2018. június 5-én, nem sokkal a színházi évad vége előtt tartotta meg sajtótájékoztatóját a szombathelyi Weöres Sándor Színház igazgatója, Jordán Tamás; a direktor ismertette a színház következő szezonra tervezett, számos újdonsággal és meglepetéssel fűszerezett, mégis önmagához hű programjait.

Tízéves a színház

A tizedik, jubileumi évad a végéhez közelít. Az elmúlt évekhez hasonlóan idén is sajtótájékoztató keretében értékelte, valamint az elkövetkezendő színházi év tervezett menetét is a köz tudatára adta a szombathelyi teátrum vezetősége és sajtóreferense. Jordán Tamás visszatekintett a tíz évvel ezelőtti, indulási- és az azt követő korai évekre, amelyekben – ahogy fogalmazott – számos akadályon kellett túljutnia az intézménynek. Korábban Szombathelyen nem volt színház, így a helyi közösségnek is alkalmazkodnia kellett az új helyzethez: színházlátogatóvá és érdeklődővé kellett válnia az eddig csak más városokban elérhető lehetőség iránt. A rendezők, a színészek, a színház összes dolgozója (ahogy Jordán Tamás utal rájuk: „mi”) azonban együttesen létrehozott egy koncepciót, amelyben lefektették azokat az alapköveket, amelyekre egy sikeres vállalkozás felépülhet. A színház minden tagja tudta, hogy mik azok a művészi értékek, amelyekre felesküsznek, amelyekhez hűek maradnak. Valószínűleg ez egy tartós elképzelés, hiszen a WSSZ a mai napig elszántan igyekszik a színvonal fenntartására, az újdonságok befogadására a szélesebb körű szakmai ismertség felé.

A hamarosan véget érő évadra utalva a színház igazgatója kifejezte örömét, amelyet az okozott, hogy a jubileumi évet alkalomhoz méltóan, telt házas és óriási sikert arató darabokkal zárhatják. Kiemelte A salemi boszorkányok című drámát, amelyet eddig 5636 néző tekintett meg, sikerére pedig úgy utalt, hogy az szinte felér egy musicalével. Megtudhattuk azt is, hogy Jordán Tamás személyes kedvence pedig A kék pék, amelyet nézve szerinte mindenki egy kicsit újra gyermekké válik. A legnagyobb meglepetést pedig Czukor Balázs és Surányi Nóra darabja, a Home Bank okozta számára, ami a következő évben is részét képezi majd a színházi repertoárnak. A Home Bank mellett a már 87 előadást megélt A dzsungel könyvétől, A Grönholm-módszertől, a 2009 óta játszott A jó pálinka itassa magáttól, A kék péktől, A padlástól, A salemi boszorkányoktól és az Egy bizonyítás körvonalaitól sem kell búcsút vennünk, hiszen a jövő évben is a színen maradnak.

Fotó: Horváth Tünde

Említésre került a 2017/2018-as évad Thea-tér programjainak sikere is: 63 rendezvényt tartottak meg idén, melyeken összesen 6443 érdeklődő vett részt. Többek között irodalmi- és önálló estek, kiállítások, könyvbemutatók várták a közönséget. Jordán Tamás szerint a színház nem csak egy hely, ahova beülünk, hogy megnézzünk egy előadást, majd távozzunk, hanem egy olyan tér, amelyben a kultúra ezen területén örömüket lelők együtt szórakozhatnak, együtt élhetnek át különböző élményeket, amelyekre máshol nem lenne lehetőség, és ahol mindenki otthon érezheti magát. A Thea-tér programjai is nagyszerű lehetőséget biztosítanak ennek, hiszen keretein belül több műfaj, számos alkotó és különböző művészeti ágak éteri randevújának lehetünk tanúi. A következő évi tervezet is színvonalas rendezvényekkel kecsegtet; folytatódik a Miért szép? sorozat, lesznek közönségtalálkozók, kiállítások, „Nyitott színház” programok (Színházak éjszakája, Advent a WSSZ-ben és Ünnepi könyvnap a színházban), valamint külső partnerekkel való együttműködésben létrejövő események (például a Belvárosi Líra Könyváruházzal, az ELTE SEK-kel, a Balogh József Öröksége Alapítvánnyal), de érkezik majd a Reményik Suliszínház is a tőle megszokott színvonallal.

Értsd meg, egy madárnak muszáj repülnie!”

Úgy tartják, a színészek átlagosan 7-8 évig maradnak egy városban, ezután szükségük van új impulzusokra és (szó szerinti) levegőváltozásra, hogy saját művészi énjük és az országos színházi élet vérkeringése is mindig frissen csobogó maradhasson. Természetesen sok esetben nehéz elengedni egy-egy szeretett kollégát, de ilyenkor Jordán Tamás egy képregénybeli idézettel emlékezteti magát a változás természetességére: „Értsd meg, egy madárnak muszáj repülnie!”. A szombathelyi társulattól idén négy színművész búcsúzik: Bánfalvi Eszter, Bányai Kelemen Barna, Mertz Tibor és Vass Szilárd. Természetesen érkeznek új művészek is: a 2017-es Story-gálán az Év Színésznője-díj nyertese, Gubík Ági, az évadban kisebb szerepekben már bemutatkozott Nagy-Bakonyi Boglárka és Dunai Júlia, valamint Antal D. Csaba, akit először a Karneválszínházban láthat majd a közönség.

