Kezdőlap Blog Oldal 344

Csináljuk újra! – avagy Disney és a live-action remake

„Live-action? Remake? Mi a csudát jelentenek ezek?!” – tette fel a kérdést egy ismerősöm, amikor érdeklődtem, hogy mi a véleménye a legújabb filmes trendekről.  Egy kis tudásbővítés érdekében meg is magyarázom, mit takarnak ezek a hasznos és divatos angolszász kifejezések.

A „live-action” élő szereplővel forgatott jelenetet, filmet jelent, a „remake” pedig annyit tesz: feldolgozás. Ma a filmiparban elég elterjedt jelenség az élőszereplős újraforgatás, így ezeket a kifejezéseket arra a mozifilmre használják, ami egy régebbi mese- vagy animációs film újradolgozásával dobnak filmvászonra- mindezt hús-vér szereplőkkel. Nevezhetjük ezt egyfajta újragondolásnak, vagy a mese komplett áthelyezésének a mai világba. Rengeteg mesefilm és animációs film készült az elmúlt egy évszázad alatt, és nyíltan ki kell mondani, hogy mára mintha elfogytak volna az ötletek. Ez nem szégyen, hiszen minden véget ér egyszer, és az sem baj, ha ezeket átdolgozva újra közönség elé viszik. Egyesek szerint ez inkább egy tiszteletadás a “Mesék Királya”, vagyis Walt Disney előtt.

Fotó: Yahoo

De miről is van szó? A live-action remake-elés (továbbiakban mondjuk feldolgozásnak) a 21. században, azon belül is az elmúlt 8-10 évben kezdődött elterjedni. A siker hevében sorról-sorra jelentek meg a következők, példákkal alátámasztva: Hamupipőke (Cinderella), Csipkerózsika (Maleficent), A dzsungel könyve (The Book of Jungle), A szépség és a szörnyeteg (Beauty and the Beast), és még folytathatnánk a sort, mivel nem rég jelentették be az Oroszlánkirály, a Hófehérke és a Hét Törpe, valamit a Mulan feldolgozásának várható megjelenését. Ezeknek a filmeknek az elkészítése legalább olyan nehéz feladatnak bizonyul, mint egy könyv alapján elkészíteni egy mese- vagy animációs filmet, hiszen a körülmények hasonlóak: van egy forrás, amiből meríteni kell.

Fotó: youtube.com

Alapvetően két irányelv elfogadott ebben a tekintetben: az első, egy olyan film elkészítése, ahol a leglényegesebb részleteket emelték ki és a kevésbé fontosakat vagy kihagyták, vagy háttérbe szorították. A másik pedig ennek szöges ellentéte, vagyis minden elem és részlet pontos és élethű ábrázolása a vásznon. Ilyen a nemrég megjelent A szépség és a szörnyeteg.

De találkozunk olyan adaptációval is, ami egy másik szemszögből mutatja be a történetet, gondolok ezalatt a Csipkerózsika sztorijából készült Maleficent, azaz Demóna című 2014-es fantasy filmre. Ebben a történet nem a fiatal, örökalvó lányról szól, hanem az őt megátkozó boszorkányról, Demónáról, az ő szenvedéséről és életéről.

Volt bátorságom és körbekérdeztem pár embert, hogy mi a véleménye erről a folyamatról? Elég megosztó volt a válasz. A célcsoportom a gyermekes anyák, apák voltak, hiszen gyermekeik által ők is részesei ezeknek a audiovizuális élményeknek. Voltak olyanok, akik nagyra becsülték a feldolgozásokat, míg mások ellenezték és az eredeti meséket preferálták. De hát nem így van ez mindennel a világunkban? Mindig vannak olyanok akik szeretnek megmaradni a komfortzónájukban, de sokan inkább nyitnak az új dolgok felé.

Fotó: the-crypt-of-randomness.tumblr.com

Annyit kimondok; ez egy nagyon merész feladat, hisz kétszer ugyanolyanra megcsinálni valamit egyenlő a lehetetlennel, gyakran nem is sikerül, de tujduk, hogy egy adaptációnak nem is ez a dolga. Másrészről megvan a live action remake-nek az a varázsa, hogy közelebb hozza hozzánk a mesék világát. Az, hogy egy élő, hús-vér ember varázsol, csodákon megy keresztül, megadja a mai 21. századi embernek is azt az örömöt, hogy mégegy alkalommal újra gyermek lehessen, álmodozhasson és érezze azt, amit egykoron gyerekként az animációs filmek és mesék alkalmával átélt.

