„A lélek gondjaihoz a művészet a kulcs”- Ruben Brandt, a gyűjtő filmkritika

Korsós Brigitta Bodza 2018. nov. 23. 0 5

Azt álmodtam, hogy egy zakatoló vonat elől éppen megmenekülő csiga vagyok. Egy eltemetett emlék fizikai testet öltve, szürreális látomásokkal kísérve egy szürreális valóságban. Azt álmodtam, hogy én vagyok Ruben Brandt: a világhírű pszichológus, aki mindenkit meg tud gyógyítani, csak önmagát nem.  

Dr. Ruben Brandt, a művészetterápia neves képviselője különleges módszert alkalmaz páciensein: a világtól elvonulva, egymással és a problémáikkal összezárva, szituációs gyakorlatokkal töltik rehabilitációs időszakukat. Ám mint kiderül, a doktor maga is segítségre szorul: gyerekkorától kezdve borzalmas, szürreális rémálmok és hallucinációk kísértik, a skizofrénia korai stádiumának jeleit sejtetve. A borzalmas jelenések témája furcsamód a művészettörténet híresebb festményei köré fonódnak, így hol Botticelli Milói Vénusza rántja magával a mélybe Rubent, hol Andy Warhol Elvisei hívják kísérteties párbajra.

Forrás: www.facebook.com/RubenBrandtagyujto/

Egy sorsszerű alkalommal különleges társaság verődik össze Brandt páciensei között, akiknek, mint kiderül, minden tehetségük megvan rá, hogy egy tökéletes bűnbandává álljanak össze. Hogy segítsenek a doktornak saját félelmei legyőzésében, betörnek a világ nagy múzeumaiba, és ellopják Rubennek a rémálmaiban kísértő festményeket.

“Birtokold a problémát, hogy leküzdhesd!”

Az akció kezdetben izgalmas szórakozás a csapat számára, sőt, látszólag mindenkinek gyógyító hatással van a lelki sebeire: viszont felforrósodik a talaj, amikor óriási vérdíjat tűznek ki a titokzatos Gyűjtő és bandája fejére, így a rendőrségen kívül a világ alvilági alakjai is felfigyelnek rájuk. Egy amerikai nyomozó – Kowalski – veszélyesen közel kerül a tolvajbandához, mit sem sejtve, hogy mekkora titkot fedez majd fel saját magáról is…

A Ruben Brandt már az egészen egyedi történetével is lebilincselő, intellektuális és szórakoztató síkon is kielégítő, emellett egy olyan izgalmas, még mindig kevéssé ismert témát jár körül, amely nemcsak a pszichológusok fantáziáját ingerli: az álmok és a tudatalatti kérdéskörét. Az egyetlen hiányérzet a film lezáratlan vége alatt érezhető, amely bár megadja a szabad asszociáció lehetőségét, valahogy egy elvarratlan szál, egy nagy következtetés levonásának beteljesítetlen ígéreteként hat.

A Ruben Brandt esetében vizuális téren is egy igazi csemegével van dolgunk: legyen szó az egészen sajátos, kissé szürrealista stílusáról, vagy a végletekig kidolgozott apró részletek sokaságáról. Hiszen az animáció szinte minden képkockája zsúfolásig tele van művészettörténeti utalásokkal, amelyeknek még az edzettebb szemek is csak a töredékét ismeri fel. A jelenetek túlnyomó többsége történelmi festmények helyszíneit és karaktereit eleveníti fel, de számtalan filmes utalásba is ütközhetünk, valamint számos történelmi, ikonikus plakát is felsejlik a háttérben.

Forrás: https://www.facebook.com/RubenBrandtagyujto/

Már a film legelején, egy üldözési jelenetnél is több száz ilyen utalást fedezhet fel a néző: hol Degas Abszintivója mellett rohannak el hőseink, hol Eizenstein Rettegett Ivánjának egyik kultikus jelenetén futnak keresztül. Ezek mellett még számos kulturális, politikai és egyéb apró utalás van elrejtve a képekben, ilyen a Danielle Steel könyvborítókról ismert, jellegzetes betűtípussal írt Deep Sleep, de még a Kétfarkú Kutya Párt logójának sajátos variációja is felcsillan egy laptop matricáján. Külön élvezet az egyes érzések, tulajdonságok és állapotok remekül kigondolt vizuális reprezentációjának felismerése: ilyen például a skizofréniára dupla nyakkendővel és páratlan cipővel való utalás.

Az animáció további erősségének írható fel a zeneválasztás is, amely roppant hatásosan erősíti fel a megjelenített hangulatokat, legjobban talán a meditatív jelenetek érzelmi töltetében. Kiemelést illet még az alkotás szinte lírai nyelvezete: érdekesség, hogy bár a film magyar, a dialógusok eredetileg angol nyelven íródtak, a fordítás pedig az egyik legnépszerűbb magyar kortárs költő és műfordító, Závada Péter keze alatt született.

Összességében a Ruben Brandt egy kellemes csalódás lehet majd sok nézőnek, hiszen egy mélyen rétegelt, izgalmas, remek műről van szó; Milorad Krstic, a film rendezője pedig jogosan lehet büszke rá, hogy egy újabb kiváló alkotással gazdagította az elmúlt évek kiemelkedő magyar mozifilmjeinek, és a nagy múltú animációinak sorát.

Hivatalos Facebook-oldal.

Kiemelt kép: www.facebook.com/RubenBrandtagyujto/

Tags: a gyűjtő, animáció, animációs film, film, filmkritika, Milorad Krstic, Ruben Brandt, Závada Péter Categories: FILM
Related Posts