Ez a szó hamarosan eltűnik a magyar ellenőrzőkből – és teljesen megváltoztathatja az iskolát, ahogy ismerjük

A magyar közoktatásban közel állunk egy olyan változáshoz, amely elsőre aprónak tűnhet – de alapjaiban rengetheti meg a diákokhoz és tanuláshoz való viszonyunkat.

Egy olyan szóról van szó, amely generációk óta ott szerepel az ellenőrzőkben, félévi értesítőkben és bizonyítványokban.

Ez a szó: “szorgalom”.

A Belügyminisztérium alá tartozó köznevelési államtitkárság és több reformjavaslatot kidolgozó szakmai csoport is javasolja, hogy a jövőben ne szerepeljen a „szorgalom” külön értékelendő kategóriaként a tanulói dokumentumokban.

Miért tűnne el egy ennyire alapvető fogalom – és mit jelentene ez a gyakorlatban?

„Szorgalmas volt, de gyenge” – egy ellentmondásos értékelés vége?

A „szorgalom” értékelése régóta problémás pont a magyar oktatásban. Tanárok gyakran pontozzák egyfajta „magatartásként”, mások szerint viszont teljesen szubjektív — sokszor nem világos, mi alapján kap valaki jeles vagy épp elégséges szorgalmat.

„A szorgalom szó alatt mindenki mást ért. Van, ahol az aktivitást, máshol a házi feladatok minőségét, máshol pedig az órai részvételt pontozzák. Ez nem következetes, és gyakran demotiváló” – mondja egy budapesti tanár.

Szakértők szerint a „szorgalom” eltörlése nem azt jelenti, hogy a tanulói hozzáállás többé nem számít — hanem hogy azt más, árnyaltabb módszerekkel kellene értékelni, például szöveges visszajelzéssel, önreflexióval vagy portfólióval.

Mit jelentene ez a gyakorlatban?

A változtatás azt jelentené, hogy a félévi és év végi értékelő lapokon nem lenne külön oszlop vagy kategória a szorgalomra. Ehelyett a tanuló előmeneteléről, erőfeszítéséről a pedagógus részletes szöveges értékelést adna – vagyis nem egyetlen szóval minősítené a teljes évet.

Ez közelebb hozná a magyar rendszert a nyugat-európai és skandináv modellekhez, ahol nagyobb hangsúlyt kap a tanulási folyamat, mint az egyszerű eredmény.

„A diákok nem egyenletek. Nem lehet őket négyes szorgalommal és kettes tanulmányi átlaggal definiálni” – mondja egy oktatáskutató.

Túlélheti-e a magyar iskola a „szorgalom” szó nélkül?

A vita természetesen megosztja a közvéleményt. Sokan úgy érzik, hogy a „szorgalom” eltörlése relativizálná az erőfeszítést, és eltüntetné azokat az értékeket, mint a kitartás, fegyelem és munkamorál.

Mások viszont úgy vélik, a jelenlegi formájában ez a kategória nem más, mint elavult, poros adminisztrációs reflex – és ideje volna helyette valódi visszajelzést adni.

Összegzés

A „szorgalom” mint értékelési kategória eltűnése többről szól, mint egy szó sorsáról. Egy mélyebb, rendszerszintű szemléletváltás első jele lehet – abban, ahogy a tanulásra, a diákokra és az iskolai sikerekre tekintünk.

És a kérdés most már nem az, hogy szorgalmas volt-e valaki — hanem az, hogyan fejlődött, mit tanult, és mit vihet tovább az iskolából az életbe.

Szólj hozzá!