Robbanjunk be! – Marketing tisztázó kezdőknek

f21.hu 2020. jún. 12. 0 0

A Bizalmi Kör legutóbbi élő bejelentkezésében a digitális marketing mélyére merültünk Farkas Zsolttal, az Evolut Agency ügyvezető igazgatójával, majd a webshopok világába kalauzolta el az érdeklődőket Surányi Ferenc, az M.I. Solutions KFT. ügyvezetője, aki tíz éve foglalkozik webáruházak működésével. Végül Tihanyi Tamás munkajogásszal jártuk körbe a munkahely megőrzésére irányuló rendelkezéseket. Az alábbiakhoz az ő digitális előadásaikból merítettük forrásainkat.

Szerző: Buzogány Jácint

Sokunkat foglalkoztat a kérdés, hogy miként válhat egy vállalkozási ötlet sikertörténetté. Az elrettentő, hatalmasnak tűnő kihívás, az újtípusú koronavírussal fúzióra lépve rengeteg kérdést vet fel, és nem csak az első vállalkozásuk előtt álló szárnybontogatóknak. Habár az online térre való átpozicionálás már nem lehetőség, hanem sok esetben fény az alagút végén, szükségessége ellenére sokan joggal tárják szét karjaikat, megválaszolni nem tudva a kérdést: hogyan? Miként állítható internet körüli pályára egy cipőbolt, egy élelmiszerüzlet vagy akár egy hentes? Valóban késő volna egy eddig telítettnek vélt piaci szegmensre betörni, pláne a koronavírus idején?

A világhálón való megjelenés hasonló mechanizmussal működik, mint egy egyetemi felvételi: bekerülni könnyű, bent maradni már nehezebb. Megjelenni egy webshoppal manapság egyszerűbb, mint gondolnánk. A feladat természetesen kiadható egy alvállalkozónak, aki már számos projektet végrehajtva, tapasztalatai mentén kereső- és felhasználóbarát oldalt építve tud hozzájárulni eléréseink növeléséhez, még ha kicsit mélyebben a zsebünkbe is kell nyúlnunk. Azonban ennek elkészítése nem lehetetlen számunkra sem. Számos online felület, sablon és oktatóvideó segítségével egy kezdő vállalkozás is életre kelthető az infrastrukturális hátterünk figyelembevétele mellett. 

Tételezzük fel, hogy online boltunk már nyitásra kész, azonban még nem tettünk róla, hogy a nagy napon kurzorok hada sorakozzon oldalunk bejáratánál. A reklámtevékenységek digitalizálása új színteret nyitott a marketing történelmében. Míg hagyományosan az újságok széljegyzetein és kedvenc sorozatunk félidejében látott tartalmak voltak hivatottak vásárlási kedvünk fokozására, ma már külön művészeti ággá fejlődött a tartalom- és influencer marketing. Míg régen csatornák és újságok elismertsége diktálta a reklámköltségeket, addig ma az adott oldalak forgalma, látogatottsága a mérvadó, ha partnerségre keresnek potenciális személyt. A legjobb mutatókkal és teljesítménnyel bíró oldalak túlnyomórészt a közösségi felületek. 

A Facebook 2004-es indulása óta életünk szerves részévé vált. A személyre szabott ajánlatok úttörőjeként számos vállalat életét könnyítette meg. Lehetőséget biztosított széleskörűen szegmentált szűrésre, ezzel specifikusan szűkítve az összes felhasználót arra a vásárlói körre, akik valódi célcsoportként szolgáltak a továbbiakban. A Cambridge Analytica botrányt követően ezen funkciók korlátozása várható volt. Az addig túlsúlyban lévő tartalommenedzsment pozitív hatásait erősítve előtérbe került a kampánymenedzsment. A „posztolás és csoda várás” mentalitást váltotta ez; a sikerhez vezető hatékony lépéseket, mint projektet valósítják meg. Hiba volna azt hinni, hogy egy ember képes volna magában ilyen komplex feladatkört ellátni. Munkáját segíti egy szövegíró, egy grafikus, továbbá egy PPC vezető, valamint egy Account Manager is. Látható, hogy egy sokak által elbagatellizált „reklámozás” komplexitása és erőforrásigénye robusztus, aminek megszervezésére releváns akár egy ügynökséget is felfogadni. Számos feladataik egyike a posztok életének monitorozása, ami ennél a platformnál órás nagyságrendben értendő, mivel átlagosan eddig van a felhasználók szeme előtt. A Facebookon jelenleg legalább 7 millióan hirdetnek. 

Annak ellenére, hogy havonta 2.5 milliárd felhasználó van jelen aktívan, nem a Facebook bír a legmagasabb organikus elérési számmal: ezt a TikTok mondhatja el magáról. A platform bombaként robbant be a 8-13 éves korosztály életébe, majd hivatássá kinőve magát egyre szélesebb körben ért el felhasználókat. Pár videót követően már többezres követőtábor is gyűjthető. Míg régen a zenére való tátogás, ma már edukációs tartalmak is elsődlegesek a videómegosztó appon. Azoknak ajánlott, akik minimális energiabefektetéssel szeretnének sok követőt elérni. Népszerűsége hazánkban is jellemző. A potenciált látva több meghatározó magyar médiaszemélyiség is megjelent tartalmaival az oldalon. Csonka András már több mint 90000 követővel büszkélkedhet, míg videói közül van, amelyik közel 800 ezres nézettséggel bír.