Ukulele, az instant boldogság hangszere

Egyre gyakrabban lehet vele találkozni, de nem is véletlen, hogy ő lett a nagy közösségek kis kedvence: csöppségével és kedves hangjával instant boldogság ez a hangszer. Sok szép megnevezést hallottam már: hívták balalajkának, kis gitárnak, de naaaagy gitárnak is, most viszont inkább maradjunk az ukulelénél.

A hangszer polinéz eredetű, neve hawaii nyelven „ugróbolhát” jelent. Az 1800-as években született, azóta pedig egyre nagyobb hírnévnek örvend.

A gitár hat húrjával ellenben egy ukulelének négy nejlon húrja van (az első példányokat még macskabéllel húrozták fel, szerencsére azóta már állatbarátabb megoldást használnak a hangszerkészítők). Eredetileg négy méretben fordult elő: szoprán, koncert, tenor és bariton, ma viszont már találkozhatunk szopranínó (extra kicsi) és basszus verziókkal is. Utóbbiak a legnagyobbak, a basszusgitár feladatát látják el. Ezeken kívül létezik guitalele, banjolele, mandolele, meg ki tudja milyen más hangszerrel fuzionált még. Találkozhatunk műanyag ukulelékkel is, ezek általában jóval olcsóbbak, mint a fa verziójuk – a minőségtől függően az ár is nagyon változó: az 5000 ft-os valószínűleg nem szól olyan jól, mint az 50 ezres társa, de a kezdéshez nyilván elég a spórolósabb változat is.

Egy jó tanács: ha ráveszed magad, hogy megtanulj rajta, mindenképp kezdd a Somewhere over the rainbow-val. Egyrészt, tényleg alap, másrészt, nagyon sokszor fogják kérni tőled. Na meg persze elmaradhatatlan az I’m Yours című Jason Mraz-szerzemény, fesztiválokon akár ingyen sört is kaphatsz, ha eljátszod (bizony, megtörtént). Ráadásul nem is kell profinak lenni, ha tudod kísérni a dalt, már az is nagy sikert arat. Praktikus, mert pici, így akárhova jöhet velünk: George Harrison mindig hordott magánál kettőt, hogy legyen kivel zenélnie.

Maga a hangszer komolynak nem nevezhető, de a 80-as években alakult Ukulele Orchestra of Great Britain tett egy kísérletet a komolyzenére. A zenekar azóta is együtt dolgozik, az ukulele minden formája fellelhető benne, és a zenei palettájuk is iszonyatosan színes: játszanak Csajkovszkijt, Kate Busht, de Nirvanát is.

Nagyon jól összehozza az embereket ez a kis hangszer: akár egy fesztiválos baráti zenélgetés közben gyorsan összegyűlhet körülöttünk a lelkes közönség. Előfordult már, hogy egy csapat középkorú skinheaddel énekeltünk Ocho Machót. Tanulság: vegyél egy ukulelét, és rájössz, hogy bármi megtörténhet.

Csak úgy SPRICCeltek a jelzők a SEK Irodalmi Műhely évadzáró estjén

Kedd este tartotta évadzáró estjét a SEK Irodalmi Műhely. A rendezvény vendége ezúttal Barták Balázs egyetemi docens volt, a helyszín pedig Szombathely egyik legújabb és legjobb hangulatú kocsmája, a Spricc. 

Az idei évben harmadik alkalommal vehettünk részt a szombathelyi ELTE SEK hallgatói által létrehozott SEK Irodalmi Műhely rendezvényén. Ezelőtt egy rendhagyó alkalom keretei közt a budapesti központ hallgatói is leutaztak, hogy megtapasztalják a helyi irodalmi atmoszféra gyönyöreit. Akkor a rendezvénynek az egyetemi Campus Clubb adott helyet, amely során a korábbiakban soha nem tapasztalt tömeg gyűlt össze, számos lelkes és tehetséges költőpalántával és az őket káprázattal figyelő irodalomkedvelővel.

A tegnapi Sp(r)icces estén (talán a vizsgaidőszaknak is „köszönhetően”)  a korábban megszokott bensőséges és családias hangulat köszöntött vissza, a műhely megszokott magja képviseltette magát. Igaz, most elmaradtak a pörgős, zajongós mozzanatok, de ezt teljes mértékben kárpótolták a háttérben fel-felcsendülő pszichedelikus rockdallamoktól (is) fűtött, már-már filozofikus eszmecserék.

