Idén először jelen voltunk a POSzT megnyitóján, majd az első négy napba nyertünk betekintést. A hét közepén külön tudósítás érkezett a közönségtalálkozókról és Jordán Tamás könyvbemutatójáról, utolsó POSzT cikkünk pedig a zárónapok hangulatát idézi fel.

KiPOSzTolva

Hazaérkezni a POSzT-ról kicsit olyan, mint amikor elveszik a kisgyermekek játékát. Kérném vissza. Már-már felfoghatatlan mennyiségű impulzus éri az embert néhány röpke nap alatt. A város szinte egy emberként mozdul a színházért, a különböző színes programokért. Mindenki örömmel selfiezget a POSZT-feliratnál, végignézi a kiposztolt plakátokat és már meg sem ijed így az utolsó néhány napban, ha egyszer csak elkezdenek táncolni mellette az utcán. Meg lehetne szokni, de persze igazi hatása csak különleges alkalmakra adagolva van.

Fotó: Lutor Katalin

Kísérők az utca kövein

A falu rosszára volt jegyem a versenyprogram előadásai közül, de mellé kaptam még három előadást aznap. Elsőként a Színház téren egy közönségtalálkozóba botlottam. Fehér Tibor a Részegek című darab szereplője lett jól megkérdezve az első lépéseitől a mostaniig való eljutásig nagyon sok mindenről. Néhány remek gondolatát el is hoztam magammal. Az egyik kérdés a színészetről való általánosabb vélekedésére irányult. Tibor példaként Picasso Bika című festménysorozatát hozta fel, amelyen elsőként a bika teljes kidolgozottságában jelenik meg, majd szépen lassan minden eltűnik, s csak néhány vonal keresztezésében látjuk meg az állatot. De meglátjuk. A színészet akkor lesz igazi ízig-vérig saját, ha igazán képes az önmaga lecsupaszított valójában megjelenni a színpadon, s mentes lesz minden sallangtól.

Fotó: Hajdú Zsófia

A beszélgetés épp hogy véget ért a tér egyik oldalán, a színház teraszán máris a Ziggurat Project táncelőadásába csöppentünk. Az előadás címe: Abyss – duett asztalra és egy székre, a táncosok pedig Sarlós Flóra Eszter és Kalmár Ákos voltak. Az ő táncuk kúszott át azonnal egy másik, Lélekvesztő című előadásba, melyet Kalmár Ákos táncolt Bot Ádámmal. Ez az egész performance-szerű produkció olyan volt, mintha egy filmből emelték volna ki: nekem Pina Bausch koreográfusnő életéről készült film ugrott be azonnal, amelyben hasonlóan érintkezésen és valamelyest a gravitációval való játékon alapulnak a mozdulatsorok.

Fotó: Hajdú Zsófia

Egy országnyi dorbéz a kis faluban

Mindezektől feltöltődve tekintettük meg a Weöres Sándor Színház előadásában A falu rosszát, ami egyszerűen felrobbantotta a színpadot és vele a közönséget. Hatalmas éljenzés és taps kísérte a három felvonásos sírva vigadást. A mi mindennapjainknak is görbe tükröt mutatott a darab. A kis falu dorbézolása nagy országokéhoz hasonlítható. A színpadon mozgó hatalmas embertömeg minden egyes karaktere egy-egy embertípust szimbolizál. A babonás falusi látásmódtól az Isten káromláson át – Isten jelenlétében persze – a modernségig jutunk el, mind a nyelvvel, mind pedig a delíriumtól fetrengő deus ex masinával. A színészek játéka ismét hihetetlen profizmusról árulkodott, a párosok sem először dolgoztak már együtt, így hihetetlen szabadon működtek a mozdulatok. A politikai fricskák nagyon jól ültek a pécsi közönség számára – ezt Halász Judit is kiemelte az értékelésében. A darab két szereplője pedig bár nem Amerikáig, de a Díjátadó Gáláig is eljutott.

