Egy levéltárban talált fotó bizonyítja: Magyarországon már az 1800-as években kísérleteztek repüléssel

Egy történelmi szenzáció rázta meg a tudományos közösséget: a Magyar Nemzeti Levéltár egyik eldugott dobozában olyan fényképet találtak, amely alapjaiban írhatja át a repülés magyar történetét.

A fekete-fehér, megsárgult fotón egy furcsa szerkezet látható, amely meglepően hasonlít a mai repülőgépekre – pedig több évtizeddel a Wright fivérek híres repülése előtt készült.

A kutatók szerint a kép valószínűleg az 1890-es évek elejéről származik, és egy ismeretlen magyar feltaláló első kísérletét örökítette meg.

Egy poros doboz, amely megváltoztathatja a történelmet

A felfedezés teljesen véletlenül történt.

A levéltár egyik munkatársa, Farkas Zoltán, digitalizálás közben talált rá a feliratozatlan, sérült negatívra.

Amikor a képet nagy felbontásban előhívták, egy szántóföld közepén álló, hatalmas szárnyas szerkezet tűnt elő a homályból.

„Először azt hittük, hogy valamilyen mezőgazdasági gép lehet.
De amikor megláttuk a farokrészt és a propellerszerű alkatrészt, mindannyian elnémultunk.”
– mesélte Farkas, aki azóta is vezeti a kutatást.

A kép hátoldalán egy halvány felirat is olvasható:

„Kísérlet – 1892, Szolnok mellett.”

Ez a rövid megjegyzés elég volt ahhoz, hogy a kutatók történelmi nyomozásba kezdjenek.

Ki lehetett az ismeretlen feltaláló?

A levéltári anyagok alapján a szakértők arra gyanakodnak, hogy a szerkezet tervezője Kalmár István lehetett, egy szolnoki születésű mérnök és órásmester, aki „repülő masinán” dolgozott a 19. század végén.

Kalmár neve korábban csak néhány helyi újságcikkben bukkant fel, de most úgy tűnik, hogy ő lehetett a magyar repülés egyik elfeledett úttörője.

A fényképen látható szerkezet fából és vászonból készült, két hatalmas szárnnyal és egy rudazatos irányító karral.

A konstrukció meglepően hasonlít azokra a modellekre, amelyeket a Wright testvérek csak több mint tíz évvel később kezdtek el építeni.

A kép elemzése során a kutatók apró részletekre lettek figyelmesek: a földön húzókötelek, a háttérben pedig három ember, akik valószínűleg segédkeztek a kísérletben.

A tudósok szerint hiteles a felvétel

A Magyar Tudományos Akadémia fotórestaurátorai szénizotópos vizsgálattal és papíranyag-analízissel is megerősítették, hogy a kép valóban az 1800-as évek végéről származik.

Semmi sem utal hamisításra, és a fotóanyag megegyezik a korabeli magyar fényképészeti technikákkal.

A szakértők szerint, ha a képen valóban Kalmár szerkezete látható, akkor Magyarország évtizedekkel megelőzhette a világot a repülés kísérleteiben.

A feltaláló munkásságáról azonban semmilyen más dokumentum nem maradt fenn, ami csak növeli a rejtélyt.

„Ez a fotó az egyik legizgalmasabb történelmi nyom, amivel valaha találkoztunk.
A magyar technikatörténet egy elfeledett fejezete nyílhat meg előttünk.”
– mondta dr. Horváth András, a levéltári kutatócsoport vezetője.

Miért tűnhetett el a nyoma?

A szakértők több lehetséges magyarázatot is felvetnek arra, miért merülhetett feledésbe ez az úttörő kísérlet.

A 19. század végén Magyarországon még nem létezett olyan technikai háttér vagy finanszírozás, ami lehetővé tette volna a folytatást.

Ráadásul a korszak politikai és gazdasági viszonyai sem kedveztek a tudományos kísérleteknek.

Az sem kizárt, hogy a próbálkozás tragikusan végződött, és a projektet szándékosan titkolták el, nehogy nevetség tárgyává váljon.

Egy biztos: a fotó létezése most új lendületet adott a magyar kutatóknak, akik további archív anyagokat keresnek Kalmár életéről és a szerkezetről.

Új fejezet a magyar tudomány történetében

A levéltár vezetése már bejelentette, hogy a fotót nyilvánosan is kiállítják a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban, ahol a látogatók nagy felbontásban is megtekinthetik.

A kép mellé egy interaktív kiállítás is készül, amely bemutatja a 19. századi magyar feltalálók ismeretlen találmányait.

A kutatás következő fázisában a szakértők 3D-s modellt készítenek a szerkezetről, hogy megkíséreljék rekonstruálni, hogyan működhetett.

A cél az, hogy bebizonyítsák: Magyarország is ott volt a repülés hőskorának kezdetén – csak a történelem feledésbe borította a neveket.


A felfedezés most újraírhatja azt, amit a repülés történetéről gondoltunk.

Lehet, hogy a világ első repülési kísérletei nem Amerikában vagy Franciaországban, hanem egy magyar szántóföldön kezdődtek – egy férfival, aki hitt abban, hogy az ember képes felemelkedni a földről.

Szólj hozzá!