Fotó: Lutor Katalin

A szervezők újító ötletként az est középpontjába Ernest M. Hemingway Fiesta című regényét helyezték (mindenkinek ajánlani tudjuk nyári olvasmányként), melynek történetéről és gondolatiságáról folytatott beszélgetést Kocsis Marcell (főszervező) és Barták Balázs (egyetemi docens) vezényelték le. A 19 órakor kezdődő Műhely nagyjából felét szánták a világirodalom legnagyobbjai közt méltán emlegetett óriás „kisregényére”, majd következhetett a Fiesta utáni siesta. Ahogy megszokhattuk, a résztvevők nagy része hozott magával saját költeményeket is, amelyek egytől egyig felolvasásra, majd terítékre kerültek. Természetesen nem maradhattak ki az estéből az Újvilág utca dallamai sem, ezek az ősbemutató jellegű zenélések szorosan hozzánőttek az Irodalmi Műhely légköréhez.

Fotó: Lutor Katalin

Kocsis Marcell megjegyzése: „Az est ugyan teljesen más irányba kanyarodott, mint amire számítottam, de mindenképpen tanulságos volt. Barták tanár úr kendőzetlenül és őszintén szedte ízeire a bemutatott verseket, mindenki kénytelen volt elhagyni megszokott komfortzónáját. Barátként hajlamosak vagyunk elhallgatni nemtetszésünket, ezen a jövőben változtatni kell, nem egymást ünnepelni, hanem meggyúrni gyűlünk össze. Ha ennek parázs vita az ára, akkor azt okos mederben maradva fel kell vállalni a továbbiakban!”

Az rengeteg mű közül most Lutor Katalin versét hoztuk el nektek ízelítőnek:

engedi a színét

hiszem hogy a szavak felett ott
lebeg a jelentés. kormányra
kulcsolódó ujjlenyomat-ábra.
az ősz valójában színtelen
nagymosás a soha fel nem száradásban.
hogy pocsolyában születik a vers is.
és már nem a belső kapuk nyílnak meg
csak az órák sétálnak komótosan
ázott kutyák hátán.

12:01 2016.10.19.
mert most tényleg.
én meg téged.

 

Stamler Lili jegyzetel  (fotó: Lutor Katalin)

Újabb nagyszerű évet tudhat maga után a „szombathelyi holt költők társasága”, ami most egy rövid nyári szünetre elbúcsúzik tőlünk, hogy szeptembertől új erővel, új versekkel és új tagokkal még nagyobb csodát alkossanak Savaria irodalmi univerzumában.

A kiemelt kép Lutor Katalin fotója

Ilyen volt a IX. Nemzetközi Kórusfesztivál

A Bartók Terem adott otthont a Szombathelyi Erkel Kórus (karnagy: Király Katalin) által szombaton megtartott IX. Nemzetközi Kórusfesztiválnak, ahol a vendéglátó kóruson kívül a Chorvereinigung Soligen Ohligs (Solingeni Kórusegyesület, karnagy: Willi Winkler) és az Oladi Szentháromság Vegyeskar (karnagy: Darvas Zsolt) adott nagy sikerű koncertet.

Fotó: Gombás Mónika

A Solingen járási énekegyesület 1946-ban alakult Sängervereinigung Groß Solingen néven. Az első évben a 64 tagkórusnak 3900 tagja volt. Ma 20 kórus van közel 1000 fős taglétszámban, közöttük a legrégebbi az 1801-ben alapított „Die Bergischen” férfikórus és a „Sängerjugend Solingen” díjnyertes gyerek és ifjúsági kórus. Solingennek napjainkban 163.000 lakosa van. A kórus különböző felállásban bejárta a világ számos országát. Szombathelyen először 1983-ban jártak, az Erkel Kórussal azóta alakult ki a baráti kapcsolat. Az eltelt több mint 30 év alatt mindkét kórus elvesztette jó néhány dalos társát, de sokaknak sikerült ismét összetalálkozniuk a régi barátok közül.

A Kórustalálkozón a kórusok fél-fél órás koncertjének zárásaként a több mint 100 énekes együtt lépett a színpadra és közösen énekelték el Willi Winkler vezényletével, Ursula Drießen zongorakíséretével Vangelis, 1492 a Paradicsom meghódítása, és Leonard Cohen, Hallelujah című világsikerű dalát. Ráadásként Király Katalin vezényletével csendült fel ugyancsak az egyesített kórus előadásában az Ír áldás című dal.

Fotó: Gombás Mónika

A koncertet zenés-táncos baráti találkozó követte, ahol felléptek a Reményik Sándor Evangélikus Általános Iskola és Művészeti Iskola Szabó-legényei, és Molnár Bence a Fölszállott a páva 2016 évi különdíjas táncos legénykéje, majd pedig az Erkel Kórus rögtönzött mazsorett formációja adott oldott hangulatot az estének.

A találkozón újabb barátságok szövődtek a régiek mellett, az Erkel Kórus meghívást kapott Solingenbe egy jövőbeni koncertkörútra.