Farkas Zsolt (Forrás: evolutagency.com)

Hasonlóan a TikTok-hoz, több, ma már közismert személyiség tett szert hírnévre az Instagramon. A Facebook tulajdonában álló, elsődlegesen képmegosztó oldalon megvalósított tartalom linearitással, heti 5-7 poszttal, valamint aktív story-használattal, mindennemű marketingbefektetés nélkül elérhető 10.000 követő. Pár éve kiegészült egypercesnél hosszabb videómegosztási lehetőséggel is, mely IGTV néven új lehetőséget nyitott felhasználóinak, ahol akár hosszabban kifejthetik közvetíteni szánt gondolataikat. Videózás terén azonban előbb jut az átlagfelhasználó eszébe a YouTube. A több botrányt és felhasználói elégtelenséghullámot is átvészelő portálon is megjelent az Instagramhoz hasonló story-funkció, ezzel is evolválva a korábban csak videómegosztó oldalt egy „közösségibb” irány felé. 

A munka világára jellemző közösségi felület a LinkedIn. A szakmailag releváns, konzisztens és értékes tartalom jelenti az itteni felhasználók kommunikációjának alapját. A bürokrácia korábban sztereotip, e-mail alapú kommunikációja mára elavult és irrelevánssá vált gondolhatnánk ilyen technológiai fejlettség mellett, azonban ezt elhamarkodott volna kijelenteni. Az évek során összegyűjtött kontaktokkal való kapcsolattartás közvetlenebb és saját kezűleg irányíthatóbb, mint egy számunkra ismeretlen algoritmusok mentén működő háttérmechanizmus. Leveleink életútja, esetleges ebből származó konverziók olyan alkalmazásokkal követhetőek, mint például az ActiveCampaign. Az e-mailhez hasonló, conversational marketing jegyében használt messenger botok a hírlevélhez hasonlóan jelennek meg beszélgetéseink közt időről időre, amire a levelezőlistákhoz hasonlóan fel lehet iratkozni, majd egy irányított dialógus során alkalmanként ismerteti a közvetíteni kívánt ajánlatokat. Ilyet akár mi magunk is készíthetünk olyan programokkal, mint a manychat, mobile monkey vagy a funbot.ai. Pár évtizede egy mobiltelefont tégla nagyságú tömbként cipeltünk magunkkal, ma már olyan munkafolyamatokat végezhetünk rajta, ami kis túlzással egy számítógép funkcionalitását is helyettesíti. Kompaktabb, és a multitasking révén akár utazás közben, vagy otthonról is képesek lehetünk munkavégzésre.

Sokak számára újdonság, de ha egy internetes oldal működik számítógépes nézetben, az nem feltétlenül fog telefonon is. A megjelenések kódolása eltérő. Az imént taglalt közösségi oldalak mindegyike nagyobb felhasználóbázissal bír a telefonos szférában, mint a hagyományos asztali számítógép felhasználói körében. Ez elképzelhetetlen lenne telefonos optimalizáció nélkül. Becslések szerint az okostelefon-használók száma 2021-re elérheti a 3.8 milliárd felhasználót; a rájuk való optimalizáció azonban csak egyike az online webshopok sikerességéhez szükséges pontokból.

Surányi Ferenc (Forrás: www.piacesprofit.hu)

Egy webáruház sikerességének másik kulcsa a hirdetés. Ez annál szerteágazóbb, minél több potenciális oldal hirdetési politikájára vetünk pillantást. A legtöbb közösségi oldalon kívül a Google is hasonlóan kezeli hirdetéseit. Kereséseinknél az első találatok jellemzően fizetett hirdetések, melyek után a hirdetés feladója akkor fizet, ha konverzió történik, vagyis ha a linken keresztül megnyitják az oldalt. Pusztán a megjelenés még nem jelent fizetési kötelezettséget. Azt, hogy egy kattintás mennyibe kerül, licit keretén belül dől el. Minél többet ajánlunk, annál jobb eséllyel kerül oldalunk a keresési oldal első helyeinek egyikére. Más néven ez a Pay-per-click (PPC). Ez egészül ki a SEO-val (Search Engine Optimalization), ahol a számunkra ismeretlen algoritmus a PPC-n kívül azt is inputnak tekinti, hogy a hirdetni kívánt oldal mennyire letisztult, karbantartott. Ezekből a bemenetekből jön létre egy pontszám, ami alapján eldől, hogy melyik hirdető hol kap helyezést a dobogón. Aki jobban szeretne elmerülni a témában gamifikált módon, annak érdemes részt vennie a Google Digital Workshop (Digital Garage) programjában, ahol a megszerzett tudás mellé még egy CV-be illeszthető oklevelet is megszerezhet.

