A klasszikus zene színterén hetek óta a fiatal magyar zeneszerző sikerétől hangos a sajtó. A Zongoranégyest nemcsak az amerikai, hanem a magyar közönség is izgatottan várja, ám a hivatalos bemutatóra még nyár végéig várnunk kell. A darab születéséről és sikeréről beszélgettünk a szerzővel, Kecskés D. Balázzsal.

A nagy sikerű amerikai zenei formáció, a Garth Newel Piano Quartet által meghirdetett versenyen kilencven nemzetközi pályamunka közül a Zeneakadémia büszkesége, Kecskés D. Balázs aratott győzelmet Zongoranégyesével.

„A darabot a Garth Newel Piano Quartet versenyfelhívása inspirálta. Két éve találkoztam először a felhívással, és rögtön nagyon megtetszett. A lehetőség, hogy a szerzőt is meghívják, sőt, egyéb darabjaiból is hangfelvételt csinálnak, valamint a repertoárjukba illesztik, nagyon vonzott. Tetszettek azok a művek is, amelyeket a Garth Newel Quartet szokott játszani, valamint a korábbi nyertesek darabjaiban is sok szépséget találtam.” – mesélte nekünk a zeneszerző. 

A komponálás, mint minden művészeti ág, igen bonyolult és összetett, s sokszor komoly kutatómunka, inspirációgyűjtés előzi meg. Abban, hogy valami egészen újat, egyedit alkossunk, érdemes a múltba révedni. Kecskés D. Balázs is így tett a nyertes darab esetében.

„A mű komponálása előtt – szokásomhoz híven – sok darabot végignéztem, amelyek a zenetörténet korábbi szakaszaiban ebben a műfajban íródtak. Ezek az előtanulmányok gyakran inspirálnak: a korábban írt darabok fényében tisztábban látom a saját zenémet is. Számomra fontos, hogy kapcsolódási pontokat találjak a zenetörténet nagy alkotásaival, úgy gondolom, hogy – amellett, hogy a kortárs művek ismerete is nagyon fontos – a zenetörténettel való bensőséges kapcsolat tartalmat, mélységet tud adni egy új műnek.”

A Zeneakadémia visszatérő vendégei bizonyára élőben is hallották már Balázs darabjait, amelyeket a klasszikus elemek mellett a tiszta zeneiség, valamint a modern gondolatok uralnak. Többek között ezért olyan közkedveltek művei: az egyediség és az élvezetesség ötvözete jelenik meg bennük.

„A 2016 közepe óta írt műveim egy gondolati ívbe illeszkednek. Ezt megelőzően több nagyszabású, nagy apparátusú művet is alkottam, de ekkor úgy döntöttem, hogy a kisebb együttesek, a rövidebb formák felé fordulok. Úgy gondolom, ebbe a vonulatba tartozik a Fantázia (hegedű-zongora darab), a Vonósnégyes, a Partita (zongoramű) és a Zongoranégyes is. A darabokban az is közös, hogy a harmóniai elem nagy szerepet játszik bennük: a harmóniai történések, változások hajtják előre a formát.”

 

Kecskés D. Balázs tehetsége és sokszínűsége megkérdőjelezhetetlen. De vajon miért különleges a Zongoranégyes, amely kiemelkedik eddigi munkái közül?

„A Garth Newel Quartet azt nyilatkozta, hogy őket a darab érzelmi mélysége fogta meg. Ez egy olyan kérdés, amiről a szerző, azt hiszem, nehezen tud számot adni. Amikor komponálok, általában technikai jellegű kérdések járnak a fejemben, a mű érzelmi oldalát érintő kérdések legfeljebb csak áttételes formában jelennek meg. A darab gazdag különféle karakterekben: ez változatosságot teremt, és talán ez az, ami fenntartja a hallgató érdeklődését. Az első, második és ötödik tétel szemlélődőbb, líraibb jellegű, míg a második és negyedik tételek mozgalmasabbak, a páratlan számú tételekkel kontrasztot alkotnak.”

A zeneszerző sikerei után sem tart pihenőt. Máris újabb tervek, ötletek, darabok megírásán dolgozik, amelyeket hamarosan mi is hallhatunk majd. A Zongoranégyes augusztusi amerikai premierjén kívül hazai eseményeken is felcsendülnek majd művei, emellett a jövőben egy CD-vel is megörvendezteti Balázs a zenekedvelőket.

„Jelenleg több olyan mű befejezésén is dolgozom, amelyet 2017 végéig szerettem volna letudni, de átcsúszott erre az évre. Egy kórusművet írok a Bartók Béla Nemzeti Kórusverseny számára, valamint egy Harsonaversenyt a BMC 2018 augusztusában megrendezésre kerülő nemzeti harsonaversenyére. A jövőben is szeretném tovább folytatni az elkezdett építkezést a nagyobb apparátusok felé. Tervezek egy oratorikus művet, amely témájában részben a reformáció 500. évfordulójához kapcsolódna. Előtte azonban előtanulmányként szeretnék írni néhány kisebb apparátusú, de a vonósokon kívül más hangszereket is érintő művet.

Aki szeretné élőben hallani Kecskés D. Balázs egyik művét, nem kell sokat várnia, hiszen március 9.-én a Zeneakadémia Solti Termében többek között a Trois romances is felcsendül majd. A koncertről bővebb információt itt találsz.