A modern terrorizmus a manchesteri támadás nyomán

Forrás: hypebeast.com

Hétfőn 22:30 után nem sokkal pokolgép lépett működésbe Ariana Grande koncertjének végén a Manchester Arenában, Európa legnagyobb fedett koncerthelyszínén. Pontosan két hónappal a londoni személygépkocsis támadás után. Szót kell ejteni a fenyegetettség érzetéről és a félelemről.

 

Forrás: resources.infosecinstitute.com

Eddig 22 halottról és 59 sérültről számolt be az mno.hu. Ezek az áldozatok nyilvánvalóan hozzáadhatók az ISIS –aki közben magára vállalta a terrorcselekményt –  ,,sikerességéhez”. Viszont látni kell, hogy igazán nagy robbanást a fejekben váltott ki: a terrorizmus sikeressége nem csak az áldozatok számában mérhető.

Az ISIS igazi győzelme nem a robbantás sikeressége, hanem az akciót követő médiaesemény. Nem állítom, hogy nem szabad hírként leközölni a terrortámadásokat, viszont a terror akkor éri el a célját, ha az átlag európai polgár retteg, miután értesül a történtekről. Mégpedig ez történik ezekben a napokban, mint ahogy ugyanez történt a másik nagy koncert utáni támadásnál is 2015 novemberében, mikor az Eagles of Death Metal lépett fel. Félünk.

Forrás: tumblr.com

Ez a káosz, a fejetlenség óriási károkat okoz a nyugati civilizációban. Egyrészt fellángolnak a szélsőségek, melyekről már az elmúlt száz év európai történelemből megtanulhattuk, hogy mindig munkatáborokban és tömegsírokban végződnek, legyen szó bármelyik oldal szélsőségéről.

A világ két részre oszlik. Láthattuk Amerikában, de főleg a francia választásokon volt megfigyelhető, hogy a két szélsőség közel azonos méretű szavazóbázist tudott maguk mögé felsorakoztatni. Míg a jobboldaliak kirekesztik az ellenkező véleményen lévőket a nemzetből és a gyűlöletbeszédhez nyúlnak, addig a baloldaliak kirekesztik a saját véleményüket nem osztókat az európaiságból és a legalább olyan álságos politikai korrektség alá söprik a problémákat.

Forrás: hypebeast.com

Nemcsak a széles politikai szférába, hanem a legkisebb közösségekbe, biztonságos falvakba is leszivárog a káosz. A kisemberek között fellángol a gyűlölet és a félelem, amelyek egymással reakcióba lépve máris lángba borították a virtuális teret. Európa és Amerika lángol. Egyelőre csak az online térben. De vajon mikor lesznek ezek a lángok elég forróak, hogy átcsapjanak a valóságba?

Az ilyen terrorcselekmények robbanásai már nem bombatölcséreket, hanem egyre hosszabb, mélyebb polgárháborús lövészárkokat hagynak maguk után. Elég, ha az ember szétnéz csupán a magyar hírportálok kommentszekcióiban – látható a mérhetetlen gyűlölet és az öröm is egy-egy karaktergyilkosság során. Hasonlóan az egykori nyilvános akasztásokhoz, ahol még utoljára meg lehetett dobálni és leköpni az elítéltet, manapság ugyanez történik az interneten: a felhergelt masszává összeállt tömeg lincseli meg a kegyvesztettet kommentárjaival.

Forrás: youtube.com

Míg az emberek darabokra tépik egymást, addig újabb és újabb terrorcselekmények eljövetelére számíthatunk. Amíg nem indul be a józan diskurzus, s nem épül ki egy egészséges vitakultúra világszerte, ami előbb-utóbb megoldást szül erre a globális problémára, nemcsak a külső támadásokkal, de legalább ugyanannyira a belső bomlás veszélyeivel is számolnunk kell. A bajt nagyon kevesen érzik valósnak míg a puskapor szagát csak bájtokban és megabájtokban mérhetik, de ha az már az ablakokon szivárog be, már késő lesz.

Az f21.hu csapata részvétét nyilvánítja ki az áldozatok családjainak, és a sérülteknek mielőbbi felépülést kíván.

A hét lemeze: JLin – Black Origami

Az indianai producer-DJ JLin két év elteltével május 19-én jelentette meg 2015-ös debütalbumának, a Dark Energynek sokak által várt folytatását – a Black Origami megújult oldalunk első A hét lemezében.

A footwork utóbbi években lezajló popularizálódásában kétségkívül JLin is szerepet játszott: a klasszikus, nagyobb nevek mellett – mint RP Boo vagy akár DJ Rashad – utóbbi években feltűnő előadó 2011-es Erotic Heat száma már olyan kevéssé konvencionális helyeken tűnt fel, mint például egy 2014-es divatbemutató. Erre rá egy évre jelent meg az első teljes nagylemez: a footworköt a megszokottnál egy fokkal művészibb kontextusba helyező Dark Energy lett több év végi toplistán a legjobb 2015-ös album. Ezt a művészi, komplex megközelítést viszi tovább a most megjelent kísérletező elektronikus Black Origami.