Fotó: Mészáros Zsolt

Színpompás zárlat

Végül mégis Amerikába repített minket a Díjátadó. A színészek eddig nem látott produkciókat mutattak be, különleges társulások jöttek létre a színpadon. Egy szóról-szóra, másodpercről másodpercre megtervezett gálát kapott a közönség. Akárcsak egy igazi színházi előadás. A színészek végül is ott voltak. Hatalmas örömünkre a Weöres Sándor Színház két díjat is elhozott magával: Sodró Eliza a Legjobb 30 év alatti női mellékszereplő díját vehette át, Szerémi Zoltán pedig a Magyar Művészeti Akadémia Színházművészeti Tagozata által alapított alkotói díjjal távozott. A rendezvény díszvendége, Halász Judit is méltatta a szombathelyi alkotást, a rengeteg színész megmozgatását és az élő zenét is elképesztően színvonalasnak és komoly munkának tartotta.

Fotó: Hajdú Zsófia

A POSzT véget ért. Kétség sem fér hozzá, hogy – Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár szavait idézzem – „a POSzT van, a POSzT kell, a POSzT lesz.” A statisztika is erről árulkodik, hogy erre szükség van. Mind a szakma, mind a közönség szükségét érzi egy ilyen minőségű színházi találkozónak. Ahogy az elmúlt 10 nap is és a Díjátadó Gála is mutatta: „színes a színházi lét”, s ebbe olyan sok minden belefér, hogy a lista végét nem is látni. És ezen a találkozón mindenki díjazott, nem volt a korábbi évekhez hasonlatos izzadtságszagú produkció. Minden a helyén volt. És minden a helyén is lesz!

A XVII. PÉCSI ORSZÁGOS SZÍNHÁZI TALÁLKOZÓ DÍJAZOTTAI – 2017. JÚNIUS 17.

A szakmai zsűri díjai:

Legjobb előadás:

MESÉL A BÉCSI ERDŐ

Örkény Színház

Legjobb rendezés:

SZÉKELY KRISZTA

Nóra – karácsony Helmeréknél

Katona József Színház

Legjobb női főszereplő: 

ÓNODI ESZTER

Nóra – karácsony Helmeréknél

Katona József Színház

Legjobb férfi főszereplő:

TRILL ZSOLT

III. Richárd

A Gyulai Várszínház és a Nemzeti Színház közös produkciója

Legjobb női mellékszereplő:

FÜR ANIKÓ

Mesél a bécsi erdő

Örkény Színház

 Legjobb férfi mellékszereplő:

NAGY VIKTOR

Apátlanul (Platonov)

Katona József Színház, Kecskemét

Legjobb 30 év alatti női színész:

SODRÓ ELIZA

A falu rossza

Weöres Sándor Színház

Legjobb 30 év alatti férfi színész:

GYÖNGYÖSI ZOLTÁN

III. Richárd
A Gyulai Várszínház és a Nemzeti Színház közös produkciója

Legjobb színházi zene:

KÁKONYI ÁRPÁD

Mesél a bécsi erdő

Örkény Színház

Legjobb koreográfia:

BODOR JOHANNA

A chicagói hercegnő

Budapesti Operettszínház

Legjobb írói és dramaturgi munka:

WÉBER KATA ÉS BORONKAY SOMA

Látszatélet

Proton Színház (Trafó)

Legjobb jelmez:

IGNJATOVIC KRISTINA

Mesél a bécsi erdő

Örkény Színház

Legjobb díszlet:

ÁGH MÁRTON

Látszatélet

Proton Színház (Trafó)

Legjobb fényterv:

YURI KORDONSKY

A mélyben

Kolozsvári Állami Magyar Színház

A közönségzsűri díja:

KOCSIS PÁL

Apátlanul (Platonov)

Katona József Színház, Kecskemét

A Színházi Dolgozók Szakszervezetének Básti Lajos-díja:

HARSÁNYI ATTILA

Kivilágos kivirradtig

Miskolci Nemzeti Színház

A Magyar Művészeti Akadémia

Színházművészeti Tagozata által alapított alkotói díj:

SZERÉMI ZOLTÁN

A falu rossza

Weöres Sándor Színház

A MASZK Országos Színészegyesület és a

Mozaik Művészegyesület díjai:

A legjobb férfi alakításért:

KOCSIS PÁL

Apátlanul (Platonov)

Katona József Színház, Kecskemét

A legjobb női alakításért:

KOVÁTS ADÉL

Futótűz

Radnóti Színház

A Színházi Dramaturgok Céhének Vilmos-díja

az idei Nyílt Fórum legjobb színművének:

ZNAJKAY ZSÓFIA: RENDEZŐI VÁLTOZAT

Lutor Katalin Pécs-POSzT hangulatképei:

 

Posztmetszet – Pécsmetszet