények és a mikromobilitás támogatása felgyorsíthatja a helyreállást. Ha a városok biztonságosabb útvonalakat és célzott ösztönzőket kínálnak, a kerékpározás újra a mindennapok nyertesévé válhat.

Záró gondolat

Az Internetstores válsága figyelmeztető jel az egész európai iparágnak. A piaci túlélés kulcsa most a fegyelmezett készletmenedzsment, a rugalmas finanszírozás és a vevőközpontú innováció. Ha ezek a feltételek teljesülnek, a kerékpárpiac képes lehet új egyensúlyt találni – kevesebb kockázattal, stabilabb növekedéssel, és több tartós munkahellyel.

Szólj hozzá!