A Planet Mu égisze alatt kiadott közel háromnegyed órás lemez egy külön világot épít fel. A címadó dal legeleje az egyetlen, ahol még egyfajta dallamosság jelenik meg, onnantól viszont beránt Jerrilynn Patton a saját kavargó, egyszerre törzsi szertartásokra és futurisztikus, poszturbánus dühre épített univerzumába. A végeredmény pedig lenyűgözően részletes és összetett, mégis homogén: az albumot átszövik az ismétlődések, a bonyolult ritmus, a csörgők, gongok és dobok furcsa játéka, a torzított beszédhang és néhol a természeti zajok. JLin tehetségét pedig más sem jelzi jobban, mint hogy ugyanazokkal az eszközökkel mennyire eltérő zenei képeket hozott létre az albumon belül – a dalok akkor is erőteljesen elkülöníthetőek, ha csak kevéssé figyelünk a lejátszásra.

A Black Origamin JLin olyan kollaborációkat jegyez, mint az ambient producer William Basinski, az elektronikus-experimentális Holly Herndon vagy épp a dél-afrikai hiphop tehetsége, Dope Saint Jude – ráadásul beszélhetünk egyfajta JLin-érzetről is, hiszen a velük közös dalokat már első hallgatásra is minden hezitálás nélkül ki lehet választani a többi közül. A vendégek kéznyoma megjelenik az egyes számokban: a Basinskivel jegyzett Holy Child szakralitást visz az addig egyfajta pogány természetközeliséggel operáló lemezbe. A Fawkesszel közös mindössze másfél perces Calcinationön nyávogásszerű az ének és misztikusabb, visszafogottabb a világ – az időtartamról is szót ejtve pedig kisebbfajta felüdülés volt a három-öt perces dalok között átélni ezt: hiába csodálatosan kidolgozott az album, néha talán egy picit épp túl hosszúak az egyes számok. A leghosszabb trackek közül nem egy már a befejezte előtt egy-két perccel kibomlott teljesen, nem mutat a fennmaradó időben semmi újat.

https://www.youtube.com/watch?v=-axSp3ezKws
A dalok közül azonban mégsem a rövid Calcination, hanem leginkább a Holly Herndonnal közös 1% emelkedik ki – ez az egyetlen, melyben érthető mondatokkal találkozunk. Az egészet áthatja a veszély érzete, egy telefonhívás részleteit játsszák be, egy gyerek hiába kér segítséget, szirénaszerű hangokat hallunk, nem érkezik válasz – a lemez legbeborultabb, legsötétebb dala a végeredmény. A közvetlenül ezután következő Dope Saint Jude-kollaboráció Never Created, Never Destroyeden újból előkerül a footworkra jellemző hangrészletek ismétlése a törzsi hangulattal szemben, bizonyos értelemben klasszikusabb, mint az addigi dalok, ez a leginkább táncolható.

Végezetül pedig ezt oldja fel a záró dal Challenge: az addigiaknál egy sokkal jobban behatárolható helyzetbe kerülünk, a dal elejétől kezdve folyamatosan épül fel a szituáció: eleinte hirdető kiabálást hallunk, majd beleszól egy mély hang és megkezdődik a csata, gyors, lüktető dobok, sikítás és sípolás jelzi a küzdelmet. És ugyanezt a harcot játsszuk le mi is a zenével – megerőltető, összetett, figyelmet igénylő lemez a Black Origami, de mindenképpen megéri.

8.5/10

Fran Palermo születésnapi koncert az A38 hajón – beszámoló

Forrás: facebook.com

A Fran Palermo május 19-én a Grizzly Vibrations és a Tape Delay közreműködésével, fergeteges koncerttel ünnepelte az 5. születésnapját az A38 hajón.

Forrás: facebook.com

A Henri Gonzalez által vezetett, jungle-tropical-indie-rock hatásokból táplálkozó zenekar közösségi médiás megjelenéseiből és saját elmondásukból ítélve nagyon lelkesen készült a koncertre, és ez érezhető is volt: a srácok nem okoztak csalódást, tökéletesen belerántottak mindenkit a maguk különös, színes világába. Minden rajongó számára nagy öröm volt, hogy a még sosem játszott dalaik mellett ígértek régi, ritkán játszott számokat is.