Fotó: Horváth Tünde

A 2018-as Karneválszínház Valló Péter rendezésében Alain-René Le Sage: Szerelmi üzletek (Turcaret) című vígjátékát mutatja be, melyre a jegyek már június 11-től kaphatóak. Láthatjuk benne fellépni Nagy Cilit, Bezerédi Zoltánt, Kálmánchelyi Zoltánt, Orosz Róbertet, Németh Juditot, Alberti Zsófit, Antal D. Csabát és Jordán Tamást is. Az előadások augusztus 16-tól 20-ig, valamint 24-én és 25-én lesznek megtekinthetőek. Nyáron a Volpone című komédia is képviselteti magát és a WSSZ-t a Városmajori Színházi Szemlén a fővárosban, valamint a nyíregyházi Vidor Fesztiválon.

A nyári programok és az őszi évadszakasz tervei előtt az igazgató kitért a különböző elnyert díjakra és egyéb hírekre is. 2018-ban Bajomi Nagy György elnyerte a Jászai Mari-díjat, 2017-ben Jordán Tamás a Vidor Fesztiválon az Életműdíjat, a Vidéki Színházak Fesztiválján Hartai Petra az Ivanovban nyújtott teljesítményéért a legjobb női alakítás díját kapta. Szintén a múlt évhez köthető az a szerződés, ami a jövőben is meghatározó lesz a Weöres Sándor Színház életében: az intézmény csatlakozott a negyven európai színházat egybefoglaló Európai Színházi Konvencióhoz (ETC). A konvencióban a színházi szakemberek tapasztalatcseréjére, új módszerek kidolgozására, egymás munkájának megismerésére nyílik lehetőség. A szintén tavalyi csatlakozású YOUNG EUROPE III. programban pedig a düh tematikáját feldolgozva készül ifjúsági előadás egy berlini és egy amszterdami színházzal együttműködve. Az ETC rezidensi programjának keretében majdnem egy hónapon át dolgozott egy angol rendező, Stephen Bailey Szombathelyen, aki A salemi boszorkányok próbafolyamatában működött közre, az itt szerzett tapasztalatairól pedig még blogjában is beszámolt. Az ETC-nek köszönhetően jövőre két külföldi rendező is megkezdi közös munkáját a társulattal, hogy egy-egy kortárs darabot mutathassanak majd be.

Évadtervek

A 2018/2019-es évaddal a szombathelyi színház tizenegyedik évébe lép, az őszi és tavaszi bérlet a következő előadásokkal várja majd a közönséget:

2018 ősz-tél

Nyikolaj Vasziljevics Gogol: A revizor
Rendező: Mohácsi János
Euripidész: Médeia (tragédia)
Rendező: Lukáts Andor
William Shakespeare: Titus Andronicus
Rendező: Pálfi György
Robert Harling: Acélmagnóliák
Rendező: Nagy Cili

2019 tavasz

Mark Haddon-Simon Stephens: A kutya különös esete az éjszakában
Rendező: Réthly Attila
Székely Csaba: Öröm és boldogság
Rendező: Alföldi Róbert
George Bernard Shaw: Sosem lehet tudni
Rendező: Valló Péter
Terry Johnson: Diploma előtt
Rendező: Bálint András

Fotó: Horváth Tünde

Végül két igazi „színházas csemegét” szeretnék említeni, amelyek valódi friss lendülettel fogják gazdagítani a 2018/2019-es évadot. Matusek Attila rendezőként mutatkozik be június 17-én Dennis Kelly: DNS című darabjával, amely a fiatal színész-rendező szerint a mai ifjúság problémáit vizsgálja, nekik és róluk szól, a kirekesztettség és a sérelmek kialakulásának okait és majdani következményeit körbejárva.

Czukor Balázs és Surányi Nóra alkotópáros új munkája a szülés-születés témáját boncolgatja, amellyel egy olyan kérdést feszegetnek, ami ugyan mindennapos szinten van jelen az életben, mégis az elvárhatónál kevesebb figyelmet szentelünk neki. A mű egy úgynevezett résztvevői/közösségi színházi előadásban fog testet ölteni, ami leegyszerűsítve annyit tesz, a lakosság, a szombathelyi közösség bevonásával készítik el a darabot. A nem hagyományos „castingra” bárki jelentkezhetett, hogy a témát érintő történetét megossza a készítőkkel. Surányi Nóra és Salamon Juli együtt dolgoznak azon, hogy ezeket a történeteket kibontsák, összefűzzék, hogy majd felhasználhassák az írási folyamathoz. Fő céljuk, hogy a műben minél több hang szólalhasson meg a témát illetően, valamint kiderüljön, mi a gyermek és az édesanya szerepe a születésben, mi az, ami a nőt nővé teszi a feldolgozott, valós történetek alapján. Természetesen a férfiak szerepe is éppoly fontos lesz, róluk is szól: például Kálmánchelyi Zoltán is képviseli majd őket a színpadon. Érdekesség, hogy a közösségi színház keretében a jelentkezők egy része színészként, színpadi résztvevőként is funkcionál majd.

Az előttünk álló szezon éppúgy ígér üdeséget és szokatlant, mint klasszikus hagyományosságot, s mintha személyesen mindenkinek tartogatna egy-egy programot, úgy invitál mindannyiunkat egy közös kirándulásra a kultúra Vas megyei szigetén.