Webshopunk ügyfélkörének nyilvántartása elengedhetetlen a személyes ajánlatokon keresztül történő megjelenéshez. Egy ilyen lista felépítésének túl kell mutatnia azon, hogy egy dokumentumba bemásolnak számtalan e-mail címet. Érdemes figyelni, mely felhasználó milyen gyakorisággal látogatja oldalunkat. Ez alapján kategorizálhatjuk őket vásárlói állapotban lévőkre és érdeklődők körére, mivel így elkerülhetjük az ügyfélirritációt azzal, hogy sales kommunikációt csak azokkal tartunk fenn, akik valóban terveznek vásárolni. Az alapvető figyelmességen túl akár kedveskedhetünk meglepetéssel is ügyfeleinknek, extra kedvezménnyel, letölthető oktatóanyaggal, mindezt persze feliratkozás képében konverzióra váltjuk.

Amennyiben cégünk nagyobb alkalmazotti körrel bír, akkor bizonyára felmerültek már a pandémia kapcsán kialakuló bérezési kérdések. A munkajogász szerint heti szintű egyeztetés folyik a Kereskedelmi Iparkamara és a Kormány között. Erre azért van szükség, mivel viszonylag gyorsan kellett cselekedni, aminek következtében a jogalkotó is állhat elő olyan új törvénnyel, mely utólagosan átgondolva több módon is értelmezhető. Jelenleg elegendő a korábbi munkaidő 25%-ban foglalkoztatni a munkavállalót, ami annyit jelent, hogy a 8 órás bejelentett munkaviszony akár 2 órára is redukálható. Ekkor a Kormány a korábbihoz képest kieső bér 70%-át, egy nem régi módosítónak köszönhetően, bírálás és bizonyítási kötelezettség nélkül, a kormányhivatalon keresztül a munkáltató részére bocsájtja. A kieső rész 30%-át az egyéni fejlesztési idő alkotja. Ezt a munkáltató fizeti, ha a szerződésben foglaltakat a munkavállaló teljesíti, a krízishelyzetet követő legkésőbb 2 éven belül. Ez viszont kötelező érvényét vesztette azokban az esetekben, ahol a módosult munkaidő nem haladja meg az eredeti terminus felét, de opcionálisan itt is megmaradt a lehetőség, azonban ehhez megállapodás szükséges. 

Dr. Tihanyi Tamás (Forrás: konyveles-palyazatiras.hu)

Mi jelenti a kifizetés alapját? Míg márciusban még a távolléti díj volt a mérvadó, addig mára az alapbér szerint történik a kifizetések számítása. Érdemi különbség a kettő közt, hogy míg az előbbi a pótlékokat is magába foglalhatta, addig az alapbérhez nem számolunk hozzá semmilyen más juttatást.

Sokáig úgy gondolhattuk, hogy a cikkben taglalt piaci szegmens már telített. A vírus okozta fókuszváltás, így a vásárlások online térre történő koncentrálódása, rövid időn belül túlkeresletet képzett és boltok ezrei szembesültek azzal, hogy alkalmazkodás nélkül hamar kilátástalan helyzetbe kerülnének. Számos cég alternatív bevételi lábakat kezdett növeszteni, mások profiljukon túlmutató szolgáltatások biztosításába kezdtek, de van olyan cég is, mely már csak csődjétől, és nem a múltjától visszhangzik. Ilyen például a FlyBe, mely annak ellenére volt kénytelen fizetésképtelenséget bejelenteni, hogy Európa legnagyobb regionális légitársaságának számított.

A piaci helyzet kiszámíthatatlansága és egyensúlyának hiánya mindig lehetőséget nyújt amellett, hogy olykor másoktól vesz el. Vajon megéri ilyenkor belevágni bármibe is? Surányi Ferenc szavaival élve, van: „Ha van idő, amikor gyorsan lehet berobbanni, akkor az most van!”


Források:

Facebook.com/bizalmikor/videos/224819835446868/

https://www.statista.com/statistics/330695/number-of-smartphone-users-worldwide/

https://www.facebook.com/iq/insights-to-go/6m-there-are-more-than-6-million-active-advertisers-on-facebook

https://www.statista.com/statistics/264810/number-of-monthly-active-facebook-users-worldwide/

https://www.linkedin.com/in/zsoltfarkas

https://hu.linkedin.com/in/m-i-club-mesters%C3%A9ges-intelligencia-web%C3%A1ruh%C3%A1zra-751172185

Tags: Bizalmi Kör, előadás, Facebook, Farkas Zsolt, gazdaság, gazdasági válság, Google, Instagram, internet, koronavírus, LinkedIn, marketing, online, reklám, reklámok, Surányi Ferenc, technika, Tihanyi Tamás, TikTok, üzlet, vállalkozás, webshop, Youtube Categories: 5PERC
Related Posts