Azonban a koncertek sorát nem ők, hanem két előzenekar, elsőként a Grizzly Vibrations kezdte. A pécsi surf rock trió egész estére megalapozta a jó hangulatot. Habár a banda még nagyon fiatal, a zenéjük mégis igényes, a csapatban rengeteg energia van. Érdemes figyelni rájuk: bár csak tavaly alakultak, már egészen nagy utat jártak be, kíváncsian várjuk további fellépéseiket, megjelenéseiket.

Forrás: BSIDE Hungary

Másodikként a Tape Delay lépett színpadra. A korábban a Deep Glaze-ből is ismerhető Szőke Zoltán friss formációja varázslatos, lebegős gitáros-szintis chillpop, kitűnően vitték tovább a pécsiek által felépített hangulatot, remek ívet szolgáltattak az estének. A hibátlan előadással és az érdekes, egyedi hangzásukkal megnyerték maguknak a hallgatóságot, külön öröm volt, hogy új számokkal és vendégfellépőkkel is készültek. Biztos vagyok benne, hogy ígéretes jövő vár mindkét bandára.

Forrás: BSIDE Hungary

A két igazán jó előzenekar után végre a Fran Palermo következett.

A nyolctagú vagabond rock banda teljes erőbedobással zenélt, a legjobbat hozták ki magukból. A zenekar az elmúlt években már teljesen összeért, nemcsak keveri a különböző stílusokat, hanem új szintre emeli azok elegyét, a hangzás is változatos, így nincs idő unatkozni a koncertjük alatt. Két trombitával, egy szaxofonnal, kongával, szintivel, gitárral és dobbal elhozták a kicsit mediterrán-kicsit western életérzést a hajóra, és alaposan megtáncoltatták a közönséget. Óriási energiák szabadultak fel, és a banda tagjain is látszott, hogy élvezik a fellépést. Nem maradt el a megígért új szerzemény sem, és a régebbi számokat is nagyon jó volt élőben hallani.

Csak azt sajnáltam, hogy a Robotba meghirdetett afterbulit nem sikerült túl jól összehozni. Nem kezdték el időben, aztán túl hamar vége is lett, és sajnos az érdeklődés sem volt túl nagy. Talán ha a már jól bevált helyekre szervezték volna, mint például a Beat On The Brat, jobban sikerült volna. A Robot több szórakozóhellyel van egy épületben, így az emberek szétszéledtek, és nem igazán volt meg a „koncert after” hangulat.

Forrás: BSIDE Hungary

A Fran Palermo szinte az összes fesztiválon koncertezik, mindenképp érdemes megnézni őket, a fantasztikus hangulat garantált.

Kutyaélet régen – Fortepan fotók

Nem a póráz teszi a kutyát hűségessé.”

Mikszáth Kálmán

Kutya címszó alatt 570 találatot dob ki a fortepan.hu, közte jelentős mennyiségű, akkoriban elfogadottnak számító hónaljszőrzetet, hónaljkutyát, (bizony, nem mindig borotválták, epilálták a szőrüket az emberek, manapság túlzásba visszük a szépítkezést, de ez egy másik téma). Következzenek tehát a fotók.

Aki még nem hallott a fortepan.hu-ról, az egy online fotóarchívum, adományozók talált képeket, analóg filmeket, diákat digitalizáltak, ezzel létrehozva egy jelenleg 84301 képből álló „fotóalbumot”. Hatalmas köszönet, gratuláció mindenkinek, aki részt vett a munkában. Nagyon hasznos, érdekes és nem mellesleg múltat őrző.  A képek között vannak olyanok, amiknek kis túlzással világhírűeknek kellene lenniük, érett látásmódról, kompozícióról, megfelelő technikai ismertről adnak tanúbizonyságot, elvarázsolnak – ne felejtsük el, hogy a régi időkben nagy érték volt a fényképezőgép, film, általában nem „lődöztek” csak úgy, alaposan átgondolták, olykor megkomponálták az elkészülő kép(ek)et.

Azt mondják a kutya az ember legjobb barátja, hűséges, ragaszkodó, de a fellelt képeken nem csak háziállatként tartják őket, van pásztorkutya, és a második világháborúban kocsit húzó négylábú is a fellelt képek között. Egy azonban biztos, minden fotón van legalább egy kutya. Őszinte képek, kutyákról, kutyákkal, a múlt darabjai. Tessék-lássék.

Kutya a volánnál, a kép 1980-ból száramzik. orig: KÁDAS TIBOR

 

Ebédelő kisfiú és kutyája, 1940-ből. orig: EBNER

 

Őszinte pillanat, 1924-ből. orig: MAGYAR BÁLINT

 

 

Találkozzunk Pécsett a POSZTon!

Tizenhetedik alkalommal rendezik meg Magyarország legrangosabb színházi fesztiválját, a Pécsi Országos Színházi Találkozót. Az utóbbi évek vitái ellenére is nagy érdeklődés kíséri a június 8-tól 17-ig tartó versenyprogramot, amelynek főválogatói Árkosi Árpád rendező és Kovács Dezső kritikus voltak.

A hét-hét kamara, illetve nagyszínpadi előadást a Pécsi Nemzeti Színház termeiben játsszák, egy produkciót pedig az EXPO Centerben adnak elő a határon innen és túlról érkezett társulatok.

A részletes versenyprogramról az érdeklődők a POSZT honlapján tájékozódhatnak, jegyeket is ugyanitt lehet vásárolni. A fellépők között találjuk a Csokonai Nemzeti Színház társulatát Debrecenből, akik a Jadviga Párnája című Závada Pál-darabbal érkeznek, de Pécsen lesznek a nyugati határszélről a Weöres Sándor Színház színészei is A falu rosszával. A változatos szemléletmódú, műfaji, és stílusbeli kavalkádban helyet kapott a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Retromadár blokknak csapódik majd a forró aszfaltra zuhan című román drámája Radu Afrim tollából, de a rangos fővárosi teátrumok is szép számmal képviseltetik magukat.

A szakmai zsűrit Deres Péter (dramaturg), Felkai Eszter (színésznő), Márkos Albert (zeneszerző), Sebastian Vlad Popa (külföldi színházi szakember), Pozsgai Zsolt (író), Puskás Panni (kritikus), Szlávik István (tervező), és Tóth Tibor (színész) alkotja. A színészzsűri tagjai Moór Marianna, Töreky Zsuzsa és Barnák László lesznek.

A versenyprogramokkal párhuzamosan Pécs belvárosát a POSzT fesztiválszekciója veszi birtokba, amelynek során performanszokban, színészzenekarok koncertjeiben és más színpadi előadásokban gyönyörködhet, vagy éppen borzonghat a nagyérdemű; a részletes programot felsorolni is nehéz. Újdonságot jelentenek a meghívott monodrámák olyan előadásokkal, mint Gyarmati Fanni naplójának interpretációja, a Csak szólani egy szót mint ember, a Hallgatni akartam és az Egy őrült naplója című előadás is.

Forrás: vagy.hu

Kiemelt kép: poszt.hu

A Setét Torony filmadaptáció

Stephen King legféltettebb, legtöbbet dédelgetett alkotásából idén nyáron végre film lesz, a korábbi számos, ötlet szintéjén elhalt próbálkozás után, de a rajongók nem feltétlenül lehetnek elégedettek. Film ugyan lesz, ami ráadásul látványosnak is ígérkezik, ám a könyvhűség, ami a könyvadaptációk rákfenéje, nem tűnik megvalósulónak.

Stephen King termékeny szerző, számos könyvét megfilmesítették már, legutóbb a Carrie-ről rántottak le még egy bőrt (2013). King legelső regényét korábban, 1976-ban feldolgozták. Most, a 21. században modernebb köntöst kapott, ami nem feltétlenül állt jól neki, persze, ízlés dolga az egész. Nemrég a Búra alatt című kétrészes regényből is sorozat készül(t). Azonban Stephen King egyik legféltettebb, legtöbb örömet szerző (számára az írás során, amikor Rolanddal és ka-tet-jével kalandozhatott) nyolcrészes regényfolyamáról eddig csak tervek voltak, idén azonban elkészül a nagy mű. Az előzetes vélekedések megoszlanak, túlsúlyban vannak a negatív, pesszimista vélemények, mint a rajongók, mint a filmes szakma berkeiben.

Egy könyv megfilmesítése mindig érzékeny téma; hiába igyekszik a rendező, forgatókönyvíró hűen visszaadni a könyv világát és mondanivalóját, ez száz százalékig még egyetlen esetben sem sikerült (a Harry Potter, Gyűrűk Ura filmeknél elég jól megvalósult, nem véletlenül olyan népszerűek). Ennek oka meglehetősen egyszerű: egészen más a két műfaj, másfél-két órába nem lehet belesűríteni annyi szót, annyi cselekményt.
Egyrészt minden filmes adaptációnál vannak szkeptikusok, fanyalgók, akik rajonganak a könyvért és minden ott leírt eseményt viszont szeretnének látni történet hűen, másik részről a filmadaptáció nagyon jó lehetőséget ad arra, hogy azoknak is megmutassák a művet (még akkor is, ha valamennyire változik a történet), akik nem szeretnek olvasni. Kétélű fegyver, nincs ez másként A Setét Torony esetében sem.

Roland miért fekete?

Roland miért fekete?- ezt képzeljék csupa nagybetűvel, 72-es betűmérettel, akkora megdöbbenést váltott ki. Roland Deschain fehér, kék szemű- mármint a könyvekben! A filmben Idris Elba játssza, egy színes bőrű, fekete színész, kinek hogyan tetszik, így alapvetően megváltoztatják a történetet, nem is kicsit. Könyv spoiler következik, aki még nem olvasta A Setét Tornyot, az most pörgessen lejjebb, feltéve ha szándékában áll végigjárni az utat.  *Könyv spoiler kezdete* Ráadásul a Setét Torony felé tartó ka-tet női tagja, Detta Walker fekete és amikor Roland, a Harcos átrántja az 1960-as évek Amerikájából  a saját világába, hogy folytassa vele az útját a Toronyhoz, (A hármak elhívatása) az elején elég nehezen barátkoznak meg (finoman szólva), mert Detta egy mocskos szájú, agresszív nőszemély, akinek nincsenek jó tapasztalatai a fehérekkel. Mit szépítsük? Gyűlöli a fehéreket. Na, most ez úgy kuka, ahogy van.

Detta viszont mindent elkövet, hogy megölje Rolandot és Eddie-t, akikben ördögi fehér kínzókat lát. (Részlet a 3. kötetből, Puszta földek)

*Könyv spolier vége*

Stephen King bevallottan Client Eastwoodról (is) mintázta Roland karakterét (gyerekként ült az akkor még újdonságnak számító filléres mozikban, akár egymás után három filmet megnézett és elvarázsolták a western mozik világa, a jó és a rossz küzdelme), többször hangsúlyozza a regényekben, milyen mély kék szeme van, Idris Elbának nincs, mivel fekete. A Feketébe Öltözött Ember (Randall Flagg) szerepét a karakteres arcú, fehér Matthew McConaughey alakítja. Megfordíthatták volna a szereposztást, vagy Roland szerepére találhattak volna fehér színészt a könyvhűség miatt. Lehet, hogy kompenzálnak a készítők (akár a tavalyi Oscar miatt), kicsit túlzásba viszik, a mi nem vagyunk rasszisták, miért ne játszhatná fekete színész egy sokszor hangsúlyozott fehér karaktert (miért is ne, mert mondjuk úgy kívánná a polkorrektség és a rajongók)? Egyébként számos név felmerült már Roland szerepére az évek, évtizedek során, ugyanis nem most húzták elő a film ötletét, többek között Russel Crowe, Viggo Mortensen, Liam Neeson, Javier Bardem ésatöbbi, mind fehérek és valószínűleg jól hozták volna a keményszívű (csak a Setét Tornyot elérni kívánó, annak mindent alárendelő), de néha az emberi érzéseit is megmutató Harcos karakterét.

Milyen lesz a történet? Könyvhű marad? Ugyan, ezek után…

In medias res kezdés lesz, vagyis a dolgok közepébe vágnak. Állítólag a harmadik könyvnél (Puszta földek) kapcsolódnak be, maga King nyilatkozta, hogy „A film in medias res kezdődik, a történet közepén a legeleje helyett, ami a rajongókat kicsit dühítheti, de majd megbékélnek.” Ráadásul olyan szereplőket emeltek be, akik csak a képregényben jelennek meg, két fontos, kulcsszereplő nincs a szereposztásban, nevezetesen Detta Walker  (Sussanah Dean) és Eddie Dean. Tényleg kihagynak két kulcsszereplőt? Úgy tűnik.

Tirana lesz a női főszereplő, akit Abbey Lee (Mad Max: A harag útja, Neondémon) játszik majd, feltűnik még Fran Kranz, mint Pimli, további szerepekben láthatjuk Jackie Earle Haley-t (Watchmen: Az őrzők, Rémálom az Elm utcában), Katheryn Winnick-et (Vikingek) és Claudia Kiim-et (Bosszúállók: Az ultron kora). A film rendezője Nikolaj Arcel.  Talán több értelme lett volna egy könyvhű feldolgozást készíteni, ahogy azt a Harry Potter, az Éhezők viadala, vagy éppen A Gyűrűk Ura esetében tették. Bármi is lesz, arra még egy kicsit várni kell, ugyanis a film július 27-én kerül a hazai mozikba, egy nappal az amerikai bemutató előtt.

Zárójeles megjegyzés: aki megismerkedne Stephen King Setét Tornyos világával (is), először inkább olvassa el a könyveket, ne a film alapján ítélje meg. Bár a már kijött előzetes alapján látványban nem lesz hiány, csak ugye az a fránya tartalom, könyvhűség, ami nem valósul meg bántja a rajongókat.

LEGUTÓBBI CIKKEK